Tillbaka i huset...
Hejsan!
nu är vi tillbaka i vårt hus igen. Tack för alla lyckönskningar!!! Fy vilka dagar det varit. Man tror aldrig att man ska ställas inför sådana händelser själv. Det är bara sånt man ser på tv. Men, men livet går vidare för det och vi mår alla bra:) Tyvärr måste jag (eller försäkringsbolaget) slita upp golvet i min verkstad o butik. Precis när jag gjort iordning så fint:( Känns dötrist. Man vet ju aldrig hur lång tid sånt där tar. Kunderna som precis började hitta hit. Avfuktare står nu överallt och vi väntar på att hantverkare ska komma och ta kontroll över vår källare. Ena väggen i vårt hus började spricka av vatten trycket utanför och vi fick spika igen dörren och stadga upp väggen med pålar. När jag stod där med vatten överallt kom räddningsgubbarna och ropade " skynda att packa ihop det viktigaste, väggen kan ge vika!" Vad sjutton är det viktigaste?! Jag rafsade åt mig alla foton, en tavla som min äldsta dotter hade målat och så många gosenallar jag bara kunde få med mig…. Resten kändes plötsligt inte så viktigt. Men jag var ju tvungen att springa ut i verkstan en sista sväng:) Där låg gipspåsar och olika materialpåsar o flöt omkring. Kan man möjligtvis återanvända råmaterial som blivit blött o torkat igen? Vattnet var en decimeter från att rinna in i ugnen som tack o lov står på ben och bara nån centimeter från att täcka drejskivan som jag som tur är har höjt upp:) Ibland får man ha tur!! Funderar på att börja tillverka "katastrofkrukan"
Ha det gott allihop o hoppas ni andra sluppit allt vatten!
Mvh Petra

Fy vad trist för dig och din verkstad. Tur ändå med ugn och drej. Hoppas att allt ordnar sig så fort som möjligt.
Trevligt att ha dej tillbaka igen Petra. Skönt att ert hus står kvar, blött visserligen men ändå kvar. Hoppas verkligen allt går bra nu med försäkringsersättningar, och att ni får bra hjälp med att få allt i ordning igen, men bra hantverkare mm.Tyvärr går ju inte alltid livet på räls utan hemskheter händer, men du verkar ta det väldigt lugnt i alla fall.
Om det går att återanvända blött råmaterial vet jag inte. Gipset är ju helkört i alla fall. Zinkoxiden är hemsk om den blir fuktig, klumpar exakt överallt. Får du inte nytt via försäkringen? Skönt att dina dyra maskiner klarade sej:D
Trist nu med kunderna som började hitta till dej. Kan du inte rädda lite av dina grejerna och sälja från ett litet stånd ute i trädgården? Katastrof turister har man ju hört talas om, så katastrofkrukan blir nog en höjdare
..

Men Petra din stackare! Åh, när du precis kommit igång och fått ordning på det hela:( *kram*
Man kan läsa hur mycket som helst i tidningarna, men man förstår ändå inte hur det känns när något händer. Så kommer du och skriver några meningar bara och då känns det nästan som om man själv var där.
Bara en sån sak som att ta med sig det viktigaste. Vad är det som är det viktigaste? Jag kan förstå att du tog fotona. Tänk om alla kort på barnen när de var små försvann, eller alla foton från när man själv var liten med mamma och pappa. Pappa som är död sedan många år. Ibland brukar jag ta fram mina album och sitta och komma ihåg hur det var.
Tur att du verkar så lugn. Du ska se att det säkert kommer att ordna sig till det bästa.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Du får ut allt på försäkringen..se till bara att du inte är för snäll när du beräknar vad som gått till spillo..Jag hade en vattenskada i mitt hus för 3 år sedan där alla viktiga o dyra maskiner i butiken slogs ut bl.a..Jag kunde komma 1,5 år efter och få ersättning för en kaffekvarn som dom rengjort men som packade ihop ändå..Jag vet precis hur du känner dig men det kommer att ordna sig..Har du en avbrottsförsäkring så får du ersättning för missad försäljning och missad produktion oxå…
Stor kram till dig och din familj..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Oj oj Petra, men skönt och höra att allt är ok med er och att du har ett gott humör
, även om du förmodligen vissa stunder också känner helt annorlunda, men det är bara att andas och gå vidare ett steg i taget. Katastrofkrukan blir säkert en storsäljare! Du kanske kan bränna en ugn så tidigt du kan, om ack så lite, för då kan du kanske få en känsla av att du är helt klart på gång igen även om det kan vara en hel del att reda ut. Lottas förslag om att sälja i trädgården tycker jag låter som en bra ide.
Tänker på er! Kram Louise

Det kan säkert komma ännu mer folk nu med tanke på hur nyfikna många är, så ställ ut det du har i trädgården så blir det säkert sålt ! Lycka till !

Skönt att ni är tillbaka och att ni själva klarat er bra! Trist med allt bök som blir! Jag tror som #7 - du kommer säkert att få sålt en hel del om du orkar med det oxå i röran! Och som Ulla antydde, det är lustigt (om man nu får använda sådana ord i detta sammanhang) vad man påverkas mycket när det är någon man "känner" (för visst känner vi varann lite här på forumet?). Stor kram!
Välkommen tillbaka! Skönt att höra att ni mår bra efter omständigheterna.Säger som Abbi.s, Var inte för snäll när det gäller försäkringsbolaget.Har också fått anlita vårt bolag efter en brand, för ett par år sedan.Det var ett slit. Extra viktigt för er som har hus. tror också att du kan få ersättning för förlorad inkomst.
När jag såg bilden på dig och din dotter så fattar man vilken fasa det måste ha varit.Hoppas alla berörda kan bo i sina hus så småningom.Plus att de mår någorlunda psykiskt.
Så trisst för dig med din verkstad. Men det kommer att ordna sig.Huvudsaken är att ni är ok.Att sälja i trädgården kan vara en ide.Säger som Avalon, Folk är så jädrans nyfikna.Häls. Vanja-K
Din stackare! usch vad hemkt att behöva ställas inför att snabbt ta med sig det viktigaste…precis som du säger, vad är det? Kul ändå att se att du kan säga att du haft tur
, när vattnet inte runnit in i ugnen… /Kram Jenny

Hej igen o tack igen:)
Idag har jag triumferande hängt ut öppet skyltarna inför alla smygande bilar som segar sig förbi huset:)) Det ösregnade när vi vaknade idag men det gav snabbt med sig som tur är. Ja, vilketr elände, men det är väl smällar man får ta när man har vattenutsikt på trädgårn:)) Ungdomarna runtomkring som slapp vattnet i sina egna trädgårdar tyckte det var kul att vara här o bada i Bruzaholms eget Skara sommarland
Nu har jag städat som en galning för att det ändå ska kännas beboeligt i huset. Bara barnens rum är som de ska så behöver inte de känna att det är konstigt.
Jag håller med, bregotta och ulla, jag tycker verkligen det känns som att jag känner er lite:) Även att vi aldrig setts, jo en del av ere har ju det, "avis". Hoppas vi kan stråla samman igen snart. Kanske nån vill komma hit o ta ett spadtag:))) Nädå, men Vanja, om du fortfarande ska hit ner än så är du hjärtligt välkommen!!!! Här ska minsann säljas i sommar, har fått in lösteer nu också:)
Kram på er!!! Mvh Petra

Förresten, en försäkringsfråga till er som har erfarenhet. Om gubbarna tex sliter ut ett golv så måste de väl återställa det igen?! Eller måste man göra sånt själva? Och i verkstn där de tar bort plastmattan, ska de lägga in en ny då? Andra tps tas tacksamt emot!!!
En försäkringsgubbe "skadebedömare" ska komma hem till dig och skriva upp allt som ska göras och självklart ska det in en ny platmatta! Om du inte redan varit i kontakt med ert förskringsbolag så ring så snart som möjligt, de vill hälst titta innan man gör iordning en massa.
Lycka till!
Visst Bruzapetra ska jag till Småland. Min son-sonhustru kommer hem den 9 augusti. Vi åker väl ner strax därefter.Det kanske finns ett spadtag att ta då med. Ser framemot vårt besök.Allt ordnar sig. Hur mörkt det än ser ut så finns alltid en ljusglimt. Häls. Vanja-K
Ta ut en skadereglerare omgående..vid vattenskador är dom snabba för det kan bli omfattande om dom inte torkar det som torkas kan..Fick bo ihop med en byggfläkt i 4 månader själv*L*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Hej Petra!
Skönt att se att du ännu har näsan ovan vattenytan. Hoppas att allt ordnar sig! Och jag hoppas att ditt försäkringsbolag sköter sig!
Lycka till!