Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 860 ggr
Vanja-K
0

Hjälp! Terra Sigillata

Jaha, jag fick inte tre lager Fundersamav Terra sigillata.Glad i hågen gjorde jag iordning allt som skulle vara för fyra dagar sedan.Trodde nog att det skulle vara lätt som en plätt. Men icke ,sa Nicke.är det någon som gjort. vad gjorde jag för fel??????? Vanja-K

Vanja-K
0

Undrar???? Nu skulle jag känna i botten. Upptäckte att det finns ett tredja lager. MMMMMMMMMMM! Då måste det vara Terra sigillata.men det blir mycket sånt. Kan det vara rätt????? Har jag sån tur, eller??????

lotta2
0

Först överst får du ett vattenlager som du ska slänga, sedan kommer lager 2 som är  terra sigilattan, Det tredje lagret är lerslafset som blir över och det ska slängas, iaf inte användas som terra sigilattan. Det är tyngre partiklar som sjunkit till botten och dom tätar inte så bra som mellanskiktet. Det är mycket bra om du gör terra sigilattan i en glasburk eller så, så du lätt kan se dom olika sikten från sidan. Vissa leror skiktar sej redan efter 1 dygn, vissa tar längre tid på sej. Hoppas denna förklaringen hjälpte lite.

Vanja-K
0

Tack! Det måste vara rätt det jag fått då. För när jag kollade ordentligt så var det tre lager. Ska ta en glasburk nästa gång. Så man ser. Tack än en gång!

En fråga till; Om man inte lägger i någon oxid, blir då t.s svart som vanligt om man svartbränner?

LeWE
0

Är hos min dotter o kollar in en snabbis!!! Skitjobbigtn att va utan internet.. vårt bredbandsbolag gick i konkurs o nu väntar vi att bli uppkopplade via telia men det verkar ta tid!!! Lycka till Vanja med Terra sigilata. Hoppas snart va med er igen!!

Vanja-K
0

Hej LeWe! Stackars dig!MMMMMMMMMMM. Ikväll skrev jag ett långt mail till en person i Senegal. På engelska. Tar lite längre tid än svenska, så klart. Sen skulle jag skicka en bildfil Och då försvann allt vad jag skrivit.  KUUUUl!Så kan det gå. Imorgon ska jag byta mailadress.Tror att jag klarat min terra s. Håller tummarna för att du snart är tillbaka hos oss. Vanja-K

avalon
0

3, Nej det blir inte helt svart som när man svartbränner, det skiftar mera i grått, brunt, vitt och svart. Sen beror det såklart på leran och vad du eldar med oxå.

Vanja-K
0

Tack för svaret Avalon! Ska bli intressant att testa.