Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 8009 ggr
monca
0

Glasering av porslinslera

Hej! Jag behöver hjälp och ett snabbt svar.Jag är osäker på hur jag ska glasera Porslinslera.Jag har fått en beställning på 30st ljuslyktor som ska vara klara den 16/12.Jag har gjort några förut och då har jag inte skröjbränt först utan bara haft på vit blank glasyr och sedan bränt dom i 1250 grader men nu när jag måste få alla bra så kanske jag ska skröjbränna först och glasera efteråt? Lyktorna är lövtunna och ser ut som ett löv fast uppvikt och det är det jag är rädd för att de viker ner sig sist var det några som ändrade sig lite men inte så mycket.

Tacksam för all hjälp jag kan få. Har aldrig haft en sådan stor beställning förut så det är ju viktigt för mig att lyckas.

Hälsningar

Monica Andersson

[perlennart]1
3

Du skall helt klart skröja sådana alster först, kan vara svårt att råglasera väldigt tunna alster. Men varför använder du vit glasyr på porslin?

sisela
1

Jag brukar oftast råglasera porslin för att spara tid och en bränning men jag är ofta sent ute :) Har jag tid så är det trevligast att skröja först. Skröj eller inte tror jag inte inverkar på om de slår sig i bränningen. Det handlar mest om hur porslinet är hanterat i vått tillstånd och om glasyren drar i godset. Kan också bero på om godset fastnar lite i sättplattan och inte kan dra ihop sig jämnt.

Tycker att du ska skröja först så det är lättare att hatera grejerna vid glasering.

monca
0

Jag kommer nog att skröjbränna före glasering men vad menade du med att jag inte behöver glasera med vitt jag vill ha den blank. Jag är nybörjare så jag tar gärna imot tips hur jag ska göra

Tacksam för hjälp!

LenaR
0

Vit glasyr är opak, så transparent glasyr är mycket bättre om du vill ha fint ljusgenomsläpp.

Vad är det för porslin du använder, det är inte pappersporslin?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[perlennart]1
0

Om man arbetar med porslin så tycker jag att det är just porslinet man skall se så det skall vara en transparent glasyr. En vit glasyr förstör translucensen i porslinet och det är ju synd. Om jag förstår dig riktigt så är det mycket tunna saker det handlar om, då är det mycket svårt att på ett förnuftigt sätt råglasera sakerna så att dom inte får för mycket vatten i godset och faller samman. Om du ändå skulle besluta dig för att göra det så kom ihåg att använda lite zinkoxid i glasyrreceptet och gärna lite borax men prova att undgå colemanit så långt som möjligt. Lycka till

MariaThorlund
0

(Jeeesus, perlennart, det känns som om du vrålar när du skriver med så stora bokstäver!)

[perlennart]1
0

Det gör jag inte jag hade bara glömt att slå från caps lock knappen, jag pratar med väldigt små bokstäver i denna fråga

[perlennart]1
0

Jag såg inte att du Lena redan svarat på frågan, så du måste ha slinkit in precis före mig, så var ju mitt svar ganska överflödigt.

LenaR
1

#7 Caps Lock är inte rolig alltså, så jag skrev om ditt inlägg för att ingen ska bli förskräckt. Flört Hoppas det var okej!

MariaThorlund
0

….så snäll du är, Lena…Glad

[perlennart]1
0

Oj ja vad snällt!!! och imponerande att du orkar

monca
0

Jag använder vit paperclay porslin köpt från Cebex.

Vilka temperaturer ska jag bränna i om jag först skröjer och sedan glaserar?

Tack alla ni som hjälper mig! Jag får skicka in en bild och visa när de är klara.

"Jag gör allt jag inte kan det är därför jag kan göra det"

Paolo Piccaso

Godsagare
0

Har du möjlighet kanske du kan göra hälften skröjade och hälften råglaserade med transperent blank glasyr för att se skillnaden. Jag är nyfiken på resultatet.

Om du har möjlighet till att spraya på glasyren så tror jag att det håller bättre än att hälla på det råa.

Jag lyckades smyga ner Porslinslera i min trälåda från Jingdezhen och även likadana glasyrsprayverktyg som de använder där. Jag längtar efter att prova dem här hemma.

I Jingdezhen råglaseras allt. Sprayas mest på. Bränns direkt efteråt och över natten körs allt i gasolugnar som når minst 1300 grader. Dagen efter plockas det ut…

Men det är väl skillnad på gasolugnar och elugnar tror jag? Alltså när det är ok att öppna ugnen… En gasolugn har ju inga element som kan stressas i nedkylningen. (ställt mer som en fråga då jag inte riktigt har koll på skillnaden)

MariaThorlund
0

sidokommentar från en nybörjare: jag trodde det var keramiken själv som inte tålde för snabb nerkylning, typ risk för krackelering om man öppnar ugnen för mycket för tidigt (i allafall det som är "sammansatt" och inte drejat)… är elementen också känsliga för snabba temeperaturförändringar?

[perlennart]1
0

Ingen som helst skillnad på gasol eller elugn, det är godset som tar stryk mellan 300 och 600 grader om det svalnar för fort mellan dessa temperaturer. Elementen i en elugn kan man kyla av hur snabbt som helst.

MariaThorlund
0

Tack perlennart

LenaR
0

När man har pappersporslin upphävs vanlig porslinsregler. Om godset är tunt blir det superskört när du skröjar det! Risken är stor att det inte ens går att glasera.

Så eftersom det är pappersporslin skulle jag föreslå att du råglaserar. Då håller pappersfibrerna fortfarande ihop lerpartiklarna, så det blir lättare.

Lycka till vad du än bestämmer dig för att göra!

sisela
0

Håller helt med LenaR i #17

Skröjad papperslera blir som tunna kex. Jätteskört och jobbigt.

monca
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag gjort det! Bränt mina ljuslyktor. Jag råglaserade och höll tummarna! Jag blev ganska nöjd det var några som lade sig ner för mycket men det räcker ändå så nu är det bara att packa dem och hoppas alla blir nöjda

Tack för alla råd!

LenaR
0

Lönnlöv har så vacker form, mycket fint!

monca
0

Tack! Jag hittade inget löv för det hade snöat men jag ritade en mall.

ramjambam
1

Angående nerkylning av gasolugnar: om man har ett system där inluften värms från skorstensvärmen kan man kyla ner mycket snabbt. Det är nog det systemet dem har i Jingdezhen.

laurelin
0

Nu får vi se om någon ser att jag skriver i denna gamla tråd…

Jag har en helt ny liten hemmaverkstad, har aldrig jobbat på egen hand men har använt paperclay (porslin) på kurs. Då skröjade vi godsen innan glasyr, men det var inte jättejättetunna saker. Vill gärna testa att råglasera, vad ska jag tänka på då? Jag har ingen möjlighet att spraya glasyren, kan man doppa eller ska man hälla? Kanske pensla? Jag kommer att jobba med en transparent blank glasyr, bränna i 1260 grader. Jag vill gärna få godset lite transparent (enligt cebex blir den det vid 1260). När man bränner, gäller samma som vid skröjbränning då (bortsett från att man låter ugnen gå upp i temperatur?

Vad gäller om man drejar med Porslinslera (vilket jag aldrig gjort men är supersugen på att göra), då sköjar man som vanligt eller?

Hoppas någon läser och kan svara :-)

/Laurelin