Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 3894 ggr
PierreG
0

Recept Gjutlera.?

Hej! Jag ska börja med gjutlera och jag vill blanda till min egen lera.

Har ni några tips på hur man går till väga?

Har gipsformar och vill helst arbeta med stengodslera.

Den ena leran jag vill framställa skall vara skrovlig och fläckig, den andra skall vara vit och slät. Jag är nybörjare så vore tacksam om jag fick tips med alla ingredienser som behövs.

MVH// Pierre

[perlennart]1
0

Ingen svarar på din fråga! och kanske är det för att man helt enkelt inte vet vad man skall svara. Om man vill ha en skrovlig yta så är det i formen som skovligheten ligger och inte i lerreceptet. Lerans yta är ett resultat av själva avgjutningen. Jag föreslår att du går till biblioteket och lånar en god keramik bok och så kan du få lite inblick i  vad keramisk gjutning är för något.

[Ante333]
2

skrovlig och fläckig kan du prova med att när du gjutit ditt föremål med vitlera så kan du färga in samma gjutlera med olika färgkroppar.. sedan ta en grovbyggsvamp eller något lämpligare och dutta dit skrovligheten när objektet e nästan nygjutit efteråt…. en ide bara.. Tycker du ska köpa färdig gjutmassa dessutom..

Eva-Karin
3

Jag gör på ett väldigt ovetenskapligt sätt när jag gör gjutlera av mina leror. Men det funkar! Tar och slammar upp leran jag vill använda till en grötliknande konsisens och droppar i några droppar av Dispex/ställmedel för gjutlera, och blandar om. Droppar tills konsisensen är lagom att gjuta med. Behövs väldigt lite!!!

ramjambam
5

Här får du ett recept på en slät vit gjutlera: https://sites.google.com/site/keramikpafolkis/glasyrrecept/gjutlera

RudeGirlPottery
0

Bra recept! Kan man bränna den till stengodstemp?

Arbez
0

Eva-Karin;  Dispex, menar du geisifix eller dollaflux då?

Hälsn. Arbez

Eva-Karin
0

#6 Arbez; Jag har köpt Dispex i flytande form från Cerama. På den står det bara Dispex. Vet inte mer än så faktiskt.