Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 4041 ggr
pyromanen
3

Drejat porslin :-)

Senast jag provade var nog 5-6 år sedan och jag tyckte det var hopplöst. Som tuggummi i början och sen splattade det ihop minns jag. Gav rätt snabbt upp och har inte provat nån mer gång sedan dess.

Men idag provade jag igen… och det funkade jättebra! Ha! 😎 Jag måste ha blivit bättre på att dreja ju 🙂

jojjana
0

Japp- Jag är där du var förr!!

Köpte precis Porslinslera.. Jag är hejdlös dålig.. 

Blir lixom Ingenting.. Så nu har jag gett upp och lagt undan den påsen.

Har gått tillbaka till vanliga leran.. (och det går inte heller bra just nu.. ja, ja.. bara öva mera!! )

surpuppa
0

Jag gör mitt eget porslin. Enligt Bernard Leach recept. Jag lägger till 1,00 kg. Fin Molycite på 20 kg pulver. sen går det bra att dreja stora saker, och inte slår dom sig heller. (inget drag i lokalen)

Kissinger
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hahaha, hajar precis, jag är också på splatternivån. Börjar med ca 800 gram och kvar blidde det en tummetott!

Godsagare
0

Tack för påminnelsen! Jag har ju Porslinslera jag måste dreja av och ta med till Holland på workshop. Can't wait tills imorrn!

jenast
3

Jag verkligen älskar att dreja i Porslinslera. Inget spill blir det och man blir knappt ens lerig om händerna. Men vad jag vet finns det olika porslinsleror att använda sig av. Jag ska kolla upp vad den jag använder heter så får ni andra prova. 

Vet att jag testade för ett par år sedan men då gick det inte alls. Annan lera dock än den jag drejar med idag.

Jag avskyr att vara kladdig. Med undantag för lera.

Kissinger
0

Alla tips mottages tacksamt!

laurelin
1

Jag testade att dreja porslin för första gången för någon vecka sedan (när jag invigde min egen verkstad och därmed kunde bestämma själv vilket material jag skulle använda), det var lite som att dreja i smör men gick ändå ganska bra tycker jag… bifogar en bild. Jag köpte porslinsleran från Cebex, den heter CS970. Den ska bli halvtransparent, men då får man göra ganska tunna grejor tror jag - min lyser igenom om man sätter ett värmeljus i men för att se det får man typ släcka ner helt och hållet :-) Men det blir nog bättre när man får lite mer övning. Jag är väldigt förtjust i känslan av porslinet, både att jobba med och när det är färdigt så jag kommer nog använda det mycket tror jag.

[rolnor]
0

Ja, det är jättestor skillnad på olika porslinsleror, på cebex så har dom några stycken och det står vilka som är relativt lättdrejade (eller man kan ringa och fråga såklart).

Godsagare
0

Fatet jag drejade igår av porslinsleran jag skeppade hem från Kina. Helt ok att dreja med.

jojjana
0

Ahh, vad nyfiken jag blir när ni säger att det finns olika varianter av porslinsleror och att vissa är bättre att dreja med..  På mitt paket står det 1100 (tysk lera tror jag)

Jag har gjort mängder av försök att dreja med den men tyvärr misslyckas jag varje gång.  Och sen efteråt när jag tagit fram "gamla hederliga" fick jag inte till det heller.. antagligen en övergångsfas.. för nu så blev det "bra".

Vilka porslinsleror är bra att dreja med? Och varför använder ni Porslinslera? *nyfiken*

annakarta
0

Jag har drejat med en Porslinslera som heter China, köper från Cerama, dyr är den och helt ok att dreja med, men lite svårt med större saker.

pyromanen
0

Porslinet jag lyckades med heter Southern Ice. Brukar använda det till mina mönstrade byggda skålar. Just detta paket var lite väl torrt och hårt - tror Lars Tärn hade haft det liggandes lite för torrt lite för länge, men det var kanske just det som hjälpte mig 😎

Godsagare
0

Jag hade plats över i min trälåda jag skeppade från Kina. Har väl ca 120 kg av superwhite Porslinslera. Problemet för mig nu är glasyr… Jag har bara glasyrer f stengods. Nån som har tips där? Annars planerar jag göra alster som inte glaseras. För vitheten som man får m porslin.

LenaR
0

#12 Southern Ice är fantastisk! Det är en ini helskotta dyr lera, jag köpte den av misstag en gång. Men den är suverän!

Jag köper JAB-porslin från Lars Tärn, och det är en bra drejlera tycker jag.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

pyromanen
0

Jo, den är dyr!  jag brukar använda den till mina mönstrade grejer och det går åt jättelite, nåt hekto till en stor skål eller kanske två paket om året, så då får det vara ok med lite högt kilopris och den är vitast.

[rolnor]
2

Det går väl bra att använda stengodsglasyrer till porslin, ofta blir det snyggare på porslin.

Godsagare
0

Tack Rolnor! Kommer testa.