Färga betong
Hejsan
Jag gjuter väldigt mycket i betong och har förstått att man kan använda vissa oxider för att färga betongen.
Men jag är som sagt nybörjare på att gjuta och inte kommit så långt ännu som färgning. Så jag undrar var man kan inhandla det och om någon har någon bra sida med info. Eller kan hänvisa till någon litteratur ?
Tack på förhand
Med vänlig hälsning
Susanne
På denna hemsida kan du säkert få alla tänkbara tips som du behöver.
=^.^=Inger
Dessa pigment är ganska simpla sådana, det är mest kornstorlek och eventuell struktur som är viktig och så klart skall dom ha en hög beständighet över för alkaliska ämnen då cementen ju är ganska aggresiv. Men dom är inte så dyra och fås i välsorterade byggmarknader och färgaffärer, det står också på förpackningen hur mycket man kan stoppa i cementen/betongen, normalt max. 10 % om jag minns riktigt. Klart att om man bara gjuter små prydnadssaker så spelar kanske denna gräns inte så stor roll eftersom gränsen anger en hållfasthetsnorm som så klart är viktig i konstruktioner men inte så viktig i små skulpturer o.s.v.
Det finns ett hav av böcker om cement och betongarbete, gå till biblioteket och hör, du kan ju få böcker från alla bibliotek i norden hemsent till ditt bibliotek.
Tack så jättemycket för svaren. Nu känner jag att jag fått ber "kött på benen" tack vare er :)
Mvh
Susanne
Järnoxid produceras av Bayer i ett antal nyanser mellan svart och rött just som pigment till betong. Jag använder till glasyrer. Kan köpas i bygghandel