Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2739 ggr
Jennis
0

Sprängt i ugnen...

Har för första gången haft problem med bränningen. Två änglar har exploderat och på en annan har en bit ramlat av. Har ingen aning om varför det blev så, har inte hänt förut. De har stått och torkat relativt länge, men kan det vara för att det är fuktigare i luften på sommaren? Det är ju också konstigt i och för sig eftersom det varit varmt ute.

Den ängeln som hade tappat en liten bit av kjolen var det nån som sa att de brukar limma fast om det är en liten bit som fattas. Men vad händer då i glaseringen? Tål klister att värmas så pass mycket? Känns ju lite som fusk att limma, men jag orkar inte göra en ny… Och det var en så liten bit men på ett ställe där det syns så den måste dit igen om jag ska ha den kvar. Skit också :(

abbis
0

Förmodligen har du bakat in luft och då sprängs det som du uttryckte dig. Klistra går inte innan glasering men efter glasering .Alt att du slipar av och jämnar till så det inte ser trasigt ut och glaserar över.

😉

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Jennis
0

Tack Abbis! Blir kanske svårt att glasera bitarna för sig och sen kunna klistra så det inte syns att det är ihoplimmat… Troligtvis är det nog som du säger, att jag fått i luftbubblor. Tyckte att jag var så noga men får nog knåda ännu mer i fortsättningen.

LindaLunda
0

Det finns ett kitt hos cebex som man kan 'limma' ihop skröjjbränt gods med.
Man appliserar och sätter ihop och bränner igen.

LindaLunda

LindaLunda
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dock brukar det inte bli så jättefint.
Denna exploderade så som din gjorde men bara basen.
Man kan se sprickorna fast jag tyckte det blev fint ändå och den ser 'gammal' ut.

LindaLunda

Derst
3

Hej Jennis! Keramik är ju lite riskabelt att arbeta med och det gör att det är ett spännande matrial. Om inget händer i alla processer leran går igenom är det ju bra, men lite tråkigt! Ibland kan en hel ugn gå fel och några saker i varje bränning som slår sej, spricker etc. får man nog räkna med ! Jag tycker att det som är trasigt bör kastas, det blir aldrig bra att laga eller försöka dölja något fel! Prova igen så blir det nog bra, och gör någon extra om det är bråttom!

Jennis
1

Tack alla! Ska nog testa det där kittet, Lindalunda! Annars håller jag med, det är aldrig kul att laga, brukar göra om något inte blir som jag tänkt. Men i just detta fall ska jag nog testa en lagning i alla fall :)

Jennis
0

Förresten Lindalunda, jag tycker också att det blir bra och får den där lite gamla looken! Det beror kanske på vad det är man lagar, ibland behöver det ju inte bli det där "perfekta" resultatet.

LindaLunda
1

Jag satt så länge med min gudinna och blev så ledsen när den gick sönder att jag i alla fall ville försöka laga den.
Jag håller med att en del saker bara är att slänga.
Men jag lärde mig mycket på just denna lagning.
Bla. la jag till ny mjuk lera och sammanfogade på det skröjbrända (med kitt) för att dölja visa delar där bitar saknades.
Det gick!
Och eftersom jag valde denna förlåtande glasyr blev det bra ändå

LindaLunda

annslycka
1

Min keramiklärare tipsade mig om textillim, men bara på mindre bitar. Lima ihop och låt torka. sen glasera som vanligt. Kan kanske funka?

Ambition - The world makes way for those who know where they are going.

Jennis
1

Har beställt lagningskittet nu och ska testa :) Men textilim låter också intressant, kan testa på nån grej i nästa bränning. Tack för tipsen!

[perlennart]1
1

Hur skulle textillim kunna hålla i en bränning?

annslycka
0

SV perlennart Det håller inte i bränningen men glasyren gör, som ligger ovan på. Har bara sett det på mindre detaljer som öron eller ett litet handtag på tekannans lock.

Ambition - The world makes way for those who know where they are going.

abbis
0

Det beror helt och hållet på vilken vinkel du har,,En hänkel tvivlar jag på att du få fast på det viset..Men en knopp på ett lock javisst men då behövs inget lim bara lite glasyr i mellan..

[perlennart]1
0

När limmet bränt bort så har glasyren inte mjuknat så det funkar bara om den trasiga biten kan vila själv på det andra. Och då behöver man ju inget lim.

Leramani
0

Man behöver bara knåda använd lera,  ny lera i förpackning är redan fri från luft och behöver ingen knådning. Den kan inte bli mer jämn än den är.

De Lapsus Resurgam

abbis
1

#16 Fri från luft lär den vara men sen kan den ligga länge och skikta sig och för att få den homogen igen ska man knåda eller slå den eller som jag gör krana den.jag som drejar mycket kan känna skiktlagren..

[perlennart]1
0

Lagringsstelhet inträder också efter längre tids lagring, men då räcker det att slå leran i bordet så blir den mjuk igen.