Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: formadekorera
Läst 1408 ggr
annslycka
0

Dreja åt höger eller vänster

Jag har försökt lära mig att dreja åt "rätt" håll. 4 av 5 gånger så får jag inte leran centrerad och allt blir pannkaka. Men när jag väljer att skivan går baklänges så centrerar jag klösen snabbare och får fram betydligt fler saker. Det märkliga är att jag driver upp leran på högersida oavsett vilket håll den går. 

Jag är lite av både högerhänt och vänsterhänt, men mest höger.

Min fråga är om det blir någon skillnad? Kan min bakvändhet begränsa min utveckling och bli ett hinder? Blir det sämre produkter? Kan du se om på en kruka om den är vänster svängd eller höger svängd?

Ambition - The world makes way for those who know where they are going.

[perlennart]1
2

Det gäller ju att leran går med och inte imot dina fingrar, annars så spelar det ju ingen roll vilket håll man drejar.

abbis
2

Som ovan talare säger beror det på vilken sida du drejar ..Att det kommer begränsa dig eller synas på det du gör tvivlar jag på 😉

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

annslycka
0

Tack det känns ju bra:) Då är det bara att köra på som vanligt.

Ambition - The world makes way for those who know where they are going.

laurelin
1

Jag har tydligen lyckats lära mig fel, jag centrerar med leran snurrande mot mina fingrar. En kursledare påpekade detta lite försiktigt för några år sedan, men konstaterade samtidigt att det verkar ju funka bra så hon såg ingen anledning att börja krångla med att lära om och lära rätt… Men jag har precis som annslycka funderat på om det kan begränsa mig någon gång i framtiden, typ om jag skulle vilja jobba med riktigt stora klösar (några kilo är inga problem, men det går ju att jobba större än så -  fast då kommer föremålen inte få plats i min ugn så det är inget problem än så länge). Bortsett från just centreringen så jag gör jag det mesta som man "ska".

Det finns nog många olika stilar och tekniker, med det finns förstås en anledning till att man lär ut vissa grunder så jag måste nog ändå rekomendera att lära sig rätt från början ;-) Sen hittar man något som funkar för en själv och utvecklar det.

[perlennart]1
1

Mot fingrarna vid centrering? man har ju båda händerna på leran så ena handens fingrar kommer så klart mot leran, men det spelar ju ingen roll här. Nej det är när man drar upp som det spelar roll.

zayla
1

Kul att det finns fler som jag!! :) Får o fortfarande inte pli på drejningen pga händer o huvud. Motsatta hållet funkar bäst. :)