Keramik iFokus

Keramik

Etikett: övrigt
Läst 4763 ggr
MonaLia
3

Börja med keramik, hjälp!

Hej! Är ny här på sidan och har lite frågor till er kunniga!

Jag har funderat på att börja med keramik, jag har testat på det tidigare och tycker det är väldigt roligt!

Jag vill helst jobba med stengods för jag vill kunna göra tallrikar, skålar, koppar och liknande grejer.

Vad kostar utrustning som ugn, drejskiva, lera färg verktyg mm till att jobba med just stengods? Och var får man tag på allt? Vill ha ett "nybörjar kit" så att säga!

Tacksam för svar! /Julia

[davidskeramik]
0

Hej Julia!
Kul att du gillar keramik! :)
Är du ny i gejmet så kanske det bästa vore om du går en kurs eller liknande för att få mer kunskap. Det är så mycket som kan gå galet om man ger sig på det på egen hand utan att veta så mycket om processerna.
En drejskiva kan kosta ca 10 000 kr om den är ny, likaså kan en elbränd ugn kosta ca 50 000 kr beroende på storlek och funktion.
Material kan du finna på Lars Tärn, Cebex Seemanns mfl. Googla dig till deras hemsidor så finner du mer exakta priser på allt man kan tänkas behöva. 
Lycka till med leran! 🎈

abbis
0

Eftersom du även behöver en lokal att ha alla grejer i så skulle jag nog rekommendera att börja en kurs hos någon duktig drejare..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ride84XL
0

Helt galna priser ju - kostar det så mycket att köpa utrustning färdigt? Lär ju inte direkt låta så inbjudande för en nybörjare.

En ugn kan man ju dock bygga själv för några tusen - jag har ju gjort det för andra ändamål. Behöver man automatik kan man ju köpa det till och låta den styra antingen direkt eller via regulatorkretsen - det kostar ju några tusen till, men inte 10 eller 50.

En drejskiva lär man ju också kunna bygga billigt med lämplig träskiva man fäster på en axel, hänger upp på lager och sen låter gå upp genom ett hål i en platsbunke där man kan slabba med vatten - som drivning kan man ta t ex en gammal tvättmaskinsmotor som man bygger en PWM-krets till och sen köpa en billig vinsch som man bygger om till växellåda. 

Vill man ha en lite finare kan man ju köpa en 3-fasmotor och en frekvensomriktare för drivningen - så får man ju mycket stabilare varvtal. Det går ju på kanske 4000

När jag tänker efter är ju inte priset överdrivet för ugnarna iallafall (har kollat Uterm, Cebex m fl). Tillverkarna tjänar mycket pengar på att folk inte kan eller har möjlighet bygga själva.

[feddersen]
1

Klart du skall ha riktiga grejor, att bygga själv kräver mer än att kunna. Man skall ju ha en verkstad till det och bygga drejskiva av en träplatta? den skulle jag inte vilja dreja på! Och Innan man är färdig med allt så har det gått år. Nej köp nytt eller begagnat, kolla på nätet i Tyskland kan man få det till betydligt bättre priser.

Thribbi
0

I min tidigare verkstad, fanns 4 riktigt stora hemmabyggda ugnar, hemmagjorda lerkvarnar, samt drejskivor med remdrift från annodasummal. Så var det ju förr, man hade tillgång till bysmeden, snickarn o alla andra att tillverka efter önskemål. Funkar nog inte riktigt så nuförtiden. Bara att bita i det sura äpplet o köpa färdiga grejer. Finns ju bra begagnade grejer till o från.

abbis
3

Vill man lära sig dreja och inte har så mycket pengar .Köp en sparkskiva..på blocket

Såg en kille på tuben som byggde en drejskiva i en hink med en fläkt motor ..Såg helt livsfarligt ut och ostadigt..fullständigt idiotiskt

Ugnar är oxå billiga i andra hand ..såg på blocket för ett år sen en hel verkstad för 25000:-

MEN nu är ju inte maskinerna det viktigaste utan det viktigaste är väl att först lära sig materialet och hanteringen..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[feddersen]
0

Här måste jag nog hålla med vad abbis skriver. man kan ju börja lite mera lugnt med att ta en kurs eller så, och har man redan gjort det och vill keramiken så kan man ju söka in på en relevant utbildning.

aijnaaG
1

Jag är också nybörjare. Jag vet ju inte dina förutsättningar och mål, men själv lär jag nog satsa på begagnade prylar, drejskiva och ugn, när det blir så dags. Nya är ju som sagt dyra…. :-\ Då jag ägnar mig åt att skulptera så har jag bara skaffat leror och lite modelerverktyg än så länge och lagt beslag på ett lämpligt litet rum hemma. (Lämpliga möbler mm har jag köpt billigt på bl a loppis och letat fram hemma.) Ugn har jag fått löfte om att låna mot avgift till att börja med. :-)

[rolnor]
0

En viktig sak är såklart att man har en lokal till alla sakerna. Hoppas att alla siffrorna inte skrämmer bort dej från keramiken!

loislane
0

Hej

Jag är också nybörjare och köpt en begagnad elektrisk drejskiva för 2000:-

Byggt vedeldade ugnar av leccablock utomhus, förstås. ca 4000:-

Känns som ett bra alternativ att börja med som nybörjare. Efter ett tag kommer jag antagligen att börja leta efter en elektrisk begagnad ugn.

Utrymmet inne behöver inte vara så stort egentligen.

Vedeldning är väl kanske svårare än en elektrisk/gasol ugn, men man lär sig mycket. Så har jag börjat och det är mycket roligt- trial and error funkar för mig 😃

Loislane

Se skönhet i det icke perfekta. /LoisLane

missan9
0

Drejning är ursprungligen en killgrej tjejer dekorerade keramiken eller knypplade och liknande. Lite ombytta roller nu helt klart. Lycka till med Ler-skaperiet alla. Jag har gjort mitt för er och GoodBye allihopa.

MonaLia
3

Tack för alla bra svar, tur att det finns såna här sidor med så många kunniga människor!🙂

Jo jag har nog tänkt att gå en kurs först och främst, och sen kanske leta efter någon som jag kan låna studio och maskiner av så länge tills jag riktigt bestämt mig för hur jag ska göra. Men om jag sen köper grejer så köper jag nog begagnat! Det är ju relativt billigt och bra!

Tant Apelsin
1

Det låter som om du tänker helt sunt! Vill även tipsa om att det finns verkstäder som man kan få hyra in sig i, när någon där lämnar sin plats… Då är man mer sin "egen" och delar på maskiner/vertyg. Fast det klart, det är ju säkert olika beroende på vilken verkstad man kommer till. Ibland kommer det upp sådana annonser här på sidan, jag hittade min här :)

[rolnor]
0

missan9, ska du lämna forumet?

Ulla
1

Jag ser att du redan har fått flera råd som är bra. Som någon skriver så behöver man inte så mycket för att starta: litet lera och någonstans att bränna sina alster. Några verktyg att bearbeta leran kan vara bra att ha. En del hittar du säkert hemma om du letar igenom dina lådor. (Jag tror det finns en tråd om det någonstans, ska leta i gömmorna.) Annat kan du köpa eftersom. Du vill helst arbeta med stengods. Då fungerar det inte med en lecablocksugn. Den håller inte för den höga värmen.

Det verkar bra att börja på det sätt som du själv är inne på.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ride84XL
0

Just ugnen är väl det man verkligen tjänar på att bygga själv. Det eftersom man dessutom kan man få en bättre ugn, med mycket kortare uppvärmningstid än dom flesta man köper färdiga - men det kräver det ju som sagt att man har kunskapen.

Lecablock smälter dock vid 1150°C såg jag i något datablad, men det finns ju andra material som är gjorda för ändamålet (isolertegel eller keramisk fiber) - det är dyrare än Leca men ändå LÅNGT billigare än att köpa en färdig ugn med motsvarande mängd material.

[rolnor]
0

En sak som du förbiser lite är att det krävs en hel del kunskap för att bygga en ugn och att det förmodligen inte är tillåtet att bygga en elektrisk ugn själv, då tänker jag på S-märkning och sådana saker. Om man bränner ned sitt hus med en sån ugn så gäller förmodligen inte hemförsäkringen heller så det finns saker som talar för att köpa istället…

sisela
0

Jag är inte nybörjare men köper ändå begagnat. Min shimpoo drejskiva kostade 1500 och jag delar verkstad med två andra. Vi övertog den med ugnar och allt och betalade 9000 var. En bra deal var det men säkert inte unikt. Om jag skulle bygga en egen elugn skulle jag inte ha tid att göra nån konst på minst ett halvår. Inte värt det för mig men har man redan kunskap och möjlighet så kan det ju vara kul.