kiln in the apartment?
hej!!
what you think to put a kiln in the apartment?
there is any law that is against this?
it is safe?
i living in a new apartment and beck to the stove i have the plug in the picture up!!
it is possible to install my kiln? in the brochure oh the kiln say 16A plug and my stove plug say 16A too
some help?
thanks
Inte att rekommendera ..
Det avgår ämnen som inte är lämpliga att inandas..
Den blir het och står den fel kan både golv och väggar som inte tål värme skadas.
Skulle något hända tror jag inte hemförsäkring täcker detta..
Tror inte du får installera en ugn i spiskontakten..men det är bara va jag tror..
Allt handlar om vad din hyresvärd säger och där skulle jag som hyresvärd sätta stopp..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Technically it's no problem - the socket you show there is a 3 phase outlet typically used for stoves here in Sweden.
You probably just need to buy an adapter wich you plug in and then get a CEE outlet - wich is probably whats used on the kiln if it's a 3 phase one. If it's just a small one that uses 16 A single phase, you can just buy another simple 3 phase to single phase converter wich you connect to your CEE (that uses only one of the phases and connect it so you get an ordinary 230 V outlet).
One important thing to know is that some bad power installations may have a missing neutral lead (as many stoves don't need the neutral) - that may cause trouble in this case. Use a voltmeter to check it. The neutral is the hole thats in the upper left corner - it shud be about 230 V between that and one of the other 3 holes, wich are the phases (and between phases it's about 400 V). The flat one in the middle is the ground.
I dont know if there is any law againt this other than that if the neutral lead is missing you need to call an electrician to fix that - but if you know what youre doing, it's hard to check it anyway. Just be careful and don't do what I did
- burn things the kiln that cause a lot of smoke so your neighbor think it's a fire in the apartment
. That may cause a lot of trouble
Thanks so much Ride!!😉
i will call an electrician for do it😃
i think is the right way how to do it!!👍
Thanks also to Abbis!!
Just to make things clear.
This is what you need:
http://www.eldirekt.se/byggcentraler-kablar/perilex-till-cee-uttag-overgang#.UoJ3l3D3FIU
And if the kiln is single phase you need this one too (to just get a 16 A outlet - other wall outlets is often fused only 10 A):
But as I said before - it's impotant to check that you have the neutral lead (if you call an electrician, he will check that anyway). Some old houses have bad installations with that missing.
glazetry My recommendation is NOT to try this..
Ride84XL..Vad vet du egentligen mer än att du har en massa teorier om det mesta .. Du har provat en del som vi sett i en del trådar som varit direkt livsfarliga..Så hur kan du rekommendera detta??
Det som ska installeras ska göras fackmannamässigt och inte med egnahemsmaterial.Man får dessutom inte koppla 3-fas själv..
Vadå teorier?
Det här är ju bara att koppla en ugn som redan finns, så det är ju inget avancerat.
Några felberäkningar/felaktiga uppskattningar på t ex elementupphängning och uppvärmningstid när man bygger en stor ugn för första gången är väl inga "värstingtabbar" - hur många ugnar har du byggt själv om du är så mycket duktigare och hur var den första?
Brandkårsutryckningen jag ställde till (om det är det du hänger upp dig på) har ju inget med själva ugnen eller hur jag kopplat in den att göra utan att jag lekte, var oförsiktig och stoppade in en grej som gav en massa rök. Det hade hänt precis samma sak i en fabrikstillverkad ugn inkopplad i ett eluttag installerat av en fackman och det brann ju knappast så elden riskerade sprida sig.
Hur många utryckningar har det inte blivit t ex för folk glömmer mat på spisen? (det är typ vanligaste saken räddningstjänsten rycker ut på) Är spisen livsfarlig då också eller?
Några viktiga saker att tänka på.
Skulle "något" (t.ex. brand- eller rökskador i lägenheten) hända på grund av icke-fackmannamässig elkoppling så täcker inte försäkringen.
Som Abbis nämner är det inte tillåtet att koppla 3-fas själv. Vet att många gör det änddå och har man fullständigt stenkoll på vad man gör så är det väl inge fara, men har man inte stenkoll kanske det inte är så smart att ens försöka. Särskild inte inomhus i en lägenhet.
Det kommer komma ohälsosamma gaser från ugnen i samband med bränning. Det behövs utsug från en ugn.
Det brukar också behövas viss avstånd till väggar o tak och gips eller minerit på närmaste ytorna om inte det är stenväggar.
Keramikugn i lägenhet låter inte som någon bra idé tyvärr
Jo - dock på våra beskrivningar så är det nog ganska underförstått att det kanske inte är helt tillåtet regelmässigt, men inget problem tekniskt. Sen är det ju upp till honom/henne att bestämma om man är bredd att ta risken eller inte och om man vill tillkalla elektriker för att kolla/fixa elen. Dom kontakter jag länkade till är ju färdigtillverkade övergångar (bilden med lösa kontakter var ju bara för att visa typerna). Man bör dock alltid kolla ifall man har nolla framdragen till ett spisuttag innan man använder det (även om man köper ny spis - så länge man inte vet att den inte behöver nollan). Det förekommer (har jag läst) undermåliga installationer som inte har det (främst i äldre hus).
Det är ju inte så lätt att bara ordna en lokal. Det kostar pengar och kan det va svårt att hitta en som ligger bra till, där man kan ha sina egna grejer, utnyttja den vilka tider man vill osv…
Sen får man väl tänka lite själv ändå och även läsa manualer om det är en fabrikstillverkad ugn - där står ju rekommenderade avstånd och så (bara för man har en verkstad betyder ju inte det heller att man bara t ex kan ställa ugnen intill en vägg hur som helst).
Nää Ride Jag har inte byggt några ugnar själv ..Men jag har varit gift med en B-Behörig elektriker i 11 år och som va mycket kompetent va det gäller ugnar då han hade ett specialintresse..och naturligtvis kopplar jag INGENTING utan att ha nån som kontrollerar och GODKÄNNER det jag gör..MEN jag går inte in i fasta installationer i väggar eller i proppskåp och skruvar..REN idioti om det skulle hända något..
Låt säga att det skulle bli en kortslutning på 4;e våningen i ett hyreshus där det bor en massa människor .Vem ska stå för detta..??????????
Man bär inte upp en bil i lägenheten och byter motor heller utan skaffar ett lämpligt garage..
#8 Jag försökte väl kanske plocka fram lite av detdär "underförstådda" i dagsljus. Om man gör saker "på egen risk" tror jag det är väldigt smart att vara medveten om ungefär vad denna risken innebär.
Är man som ts nybörjare både på keramikugnar, el och Sverige tror jag inte man kan räkna med att hen förstår vad det är för risker hen tar.
Det är ju därför man har säkringar till (om det blir korslutning så går ju det ju bara en säkring). Sen får man fixa felet och byta/återställa säkring. Om du visste hur mycket elfel det kan vara på vanliga spisar bara skulle du inte gnälla över en keramikugn. Jag har ju varit med om 2 st som "smällt" (kortis i en platta) redan när jag flyttade in i en lägenhet (där jag inte rört elen innan).
Och i nyast lägenheten så var det jordfel i spisen så jordfelsbrytaren löste (spisen var i stort sett ny då det här har varit uppehållslokal innan - inte många har använt den). En riktig kabelhärva innanför kåpan på baksidan så det var inte så lätt att lokalisera felet direkt. När jag ruckade lite på en kopplingsplint så "försvann" felet - får man se hur länge den går (hittils inga problem iallafall).
Jag sa inte att TS skulle gå in och skruva i fasta installationen - jag gjorde inte ens det när jag kopplade min egen ugn. Man sätter en övergång från kontaktdon Perilex till dom vanliga CEE-kontakterna bara. Att nollan är framdragen kan man kolla bara genom att mäta i uttaget (man behöver inte "gå in och skruva" för det).
Man får ju inte upp en bil i lägenheten (dörrarna är för smala) så dålig jämförelse - motorcyklar och mopeder händer det att folk tar in. Men va fasiken - jag tycker inte det heller gör nåt (det är ju härligt att sitta hemma och mecka)
talar för döva öron..
jag minns att mitt X alltid sa..Spisuttag är för spis och inget annat då nollan inte är framdragen..
Ditt sätt att hantera el är under all kritik "rucka på plinten" jo jo
För det mesta är nollan framdragen, men det förekommer att den inte är det - man måste kolla. Vissa spisar behöver dessutom nolla - t ex induktionshällar m fl, så man måste kolla det även om man "bara köper ny spis" (så länge man inte vet att den spis man köper inte kräver nolla)
Sen är det ju så att jag försökte hitta felet men det "försvann" när jag ruckade lite på kablarna (felet var ju inte i plinten utan den drog ju i sin tur i "kabelhärvan") och därmed blev det ju ännu värre att hitta och då fick det vara eftersom det ändå funkar. Det var ju ingen kortslutning som kan förstöra saker där, utan bara en liten "läckström".
Tilläggas ska att vid tillfället med 2:a spisen som fick kortslutning i en platta var jag den första som flyttade in i lägenheten (spisen är samma modell som den med jordfelet - byggkvaliten verkar ju va "si sådär", haha). Alla spisarna var Electrolux
DUM diskusion. Det finns lagar och förordningar när det gäller el och annat som kräver fackfolk! klart man kan göra det själv men då får man ju ta konsekvensen av det om något händer. Dessutom så skall man så klart inte ha en keramikugn i en bostad då det kommer en jävla massa gaser ut som inte har något att göra i en bostad!
Jag har haft en mindre ugn i min villa under en tid men då fick en fackman installera ett 3-fasuttag. Det här med gaser tror jag är lite överdrivet, om det kommer svaveldioxid t.ex. så känns det tydligt på lukten och man kan vädra. Det som vore farligt är kolmonoxid eftersom den inte luktar. Gick bra för mej i alla fall….
Hur ser det ut med gaser eller ångor från glasyren då?
Och så vill jag bara säga som ett tilläg till det jag skrev förut att det ju inte bara vidrör en själv så som abbis också skriver, bor man i hyreshus så kan det ju drabba andra människor, kan ju tillochmed dö vid eventuell brand, och det är ju naturligvis grunden till att man inte skall pula med sådant utan utbildning.
Att "räkna med" att en propp går om det är felkopplat skulle då inte jag göra… Vi upptäckte inte att vårt spisuttag var felkopplat förrän vi bytte spis, hade bara svurit över hur uselt den gamla fungerade och hur illa den lät. Och inte gick proppen när micron började fräsa, spraka och ryka heller. Rena turen att vi befann oss i köket och kunde hiva ut den direkt…fy sjutton vad plast brinner bra…. Kiln in apartment…high temperature, smoke, lots of people living there….sounds like a bad idea to me… No! It's not safe!
#17 Han skrev ju kortslutning och då går säkringen. Säkringarna skyddar ju den fasta anläggningen mot kortslutning och överbelastning - det är ju inte så att det blir t ex kabelbrand för det blir "kortslutning på våning 4". .
Vad som händer utanför uttaget med den effekt man plockar ut är ju en annan sak - man kan ju ta ut 2300 W kontinuerligt (och betydligt mer under en kort tid) bara från ett vanligt enfas uttag med 10 A säkring utan att överbelasta elanläggningen. Den effekten räcker sen gott och väl för att ställa till det om den blir till värme på fel ställe - men micron hade ni väl knappast meckat med själva om ni nu är så rädda för el (var antagligen komponent eller tillverkningsfel som visade sig med tiden - precis som spisarna i mitt exempel).
Spisuttaget i ert fall ligger det väl nära till hands att gissa att det var nollan som saknades (eftersom det är nog det vanligaste felet på spisuttag) - vissa spisar behöver som sagt nollan för att fungera som dom ska. Om den saknas är det ju inte säkert spisen drar så mycket mer ström för det, men den kan ju gå sönder om man har otur.
Det jag beskrev för TS handlade ju bara om att använda en färdigköpt övergång i kontaktdon och att man måste kolla att nollan (neutral lead) är framdragen. Det är ju inte mer risk att det arrangemanget brinner än att spispluggen gör det. Sen hur dennes ugn fungerar har inte jag nån aning om - antar att den funkar som den ska och att han/hon bara vill koppla in den.
Bara för man gör allt 100% enl regelboken är det knappast helt säkert - t ex många av dom felaktiga spisuttagen är installerade av fackmän.

When will you, Ride84XL, realise that you are with your back against the wall and all of us disagree with you, because you are DEAD WRONG? Just stop arguing.
glazetry!
No its not a good idea. Firing a kiln produces all kinds of gases, depending on what clay and glazes you use, and those fumes need to be taken care of, which you cannot do in an apartment. You need an industrial fan.
An electric kiln doesnt cause a fire, if you have the space for it and the protective screens of firesafe materials on the wall. And floor. If.
But it needs to be installed by an electrician with the right authorization. Its not allowed to fix that yourself, and thats also dangerous.
Ride84XL is giving you bad advice. Unless your apartment is big, with a high ceiling and you have an industrial fan to put above the kiln, stoneslabs to put under it to protect the floor from the heat and you will use an authorized electrician to install it.
Thats the long and short of it, Im afraid.
De Lapsus Resurgam
If it's big kiln it may be dangerous because of the heat, but 16 A current rating gives a maximum heating power of 11 kW (if it's 3 phase).
I have had one with 8,5 kW (wich is not that much less) that i built my self and I used for other stuff at temperatures up to 1250°C - it doesn't gave off that much heat on the outside, but you of course need distance to the walls and ceiling and put the kiln on a stand or pile up some bricks or something to put it on so it get distance to the floor too.
A bigger problem may be the gases - sorry I didn't know about that as I don't work with ceramics. Onother guy said he have used a kiln in his house without problem, but it may be a risk in a small apartment anyway.
Mitt huvud är fullt av mer eller mindre realistiska ideer, (som inte nödvändigt vis blir satta i verket) en av dem var att köpa en tvåa och göra om det ena rummet till en keramikverkstad. Det jag tänker då är att det hade varit absurt superhypernoga med rengöring (våttorkning), lämplig fläkt och vädra ofta. Helt extremt noga, inte ett enda spår av lera skulle få ligga framme och torka så att den kunde börja damma. Inte bara är det giftiga gaser som kommer när man kör ugnen, det är allt lerdamm och kanske damm från glasyrer som kan vara skadliga.
Tänk om sånt här skulle sprida sig via ventilationen till andra lägenheter, och orsaka hälsoproblem hos någon av grannarna. Vad vet man om folk i hyreshus där man inte känner varandra väl? Kanske någon i huset är sjuk och jätteöverkänslig mot att andas in damm eller gaser, och så drabbas dom av problem pga. mig, något sånt vill absolut inte ska hända!
(om någon undrar så nej, jag kommer inte köpa en enda kvadratmeter så länge bostadspriserna håller den nivå de har nu, så den här iden lär inte bli verklighet i den närmaste framtiden i alla fall)

#20 Just wondering why on earth you are giving advice in this forum when you are not working with ceramics. 😮
There are a bunch of experienced ppl in here that do.
De Lapsus Resurgam
Håller fullständigt med Leramani..
Because I have built a kiln my self wich was powered by the stove outlet and used for other fun stuff (for example melt glass, copper etc.). It worked well and I know that you dont't need to fireproof everything to handle 11 kW of heat in an apartment (just keep distance to walls, floor and ceiling).
But then that the clay and glazes may release toxic gases was of course hard for me to know - sorry, but you experienced people could have told that in the first place instead of start whining (in Swedish) about how stupid I am because "electicity is dangerous".
electricity is dangerous if you dont have any education..thats it..and if you dont understand that you have a problem…
Denna diskusion liknar en debatt om det är farligt att köra bil med alkohol i blodet eller narko, finns dom som menar att det är OK. Det finns så klart andra liknande områden på tokighet men jag tycker det är ett bra eksempel. ALLT som kan komma att göra skada på medmänniskor skall man så klart undvika.
Jag tycker det är kul att läsa om dina ugns-experiment Ride, för mej får du gärna kommentera andras idéer.
Jo haha - ska nog se till att få igång min egen snart igen.
Det larviga här är ju att reaktionen är ju ungefär som om jag skrivit att TS själv skulle dra nya kablar från centralen och sätta upp ett 3-fasuttag i vardagsrummet ungefär.
Jag menade ju bara att man kan köpa en färdig övergång som passar med den kontakt som förmodligen sitter på ugnen - man måste bara kolla att nollan är framdragen till spisuttaget innan man gör det. Även fast TS sa att han/hon skulle tillkalla elektriker (för att va på den säkra sidan) fortsatte ju tjafset.
Om det nu är gaser från leran och glasyrerna som är problemet kan man ju skriva det (det var det väl ioförsig några som gjorde, men det glömdes bort i tjafset om elen)
Det har du nog rätt i men som utgångspunkt var frågan om det är lämpligt att ha en keramikugn i en bostad och då bliver svaret obetingat nej.
HELLO AGAIN
I JUST WANT SAY THAT I CALL ONE ELECTRICIAN FOR IT MONDAY HIM WILL CHECK IT OUT
MY KILN IS NEW AND NOT SO BIG WITH METAL LEGS
AND HAVE A TRIPLE WALL CONSTRUCTION
IS THIS ONE:
http://www.bathpotters.co.uk/rohde-ecotop-60s-kiln/p4603
I WILL WORK WITHOUT GLAZE I WILL FIRING CLAY WITH GROG NOT OTHER STUFF IN THE START
I HAVE ONE ROOM FREE OF 10M2 IN MY 80 M2 APARTMENT AND I AM ON THE LAST FLOOR OF 10 FLOORS BUILDING
THE MOST IMPORTANT THING FOR ME TO KNOW IS THAT
THERE ARE NOT GOING OUT BLACK FUMES OR WITHE!
OTHERWISE I HAVE TO RENT ONE PLACE WHERE TO FIRING MY CERAMICS
THANKS FOR ALL YOUR ANSWER
That should not cause any problem at all by the heat - but it may be good to have some sort of fan to take care of the fumes. If you have a separate room for the kiln it may be enough to close the door and open the windows in that room to ventilate. I'm no ceramics expert but as far as I know it shud not be much visible smoke. Most of the others here think this is a bad idea and will probably not help us with such an information
One problem I see right there with the one you showed in the link is that it seems to run on 5 kW single phase. That's because in UK, they use only use single phase for residential and they cannot run 3 phase applications at home.
It will need 21,74 A of current at 230 V and the stove outlet you showed is just 16 A and most apartments here also have only 20 A main fuses. Since we have 3 of them, the availible power is not a problem - the problem is that all power needs to be drawn from just one phase. In UK they have a bigger fuse but just one instead.
It may be a god idea to check out something similar that uses all 3 phases (shud be marked 400/230 V or 3~400 V, 3*400+N or something like that) and if you have a picture in color the CEE plug/outlet shud be red, not blue. That will work better with our power system. Maybe you (or your electrician) can ask the manifacturer (the same products are often available to fit different power systems).
But I got a little confused as you said " in the brochure oh the kiln say 16A plug" in the first post - is it really the same kiln as the one you showed in your recent link was 5 kW? Or was it same model but a smaller one? Here is for example one that's 3,6 kW
http://www.bathpotters.co.uk/rohde-ecotop-50-kiln/p4600
And do you have it already or plan to buy it?
16 A single phase gives 3,68 kW of power - so if it's that or less it's not much of a problem if it's single phase or 3 phase. You just need plug adapters to run it.
Stort ansvar du tar på dig Ride…
HELLO
THE KILN OFF COURSE I BUY IN GERMANY FROM ONE COMPANY HERE IN SWEDEN SO IT COME WITH THE RED TRIFAS PLUG!!
THE STORY IS THAT THE MAN THAT SELL ME THE KILN IN THE START SAY THAT THE PLUG BACK TO MY STOVE WAS GOOD FOR PLUG THIS KILN, I SEND TO HIM ALSO THE PHOTOS OF THE PLUG OF MY STOVE!! AND HIM CONFIRM THAT WAS GOOD!!
I WAS SURE THAT THE KILN COME WITH THE SAME PLUG THAT MY STOVE HAVE AND NOT WITH THE TRIFAS RED PLUG!! THE ANSWER FROM THE SELLER WAS OHH WE MISS UNDERSTAND HEACH OTHER!! (LIAR)?!!
SO I ORDER THE KILN BUT NOT PAY YET FOR IT, BECAUSE WHEN I GO TO THIS SELLER FOR MY SURPRISE I SAW THE PLUG OF THE KILN WAS THE RED TRIFAS PLUG, I WAS VERY DISAPPOINTED BECAUSE I CAN BUY THE KILN OLSO IN CEBEX WHERE I BUY MY WHEEL AND HAVE A DISCOUNT!!BUT I KNOW THAT THIS WAS A PROBLEM FOR ME TO HAVE THE KILN IN THE APARTMENT WITH THIS TRIFAS PLUG, AND I DECIDED TO DONT BUY IT!!
AND AFTER I HAVE THE SAME PROBLEM JUST BECAUSE THE SELLER AT THIS CERAMICS COMPANY WANT SELL THE KILN NOW! THAT I ORDER!!
I ADD THE SPECIFICATION OF MY KILN UP IN THE PHOTO
YOU ARE RIGHT RIDE THE LINK I COPY IN MY PREVIOUS POST WAS FRON UK AND OFFCOURSE THE ELECTRICITY IS DIFFERENT FROM OTHER COUNTRY IN EUROPE ""MY BAD""
THANKS AGAIN TO ALL FOR YOUR GOOD ADVISE
Ok, that's perfect - and Germany also have the same power system as we have. But worse that the seller lied to you - since you sent pictures he cannot blame it on that he didn't know the stove used a different plug
The red plug is what's standard for most 3 phase appliances (that's also used a lot in the industry) - the other one (Perilex) is almost only used for domestic stoves so you will probably not find a kiln with that one anyway.
The good thing is that you only need this one - it's an adapter from the Perilex plug to CEE outlet where you then can plug in the kiln.
http://www.eldirekt.se/byggcentraler-kablar/perilex-till-cee-uttag-overgang#.UoeMeHD3FIV
Or its easy to change the plug!
yes the seller offer to build the adapter for me with a longer cable!!
but i need to tell him where is the neutral in the socket of the stove!! for this i make an appointment with te electrician
monday i will update you guys
thanks a lots!!
Yes - neutral is in the upper left corner of the Perilex socket. Your electrician will also check that the neutral lead is present and fix it if its missing - but as it was a new apartment (wich I didn't noticed first) that's most likely not a problem.
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Perilex_box_diagram.svg
thanks Ride for your suggestion!! and visual help!!:)

Vi lever uppenbarligen i amatörismens tidevarv. Bort med proffsen, alla kan allting och ingenting är så farligt att inte en amatör kan pilla med det.
Kan också uttryckas som min far elektrikern brukade skämta.
Friskt kopplat är hälften brunnet.
De Lapsus Resurgam
Tycker att du ofta uttrycker dej på ett onyanserat och Von Oben-sätt, är det verkligen nödvändigt?

Jag tycker att du ofta är väl snäll och överslätande. Är det verkligen nödvändigt? Alla är olika och jag föredrar att inte ge osäkra råd eller låta andra ge farliga råd oemotsagda. Jag tror också att både du och jag behövs i långa loppet.
De Lapsus Resurgam
Aha en slags kosmisk balans typ yin-yang, hmmm…!
Hello Guys!!
my electrician look at my socket and there is the neutral
so everything is fine!!
the kiln can work!!
i want just add that i know the concern to be careful to do something like that i will be very careful about this and take the right precaution!!
i am 40 years now and i am not a unresponsable boy anymore!!😃 and i will fire at max 1000c° and no glaze or other chemical!
i like primitive pottery and this is in what i will try to "ifokus! on "just bisque"
so hope to show you guys some of my first work at soon is possible!!
thanks to all, for give me good advise i will keep all of them!!
Best Regards