Tråkig tid i verkstaden nu
Fint 🙂
Fräckt…😉
Vi har haft tempo tempo idag..här har dom köat ..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
skönt man har sluppit köer idag med denna förkylning..
Fick en bra kassa ändå. och man har pratat engelska med danskar som man inte knappt förstår vad dom säger.. och kört igång provugnen och hänklat 7 bringare…Fantastisk dag ändå
Fint, nån slags lysterglasyr?
Tycks inte finnas några genvägar till fina glasyrer.. Kvittar hur många böcker man än läser så e det hårt arbete många prover som gäller…
Nej prov skall det till, men sen beror det kanske på vilka böcker man läser. Sådana Engelska och Amerikanska populärböcker om keramikglasyrer bliver man nog inte riktigt klokare av!
Det som jag har satt värde på e massa tidskrifter från 30-tal och framåt.. Har en massa samlade i en stor pärm. för mig är det en keramisk bibel idag…
Kul
Har ni något speciellt att rekomendera? Finn Lyngaard har nämnts flera gånger i det här forumet, men om man vill tränga djupare än så?
Man måste ha krav på sig vad man vill ha det e det svåra inte ta det första bästa.. utan att jobba målmedvetet
Av litteratur menar jag, har ni någon bra litteratur att rekomendera? Som går lite djupare? Tycker det är svårt att hitta.
stökiometri…… hoppas jag stavade rätt nu de e en stor fördel och kunna idag när ämnena bara finns till hands en kort tid för att sedan bytas ut till annat ersättare
Tycker själv man kan spara pengarna till bättre man hittar mycket här på nätet
Skulle behöva en lärling här i verkstaden i år.. vet bara inte hur man ska fixa det ekonomiskt.. om man ska ta kontakt med skolor runt om o Sverige?
Mycket snygga glasyrer på båda bilderna! (vad bra att du sprang o fotade så vi fick se 🙂)
I min verkstad är det inte tråkigt, det är nu jag har tid att tillverka massor, då mitt andra jobb har lågsäsong. Men kallt är det tyvärr, runt 10 grader, så det är ylleunderställ och varmvatten i drejslickern som gäller 🙂
Stökiometrisk räkning är så klart ett krav att man kan om man vill arbeta seriöst med glasyrer. Vad gäller litteratur så finns det ett hav av bra böcker. Men det är svårt att ge ett bud på en enda bok, prata med biblioteket dom kanske kan hjälpa vidare. Lättast är det om man läser Tyska.
Tyska böcker e fantastiska. mycket tabeller flussmedelfaktorer och massa annat. men man har nytta av det.. dom har stenkoll…
Det var som fanken, den där tyskan som bara jagar mig hela tiden! Tror inte det hade varit så svårt att lära sig om man först gav sig fan på det, bara det att jag känner nåt sorts motstånd mot det språket som jag inte vet vad det är. :-(
Aventurin, då är den övermättad med järn då, stämmer det? Lynngaard är väl en bra bok om man vill lära sej omvandla från formel till recept etc. Annars finns det ju en massa recept som man kan utgå ifrån och ändra tills man är nöjd, E. Cooper´s bok är trevlig tycker jag.
Ja den är fin, men lite oraffinerade recept ändå.
Ja, har jättemycket nytta av det som står om beräkningar och kemi i Lynggaard. Räcker det, eller behöver man mer på det temat? Ibland är det ju först när man har lärt sig något som man inser hur nyttigt det är att kunna, så svårt att veta på förhand.
Kan säkert vara intressant att blanda glasyrer efter recept, bara så där, men är det vägen att gå om man vill lära sig mer om hur olika slags glasyrer fungerar? Jag vill lära mig förstå vad man behöver ändra på i ett recept om man vill uppnå ett visst resultat. Jag vill veta hur en oilspot fungerar, jag vill veta vad som gör glasyrer järnröda eller rutilblå, vart teadustprickarna kommer ifrån, hur man får dem skimriga eller klara, osv. Nörden i mig måste få bli tillfredställd! ;)
Ja det låter bra med dina ambitioner, men så är Lyngaard inte nog. Då får du leta efter Annan litteratur, t.ex. så kan man ju i litteraturlistorna i bra böcker hitta andra källmaterial och låna dom på biblan till att börja med.
Tack för tips. Ska försöka göra så. Stadsbibliotek är (i mitt fall) ett underskattat fenomen. Dit ska jag börja gå.
Problemet med literaturlistor bara är att de bara innehåller sånt som blev publicerat före den aktuella boken. Så hittar man något annat på det viset, men så är sakerna på den publikationens referenslista ännu äldre, osv. Inget fel med det, men det blir svårt att hitta fram till nyare texter på det viset. Men det kan ju vara en bra början.
Jag gillar att ändra i recept, testa mej fram, köper lite olika böcker om speciella glasyrtyper för att förstå mer, men området är så stort och komplext att ingen enda bok någonsin kan förklara på vilket sätt olika ingredienser förändrar en glasyrs utseende. Jag tycker att det är perfekt att du är ambitiös för det är mycket att ta in.
Sen kanske man inte ska förvänta sig att bli expert när man bara har det som hobby, men det är så sablans intressant att jag vill bara veta mer och mer!
Självklart ska du sikta på att bli expert, låt ingen säga nåt annat!
Fint ,fräckt och häftigt