Att dreja riktigt tunnt
Har jobbat lite med Porslinslera och försöker dreja riktigt tunt. Gjorde runda små skålar. Jag ville ha dem så tunna som möjligt men väggarna vek sig inåt. Sänkte hastigheten och körde med hårfön och stötta upp med pekfingret under tiden. Det funkade. Höll även i bränningen.
Men frågan är varför blir det så.
Kavlade ut ett löv, tunt, i porslinsleran som fick torka över en ballong. Var jätte nöjd med formen Glaserade den grön. Den kollapsade och la sig platt i bränningen. Hade en känsla av att det fanns en viss risk och hade lagt en lerplatta under som fick ta emot glasyren.
Kineserna gör ju koppar hur tunna som helst eller är det slamlera?
Ambition - The world makes way for those who know where they are going.
Tunt porslin kan brännas högt utan glasyr först och sen vid lägre temp med glasyr
Har du inte överbränt? det borde kunna hålla formen någorlunda om det inte är allt för stor vikt som hänger ut från stödpunkten.Att bränna högt först är ju en möjlighet men skapar problem vig glaseringen. Angående drejningen så skall du dreja upp en smal cylinder som har den riktiga tjockleken och så formar du koppen uppifrån och ner så får du inga problem, och så klart en väldigt tunn kopp av Porslinslera drejar du på gipsplatta så det går att få av den från drejskivan. Porslinslera är svårdrejat så är det bara. Men övning ger mästare.
Godset måste vara absolut centrerat. En annan sak är att det är olika mellan porslinsleror angående stabilitet vid bränning. Man får prova sej fram. Själv har jag använt mycket från IVÖ, den var stabil, men ville inte hålla om den var för tunn. Superstark till bruksgods. Antagligen finns den inte längre.
En intressant fråga att ta upp; stabilitet i olika porslinsmassor.
I Kina brändes ofta tunna saker, skålar, upp och ner, därav metall på kanten. En sak som lever kvar idag även hos oss, men som ren dekoration.
Du kanske kan fråga efter prov hos några leverantörer, och bränna för att arbeta fram en bra stabil porslinsmassa.

Royal Copenhagen bränner (brände) också sina tunna kaffekoppar upp och ned på en slags halvrund form dom gör att kopparna håller sig runda på kanten. Sedan poleras porslinet där det inte är glasyr.
vi drejar mycket i Porslinslera och blandar också egen porslinsmassa.Som det skrivs här så är det övning och åter övning om man vill få riktigt tunt gods.
En bild som kanske är visad förut
Tack för superbra råd. Att bränna upp och ner. Att skrå bränna högre först och sen glasera. hm tåla att pröva. Jag har oxå hört att om man hettar upp godset till 100 grader kan man glasera om det, så varför inte med högt skråbränt porslin. Tusen tack, alla! Det hade varit kul om någon lagt ut en tråd om just porslin så man fick höra mer av era erfarenheter. För det är så svårt, men ack så underbart när det väl funkar.
Skickar med en bild av "äggskal" som är kavlats i Porslinslera. Att kunna bränna dem upp och ner skulle kanske öka utgången av lyckade skal. Många spricker i sista bränningen. För de rör sig mycket.
Jag kallar dessa ett litet andetag då jag formar dem runt en ballong som jag fyllt med just ett litet andetag, inspiration från FAB-Keramik.
Ambition - The world makes way for those who know where they are going.
En sak som jag inte har tänkt på är att man kan ha en kurs i drejning av porslinslera bara.
Man kan ta en av våra kurser och bara köra porslinlera istället. Det har jag missat totalt att man kan göra!