Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: köp-och-säljverkstadsplats
Läst 1777 ggr
Vavrakeramik
0

Söker vacuummotor Bluebird

Min motor till lerkvarnen, en bluebird, har gett upp. Är det möjligen nån som har en sån över eller vet var man kan få tag på en? Tacksam för svar Mvh Helen

[rolnor]
0

En motor kan man ju linda om den brunnit, kan det vara nåt överhettningsskydd så är det ännu enklare att fixa.

Bo§e
1

…eller, så är det bara vacuumpumpens membran som har gett upp… Om motorn går, "men inget händer", är det troligen så. I så fall kan man beställa en reparationssats.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

j-aan
1

Varför har man vakumpump? Jag blandar alla mina leror med en kvarn utan vakumpump och har aldrig haft några problem med luft i leran.

[ton]
1

Helt enig med j-aan

Bo§e
0

Instämmer också. Vakuumkranarna har en oförtjänt hög status, och man klarar sig utmärkt med en "vanlig". (tycker jag…)

Vavrakeramik
1

Intressant att man inte behöver vacuum. Men nu har jag en och vill fortsätta använda den. Motorn är inte helt död utan sackar. Alltså trycket blir inte så högt som tidigare och man hör att den tappar tryck. Nån som vet vad det kan vara?

abbis
0

Låter som pyspunka..Hål i nån slang måhända?..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[ton]
0

Ja just, eller en packning till kammaren?

Bo§e
0

Javisst…locket till vakuumkammaren har ju en fyrkantig gummipackning. Kolla att den inte är torr/sprucken…

Vavrakeramik
0

Ljudet kommer från motorn, det är inte vakuumkammaren eller dess packning. Låter mer som själva vacuummotorn tappar trycket. Men ska kolla slanganslutning till motorn igen…

[rolnor]
0

Den kan ju vara sliten såklart, ingen evighetsmaskin.

[SkansensKrukmakeri]
1

Du har säkert kollat detta, men har du tillräckligt med vakuumolja i pumpen? Kan vara så enkelt…

[ton]
0

Skulle ju vara et skönt sätt att lösa ett irriterande problem med lite Olja.

Bo§e
2

Obs! Bluebirds vakuumpump är oljefri  (i motsats till t.ex. Shimpo).

Vid korrekt funktion skall vakuummätaren befinna sig mellan "17" och "27" under körning (enligt Bluebird's manual).  Om pumpmotorn går, men effekten uteblir, bör man först titta på slang och vakuumhuspackning.  Är dessa hela, behövs sannolikt ett nytt pumpmembran/reparationssats.  Beställ då Service Kit K294A.

Vavrakeramik
0

Tack Bosse, sen gäller drt att veta vad jag glr med detta fantastiska serbice kit sedan ;-) Men det kanske medföljer mån slags beskrivning.