Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningraku
Läst 7386 ggr
Ulla
5

Vad kostar det att bränna?

Jag sitter och försöker göra en budget för nästa år och måste då ha ett hum om vad det kostar att bränna en ugn. Har inga gamla räkningar att utgå ifrån, men ugnen är en Skandiaovnen från år 2000. Den är märkt med 25 amp och 15 kW.

Någon som skulle kunna hjälpa mig att reda ut hur mycket en glasyrbränning borde kosta. Eller en skröj. Jag tycker det är svårt att beräkna eftersom ugnen ju inte går på full effekt hela tiden. Finns det några riktlinjer för hur mycket energi som brukar gå åt?

Jag vore evigt tacksam för minsta lilla hjälp.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

abbis
0

Det du måste göra är att mäta tiden den står på ..En ugn tar olika lång tid på sig att gå upp i temp beroende på hur slitna elementen är..

Men det är nog fler här inne som är duktigare än jag på detta..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ulle
0

Hej, Ulla

Här är en länk som beskriver hur du räknar ut elkostnaden för din ugn:

http://lakesidepottery.com/HTML%20Text/Tips/estimating-electric-kiln-firing-costs.htm

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Ulla
0

Tack för länken. Ska titta på sidan i lugn och ro och se om den kan vara till hjälp.

_
_

Bo§e
3

Vad heter styrenheten till din ugn…? Den KAN ha en inbyggd driftstidräknare (en finess som ibland missas…)

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Ulla
0

Jag ska titta efter när jag kommer till verkstan på tisdag.

Styrenheten har jag nog manual till, men inte till ugnen. Skulle behöva en sådan, men företaget finns ju inte längre kvar. 😕

_
_

Ride84XL
0

Ja - energiåtgång är ju effekt gånger tid helt enkelt. Märkeffekten gånger tid och effektpådrag ger ju en "fingervisning"

Men som "abbis" skriver så kan det ta längre tid med dåliga element och det beror ju på att ugnens verkliga effekt blir lägre - så om man har gamla element kommer man ju få en överskattning av energiförbrukningen genom att bara räkna märkeffekt ggr tid. Det går såklart åt mer energi (mer värme hinner ju avges från ugnen om uppvärmningen tar längre tid), men det blir inte så mycket som det hade blivit om den drar märkeffekten under motsvarande tid.

För att va helt säker måste man helt enkelt mäta. Enklast är ju att kolla elmätaren - dra igång en bränning och sen kolla efteråt hur mycket som gått. Dock måste man ha koll på andra förbrukare som är inkopplade på samma mätare och är det en bränning som tar många timmar, kan ju den effekt som andra förbrukare drar variera rätt mycket över tid.

Enklast är ju förstås att mäta direkt på spänningssatta delar med multimeter eller att man t ex köper en elmätare som man sätter i centralen - det finns små mätare för nån 1000-lapp att köpa som är gjorda för dom nya elcentralerna. Man sätter på samma skena där man monterar dvärgbrytare, jordfelsbrytare etc. Det kräver dock lite "meck med elen" för att få till det, haha - elektriker är ju alltid ett alternativ om man har pengar 🙂

[ton]
1

På min TC styrtavla kan jag trycka på en knapp som har ett par skruvade pilar på sig så visar den sista bränningens förbrukning, och man kan se det samlade förbruket. Annars så om du tar en glasyrbränning så är det väl full effekt i 8 timmar ca. så 8x15xkilowattpriset, men det kan du ju förstås räkna ut själv så det var väl ingen hjälp men jag tror att det blir någorlunda det samma även om man kör på nedsatt effekt en stund.

Ride84XL
0

Intressant läsning det där - ser dock att även dom gjort en "tankevurpa" där med duty cycle - "4. Kiln element’s age (the older they are, the longer they have to be on to reach temperature)". Det stämmer ju - men att duty cycle ändras behöver inte betyda att använd effekt gör det. 

Om full effekt är 11,52 kW med nya element så blir ju effekten som används med 65% duty cycle, 11,52 x 0,65 = 7,488 kW. Men om elementen blivit dåliga kanske maxeffekten sjunkit till 10 kW - automatiken "vill" ju dock fortfarande ha sina 7,488 kW för att kunna hålla inställd stigning. Resultatet blir att den kommer öka duty cycle till 74,88% istället (även fast använd effekt är samma). Så I det där fallet när man har automatik som reglerar till en bestämd stigning är det ju bara att räkna på märkeffekten ggr duty cycle (med nya element) ggr tid - automatiken korrigerar bort beräkningsfelet som skulle blivit annars (förutsatt att den kan hålla inställda värden utan att begränsas av maxeffekten).

Intressant med "candling" - det har man aldrig hört nån nämna här. Jag är dock lite förvånad över temperaturen man använder - 180°F är 82°C. Känns ju som att det bästa borde vara att ligga precis över vattnets kokpunkt - kanske 105°C. På så sätt försvinner ju verkligen allt vatten eftersom vattenångan skapar tryck som driver ut den ur porerna på leran - men samtidigt kokar det inte för fort så ångan spränger sakerna.

Ulla
3

#4 Bosse Du är en pärla! Styrenheten har en knapp som man trycker på efter en bränning och som visar hur länge elementen gått sammanlagt under bränningen. Då är det lätt att själv räkna ut antalet kwh. Så nu ska jag bränna en stengodsglasyr och en skröj, så kan jag börja räkna sedan. Vi har koll på hur många bränningar vi gjort i verkstan per år flera år bakåt i tiden.

_
_

[rolnor]
0

#8 problemet är väl vid full effekt som vid glasyrbränning, då kan man inte avgöra hur mycket som går åt utan att mäta, finns ju tång-amperemätare tänker jag, men en sån behöver man ju inte ge sej på strömförande.

Ride84XL
0

Jo en sån går ju utmärkt att använda - dock måste man fortfarande dra ut en slinga att mäta på (t ex att man mäter direkt på kablarna som går till själva elementen). 

Man kan ju inte mäta på en kabel med flera ledare där returströmmen går i samma kabel med en tångamperemeter (t ex nät-kabeln).

[rolnor]
1

OK, då måste man i alla fall skruva upp elskåp men det är ju logiskt. Har kikat på en sån mätare som man ansluter till proppskåpet, men faktum är att jag kommer ju att bränna i vilket falls om helst så det är ingen större vits med att veta exakt vad det kostar, min ugn är på 10kW så det blir väl typ 70 spänn för en bränning, helt OK.

Ride84XL
0

Om du har en av dom nya centralerna så är det relativt lätt att montera en av dom där små mätarna, om man har lite plats över i raderna med dvärgbrytare. Men man måste fortfarande ansluta kablarna. Det går ju att mäta på kablarna som går till själva elementen (dom är ju enkelledare då dom ansluter till elementen på olika ställen) med tångamperemeter - men om man inte har det som på min hembyggda ugn att dom sitter fritt på ovansidan måste man ju skruva bort höljet på ugnen, vilket är besvärligt

Men du ju förstås rätt att det är overkill för det mesta (jag tänker ju rent mättekniskt) - här behöver det ju sällan va exakt utan räcker ju med en ungefärlig uppskattning (dessutom blir ju ett eventuellt fel en överskattning av kostnaden, så verklig kostnad blir ju i såna fall billigare än beräknat).

AnnalinneaSvensson
0

den här tråden kommer jag komma tillbaka till, när jag har köpt min ugn…
Ulla, vad kostade dina bränningar??? (nyfiken)

Bo§e
3

Om du har en någorlunda modern styrning, kan den vara försedd med drifttidsräknare. I så fall kan du få en exakt summa.
Kolla bruksanvisningen…..kanske hittar du denna dolda finess….
Drifttimmarna x ugnens kilowattal blir då förbrukningen i kWh.

Nästa sätt blir litet mer översiktligt, men ger ett ungefärligt svar:
Kolla hur lång tid den långsamma delen av bränningen tar, och halvera den summan.
Kolla hur lång tid den snabba delen av bränningen tar, och notera (här skall det inte halveras).
Lägg samman siffrorna, och multiplicera med ugnens kilowattal, så får du ett ungefärligt svar på hur många kWh ugnen dragit.
Ingen jätteprecision, men mycket bättre än att bara gissa….

////////////////////////////
Hoppsan…nu såg jag att detta är en gammal tråd, så det blev litet dubbelt…..🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-03-13 20:53 av Bo§e
Ulla
2

En gammal tråd, men frågan är fortfarande aktuell, särskilt med de skenande elpriser som vi har idag.

Bosse, tack för din metod att göra en ungefärlig beräkning. Den kommer jag att använda på min ugn som jag köpt begagnad, och där drifttidsmätaren ställts in fel från början. (Går tydligen inte att ändra)😞

_
_