Keramik iFokus

Keramik

Etikett: video
LĂ€st 3056 ggr
stefanandersson
7

Kom till Jingdezhen med oss!

Nu kan du se dokumentĂ€ren om min och mina kollegors resa till Porslinets huvudstad, Jingdezhen, Kina. đŸ„ł

Jag tycker det blev riktigt bra och det mÀrks att filmaren har en bakgrund i hantverk i hur vÀl han fÄngat just hantverken. Jag skÀms inte sÀrskilt mycket för min egen insats sÄ nu passar jag pÄ att dela.

Se den pÄ URplay!

Ulla
0

SÄ, nu har jag tillbringat 50 minuter i Kina. JÀttekul att se. Ni verkar ha haft fullt upp hela tiden. Hade alla med sig egna projekt som de ville arbeta med under tiden ni var dÀr?

SajtvÀrd för Keramik ifokus

_
_

Solhem
0

HĂ€rligt att se!

attis kakelugnar
0

Jag sög i mej varje sekund av er vistelse,som en god pralin! SÄ hÀftigt!

stefanandersson
0

Roligt att ni gilla den, filmaren fÄngade mycket men det var sÄklart sÄÄ mycket mer :)

#1: Alla hade förberett nÄgra tankar och vÀl dÀr sÄg man vad man kunde göra. Jag tror att jag kan fÄ extremt mycket gjort om jag Àr dÀr en mÄnad nu nÀr jag vet lite mer om hur det fungerar. Jag kommer Äka igen, Leksands Folkhögskola har nu beslutat att göra resan varje Är med sina tvÄor och jag kommer följa med ibland.

L.A.E
3

Trevlig film och kul att se  er alla dĂ€r.  Varför de har öppnat  upp Jingdezhen Ă€r att det gĂ„r rĂ€tt dĂ„ligt för dom  Ă€ven i Kina . Kan tyvĂ€rr inte nĂ€mna det vi vet av hĂ€nsyn till vissa .

Samtidigt Ă€r det sĂ„ att Ă„ka till Kina och tillverka Ă€r lika med att ta död pĂ„ europeisk  tillverkning som  snart inte finns kvar tyvĂ€rr.  TĂ€nker bara pĂ„ alla fabriker man har varit pĂ„ ute i Europa som Ă€r borta nu och hur fort det har gĂ„tt.

stefanandersson
1

#5: Delar inte riktigt din bild dĂ€r Lennart. Det vi trĂ€ffar Ă€r inga keramikindustrier utan smĂ„ företag, ofta en mĂ€stare och ett par elever. I Europa har den typen av företag varit borta i nĂ€ra  nog ett sekel. Med dom krukmakerierna gick sĂ€kert massor med kunskap i graven men I JDZ finns det hopp att behĂ„lla hantverkarna och hantverket.

Skabbekatten
0

Tack för en inspirerande film!

Vilken hÀftig upplevelse.

L.A.E
2

#6 Annika och jag var för tvĂ„ Ă„r sen inbjudna till Kina  för att öppna en vĂ€rldsutstĂ€llning  av olika tekannor. Hotell dĂ€r vi hamnade till slut var baksidan  mest intressant .SĂ„g ut  som hyreshus  minst 12 st riktigt  lĂ„nga  bara att det var över 800 hundra keramikverkstĂ€der   i dessa + pensel affĂ€rer och butiker med förpackningar av alla  de slag man kan tĂ€nka sig.     TrĂ€ffade  i en annan stad ocksĂ„  en familj som har gjort keramik  i minst 300 Ă„r de har  otroliga ugnar av alla de slag ca50 st mĂ„nga riktigt smĂ„. Nu har dom problem med att det byggs stora höga hus runt om sĂ„ deras rök nu mĂ„ste gĂ„ ner igenom ett vatten filter som tar bort röken frĂ„n de olika ugnarna. Hoppas jag kan lĂ€gga in bilder lite lĂ€ngre fram om datorn vill