Kom till Jingdezhen med oss!
Nu kan du se dokumentĂ€ren om min och mina kollegors resa till Porslinets huvudstad, Jingdezhen, Kina. đ„ł
Jag tycker det blev riktigt bra och det mÀrks att filmaren har en bakgrund i hantverk i hur vÀl han fÄngat just hantverken. Jag skÀms inte sÀrskilt mycket för min egen insats sÄ nu passar jag pÄ att dela.
SÄ, nu har jag tillbringat 50 minuter i Kina. JÀttekul att se. Ni verkar ha haft fullt upp hela tiden. Hade alla med sig egna projekt som de ville arbeta med under tiden ni var dÀr?
SajtvÀrd för Keramik ifokus
_
_
HĂ€rligt att se!
/Sara
www.solhemskrukmakeri.se
Jag sög i mej varje sekund av er vistelse,som en god pralin! SÄ hÀftigt!
Roligt att ni gilla den, filmaren fÄngade mycket men det var sÄklart sÄÄ mycket mer :)
#1: Alla hade förberett nÄgra tankar och vÀl dÀr sÄg man vad man kunde göra. Jag tror att jag kan fÄ extremt mycket gjort om jag Àr dÀr en mÄnad nu nÀr jag vet lite mer om hur det fungerar. Jag kommer Äka igen, Leksands Folkhögskola har nu beslutat att göra resan varje Är med sina tvÄor och jag kommer följa med ibland.
Trevlig film och kul att se er alla dÀr. Varför de har öppnat upp Jingdezhen Àr att det gÄr rÀtt dÄligt för dom Àven i Kina . Kan tyvÀrr inte nÀmna det vi vet av hÀnsyn till vissa .
Samtidigt Àr det sÄ att Äka till Kina och tillverka Àr lika med att ta död pÄ europeisk tillverkning som snart inte finns kvar tyvÀrr. TÀnker bara pÄ alla fabriker man har varit pÄ ute i Europa som Àr borta nu och hur fort det har gÄtt.
#5: Delar inte riktigt din bild dÀr Lennart. Det vi trÀffar Àr inga keramikindustrier utan smÄ företag, ofta en mÀstare och ett par elever. I Europa har den typen av företag varit borta i nÀra nog ett sekel. Med dom krukmakerierna gick sÀkert massor med kunskap i graven men I JDZ finns det hopp att behÄlla hantverkarna och hantverket.
Tack för en inspirerande film!
Vilken hÀftig upplevelse.
#6 Annika och jag var för tvÄ Är sen inbjudna till Kina för att öppna en vÀrldsutstÀllning av olika tekannor. Hotell dÀr vi hamnade till slut var baksidan mest intressant .SÄg ut som hyreshus minst 12 st riktigt lÄnga bara att det var över 800 hundra keramikverkstÀder i dessa + pensel affÀrer och butiker med förpackningar av alla de slag man kan tÀnka sig. TrÀffade i en annan stad ocksÄ en familj som har gjort keramik i minst 300 Är de har otroliga ugnar av alla de slag ca50 st mÄnga riktigt smÄ. Nu har dom problem med att det byggs stora höga hus runt om sÄ deras rök nu mÄste gÄ ner igenom ett vatten filter som tar bort röken frÄn de olika ugnarna. Hoppas jag kan lÀgga in bilder lite lÀngre fram om datorn vill