En fråga till keramiker...
Hej Får jag fråga. Jag är ej keramiker men ibland kommer jag i kontakt med
keramik, ja, mest äldre.
Jo, jag har funnit på loppis en fin "flaska" i keramik av Kantor-Szabo, jo ungersk.
Senare hittade jag två "muggar" som nästan passar till den. Den ena diskade jag:
Nu kommer frågan, den sög åt sig vatten och blev alldeles mörk.
Jag har försökt åskådliggöra detta i två bilder.
Jag tänkte friskt vågat…så efter två veckor när inte den ljusnade(vattnet
avdunstat, så ställde jag den på spisplattan långsam uppvärmning och den
blev riktigt varm ungefär när bly smälter(400 grader?). Nu långsamt blev den ljus igen…
Är det fel på muggen? Brände jag bort kristallvattnet på spisplattan? Skall man
ej diska sådana muggar?
Undrar
Staffan (staffankvist@yahoo.se)
Ingen fara. Muggen som är av lergods blev bara "genomvåt", och därmed mörkare. Pga den täckande glasyren avdunstar vattnet sedan väldigt (!) långsamt, om man inte - som du gjorde - påskyndade torkningsprocessen. Något kristallvatten brände du inte bort, eftersom det försvann ur leran redan vid tillverkningen. Den processen går inte att backa tillbaks. Glasyren börjar inte smälta förrän vid (kanske) 7-800°C….
Pga kapillärkraften rusar vattnet in i godset (genom alla små krackelyrsprickor i glasyren) ganska fort, men avdunstningen går desto långsammare, om man inte påskyndar den på något sätt.
🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
De flesta muggar som man köper i affären är av porslin eller stengodslera som bränts till en högre temperatur och sintrat. Säkert därför som du blev litet förvånad när din mugg sög upp vatten. Så det är inget fel på muggen, bara en lågbränd lera.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Tack för fina svar.
Jag blev så förvånad, för om man skulle diska för att sedan använda så skulle det ta så lång tid(3 veckor?) innan den återfår sin utseende.
Tack, tackar….
Staffan
Det går att täta med vatten glas . 1 del vattenglas och 5 delar vatten som blandas väl . Får stå ett litet tag i vasen , hälls ut och får stå någon dag att torka . Nu ska vasen eller vad det nu är vara vattentätt. Såg det här från något Danskt företag
Hej
Tack för tipset.
Ja, det är den oglaserade undersidan, foten, botten som borde tätas.
Jag hade tänkt, men vågade ej fråga, att använda Superglue, i ett tunt skickt.
Superglue använder jag ofta till skadade ben- och hornföremål. Detta förträffliga
lim kan ge en mycket blank genomskinlig och mycket hård yta eller matt…
Används även till träblåsinstrumentsprickor i t ex USA där många renoverar gamla
europeiska träblåsinstrument…
Staffan
Det slog mig nu. Menar du att vatten/vinet/drycken också går igenom sprickor
i glasyren, små sprickor inuti muggen?
Det har jag ej tänkt på. Jag tog för givet att vätskan sögs upp underifrån….
Staffan
Jättetrevlig. Eftersom muggen inte ska användas som vas och stå med vätska en längre tid så skulle jag inte försöka täta den utan använda den som det är. Diska den för hand så behöver du ju inte dränka den i vatten.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Om du vill ha den tät o inga krackeleringar i glasyren som gör att det sugs in i lergodset (om det är krackelering),doppa muggen i tunn transparent lergods glasyr o bränn om den, det har jag gjort m tex krackade muggar o tallrikar. Är det fotringen som suger vatten,..diska för hand bara insidan..
Hej
Tack, tack…
Hälsar
Staffan