Byte av givare på keramikugn.
Hej! Planerar att komma igång med att tillverka keramik framöver och håller nu på att skaffa mig en ugn. Kan inte mycket om ugnar men har ju sett att det finns många duktiga personer här som kan. Ska jag våga köpa en begagnad ugn som det måste bytas givare i för att jag ska få upp den i rätt tempratur. Det är en CF 160 från 80-talet som det bara bränts lergods i men enligt säljaren kan ugnen gå till 1350 gr om givaren byts till en givare för stengodstempratur. Ska jag våga köpa ugnen, som i övrigt är obetydligt använd och ser jättefin ut?
Alla CF-ugnar var i grunden stengodsugnar. Någon speciell "lergodsvariant" fanns inte. Om styrutrustningen är den som ugnen såldes med, behöver du en givare av "Typ S", ca 30 cm lång, för att få det att fungera. Men, om styrutrustningen någon gång bytts ut till "något annat", måste du ta reda på vilket mätsystem den jobbar med innan du köper givare.
En annan sak: Kan det vara så att här råder något slags begreppsförvirring…? Kan säljaren ha menat att ugnen är försedd med en smältsäkring (dvs ett övertemperatursskydd) för "lergods", och att den måste bytas mot en smältsäkring för stengods….?? En smältsäkring skall inte förväxlas med givare..!…för den ovane ser de likadana ut. CF-ugnarna var ofta utrustade med smältsäkring (köptes som extra tillbehör).
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Tack för att du svarar så snabbt och försöker reda ut detta åt mig Bosse. Ska kolla med säljaren igen om det kan vara en smältsäkring han menar fast han pratade om givare och även fråga om han bytt styrutrustning någon gång. Han sa ju att ugnen slår av vid lergodstempratur om jag inte byter till en guldsäkring! Var och tittat på ugnen förra veckan och det var ju två "pinnar" på ca 30 cm som kom in i ugnen från bakväggen och från den ena gick det ut en sladd bakom ugnen som man satte in i en kontakt på styrenheten. Det var den som skulle bytas enl säljaren.
Aha, nu börjar det klarna…de "2 pinnarna" som du nämner, betyder att den ena är en smältsäkring. Och "guldsäkring" är smältsäkringen för lergods (max 1060°C). För att kunna bränna stengods måste då guldsäkringen bytas, till en platinasäkring (max 1350°C)
🙂
Åh vad bra, tack, då vet jag, ska nu fundera på om jag vågar köpa ugnen. Vad kan priset vara ungefär på en sådan säkring, har du koll på det också Bosse?
Jag vet inte vad en sådan säkring kostar idag, men du får vara beredd på att den inte är direkt billig. Men om det värsta händer, är det ändå en "billig" försäkring mot kostnaderna som ett ugnshaveri för med sig.
Moderna "datoriserade" styrningar har inbyggda säkerhetsfunktioner som gör dessa säkringar överflödiga, men äldre, analoga styrningar är idag så pass gamla, att en guld- eller platinasäkring är en god investering…
Tack snälla för din information. Kollade med Cebex idag och det verkar som det finns en sådan säkring som passar till ugnen. Säljaren har också erbjudit sig att hjälpa mig med bytet av säkringen. Lägger jag kostnaden för säkring på priset så är jag nästan uppe i 25000 kr. Känns som det är mycket pengar för en så gammal ugn!
För 25000kr får du en ny Naberugn, visserligen mindre men ny och den har ett andrahandsvärde också.
att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg KeramikKurser.se