Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: materialråvarorleror
Läst 3464 ggr
Vanja-K
0

11000 år gammal lera

Måste berätta. Träffade en 19årig kille på Aggregat. Han berättade att han varit med om provborrningar på ända ner till 14 m djup. På 11 m ner hittade de lera. Först tyckte jag att han sa 1100år gammal och han snackade om istiden. När jag kom hem så började jag fundera.För 1100 år sen var det järnåldern. Vadå istid? Tänkte mmm har åkt på en blåsning förståss. Mig är lätt att lura.

Skrev till krukpia och frågade. Det svar hon gav gjorde att jag förstod att jag hört fel. Gjorde en koll med killen som hittade leran. Jo, den var 11000 år gammal.

Killen och jag böt en lerbit med varandra. Han fick vulkanlera av mig och jag fick en bit av hans lera.

Alltså, kan inte fatta att jag är ägare av en så gammal lera.Äckligt häftigt!!!!!

Ursäkta att detta blev långt! men jag gick verkligen igång. kanske att detta är av intresse för någon annan.

koko
0

Wow!
Nu måste du nog forma någon urform av denna klump!
Hur känns den? Färg?

peeolina
0

Jaa, det är urtids historien vi handskas med , det kan man kalla för genuint…. när jag berättar för barkursarna om lerans ursprung, jaaa då börjar dinosurier dansa på bordet… så visst är det häftigt. Förvalta denna dyrgrip  till något extra…när du vet åldern på den, så att säga…är det som vanlig Blålera i färgen ??

Dolomit60
0

He, he; häftig känsla va !!!

Fantastiskt att tänka på när man sitter och formar det…..

Men jag säger som "KOKO"; berätta mer - beskriv den !

Är den svår/lätt att arbeta i ? Hur ser den ut ?

Och kan du inte berätta vad du gör av den när du kommer dit ?

L.A.E
0

Reste med geologen Jan Johansson i Örebro län där han visade allt från kalksten med fossilfynd  till gamla vulkaner och  lera medmera.. Det finns en  700 miljoner år gammal lera som ännu inte stelnat.Den finns i ett kalkbrott nära Kvinnersta norr om Örebro. Tog själv lera ur en sand ås som var över hundra meter hög.Längst ner på botten var det ca2-3 decimeter lera   som gick att använda.Leran kom fram efter stora uttag av sand.

pyromanen
0

Jo, bli inte mindra glad för din gamla lera Vanja, men 11000 år är ingen gammal lera…. heftiga perspektiv!

Krukarin
0

ALL lera är väl "gammal" egentligen… Den har ju bildats genom årtusendena av söndersmulade bergarter. Men visst är det lite hissnande att plocka upp den så där från ett lager som har varit orört i tusentals år…! Jag undrar också hur den är att jobba med? Om den är alltför "ren" är den väl oplastisk? Som att jobba med ren kaolin ungefär?

L.A.E
0

Leran kan vara hur bra som helst ,bra krukmakarlera. Att den skulle vara oplastisk om den är för ren har jag då inte märkt än. All lera är inte bra ,man kanske får söka på 10-30 eller mer ställen för att hitta någon som passar. Vi torkar leran slammar den och får ligga ute så vattnet kan avdunsta tills leran kan tas in för lagring.( sommar tid). Kaolin finns i Sveriges men den bryts inte nu vad jag vet.  Lera ny bildas hela tiden . Använder även rödlera som glasyr på porslin.

Vanja-K
0

Sitter just nu på jobbet. har visat mina elevr leran och berättat om hur gammal den är. Ska testa hur den

Denna kommentar har tagits bort.
Rozzy
0

Kul

Vanja-K
0

NU om min "orörda gamla lera"

#L.A.E det måste ha varit intressant.när du reste med geologen.Min lera kanske inte räknas som gammal. Men det känns otroligt att ha fått en bit som varit orörd i 11500 år.L.A.E jag fick lera av min ssvärdotter när de var på Azorerna i höstas. Köptes på en fabrik. De sa att det var vulkanlera. VET du något om sådan lera?????

Den leran man köper nu, hur gammal kan den vara? Någon som vet på ett ungefär. Allstå jag menar där den låg när de tog upp den.

Nu om hur leran verkar vara. Den är mörkt mellangrå i färgen. Verkar ren. Känns mycket mjuk och formbar. Plastisk.De flesta av mina elever sa att det luftar stål. järn alltså. Det känner jag också. Vad jag fått höra så måste det vara mycket järnföreningar i den. jag kommer med största säkerhet göra en del smycken och en liten liten skål. Tänker nog spara en liten klump för framtiden.Sätter in kort sen när jag skapat något

Gunni
0

Vad spännande med din gamla lera! Jag måste berätta vad som hände mig… Jag besökte en dotter i Arizona. Där finns röda berg och röd lera och jag blev förstås helt tänd på att prova den leran. Jag tog med ungerfär ett kilo i bagaget på flyget (vet inte hur tillåtet det är…) Leran var väldigt oren och jag tänkte väl rena den på något sätt, men det blev nu inte av, utan jag drejade två små steniga grova skålar. Jättefina blev dom. Jag brände dom och dom var fortfarande jättefina, grova steniga…

och jag ställde dom på hyllan… och nästa gång jag kom till verkstan… kvar på hyllan fanns bara två jämna fina pyramidformade sandhögar!! Dom hade fullkomligt exploderat!

Ja, ja, men det var ganska kul

Gunni

abbis
0

#12 Du brände dom och sen exploderase dom…Det skulle jag vilja veta av någon kunnig på lera vad som hände…*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

pyromanen
0

Lera är ju fina partiklar av vittrat sten och bildas hela tiden och har bildats i alla tider så länge det funnits sten/berg, altså i flera hundra miljoner år. Här där vi haft istid har avlagringar av lera skett i samband med denna, så i Svrige är leravlagringar som är typ 10000 år väldigt vanligt.  Läs mer här:  Kul att du tog upp ämnet Vanja, för vist är det lite fascinerande at tänka på…

www.sgu.se/sgu/sv/geologi/jordtacket/under-istiden/lera.html

Vanja-K
0

# Gunni   Vad intressant! Tog du något kort innan de försvann? Vilken besvikelse det måsta varit när de blev till två sandhögar. Appropå sandhögar. Jag råkade sätta in en fossil från Gotland i ugen. det blev bara en fin hög av kalk, skulle man kunna säga.

Kan lera bli så om det är extremt mycket kalk i?????????

# pyromanen har läst. Rätt intressant ämne.Kul att läsa. har läst annat också nu på internet.

Men jag undrar; vet du hyr gammal lera kan vara som vi köper??

vad vet man om vulkanleran? hittar inget på internet.

Bregotta
0

min man är geolog, (och min syster)… för dom är lerans ålder  inget nytt, men för oss kul och spännande att reflektera över, det är inget "nytt" material vi jobbar med! I morgon när han inte är lika trött,  skall han få bekanta sig med iFokus och läsa denna trådenFlörtkanske kan har ge svar på varför -Gunnis skålar blev högar…

Krukarin
0

# 11: Leran man köper är sällan uppgrävd. Den är sammansatt av olika ämnen för att få exakt bränningstemperatur och pålitliga egenskaper… Lite mindre spännande än "självuppgrävd"…

pyromanen
0

Fylelera grävs ju upp, även om den renas ochså efteråt kan man nog säga att den grävs upp. Den ska vara sedimenterad under Jura, altså ca 200 miljoner år gammal.

(jag googlade fyledalen geologi)

Gissning: att vulkanlera är vittrat lavasten?

Bregotta: hoppas du lyckas få din man att komma med mer info…  vore spänannde!  Han kanske t o m skulle kunna skriva en liten artikel till iFokus?

pyromanen
0

googlade vidare på tyska leror och hittade stora avlagringar från istiden ca 15000 år gamla i området där Witgert ligger..

så

Det häftiga med din lera Vanja är nog inte åldern men att du har en alldeles egen lera som ingen annan har, med sina unika orenheter och en egen historia hur du fått den,en personlighet kan man säga jämfört med "anonym köpelera"!

Gunni
0

Jag tog tyvärr inget kort på varken de brända skålarna eller sandhögarna, skulle förstås ha gjort det, men man är ju efterklok…

Vanja-K
0

Tack för alla intressanta inlägg! #19 Ja, det är väl därför det känns lite speciellt.Att det inte är en köpelera. Fylileran hade jag ingen aning om att den var så gammal. Undrar på vilket djup den tas?´Jag har varit på Gotland och besökt Lokatta Keramik. Testat fylilera. DEn som blev sandfärgad gillar jag. Sen finns ju Gotlandsleran.  Har nog också tänkt att vulkanlera måste vara vittrad lavasten. men vilka egenskaper har de i så fall. Ursäkta mina frågor, men det känns lite intressant. vad jag tänker på är ju att är den leran som man tar upp själv bättre än köpeleran. Har alltid fått höra att lera som ligger länge blir bara bättre och bättre!!!!

Bregotta, ja det vore intressant om din man kunde skriva lite.Det finn ju en del funderingar.

Bregotta
0

Jag är på g, har inte fått honom att sätta sig och läsa än men skam den som ger sig…

L.A.E
0

Var nere i källaren och kollade lagret . Bland alla burkar och påsar  fanns det vulkanaska .

Ulla
0

Hur går det Bregotta? Har maken kunnat ge något svar på gåtan?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bregotta
0

Han har haft hysteriskt mycket på jobbet så jag har inte vågat pressa honom och just nu är han bortrest. Kommer tillbaka till helgen så då skall jag se om jag inte kan lyckas få honom intresserad!

Herregud Ulla vad du är uppe och suddar på nätterna!!! Flört