Placering av ugn
Hej, jag är ny medlem och det här är mitt första inlägg. Jag hoppas på hjälp från er som är mer erfarna än vad jag är.
Jag planerar att bygga upp en liten hobbyverkstad hemma och funderar på var jag kan placera ugnen. Jag har tänkt köpa en ganska liten ugn, ca 65-70 liter. Inledningsvis hade jag tänkt hålla till ett litet uthus, men det verkar inte fungera så nu söker jag nya lösningar. Det finns en gammal ladugård där den skulle kunna stå men jag vet inte om det är optimalt.
Vad ska man tänka på vid ugnsplacering? Är det någon här i gruppen som har en ugn i själva bostaden? Hur funkar det i så fall?
Tänk på parametrar som elanslutning, ventilation och tillräckligt avstånd till väggar och tak då du väljer din plats. Mät eventuella dörrar som ska passeras så att din ugn inte är för bred för att komma in, en 65-70 liter är antagligen inget problem. Pga av dam och gasutveckling så skulle jag nog välja ladugården för bostaden om jag var du. Men det är din verkstad och ditt beslut. Lycka till!
Tack för svar! Jag har kommit fram till att jag ska ha själva verkstaden inne och ugnen i ladugården.

Ugnen bör inte bli fuktig och inte heller stå fryskallt.
De Lapsus Resurgam
Tack! Ugnen kommer att stå i ett ouppvärmt utrymme, men det ska vara ok så länge man tar in automatiken, har jag förstått. Men jag har möjlighet att ta in hela ugnen vintertid om det skulle behövas. Om den inte är för tung … jag velar lite fram och tillbaka om vad jag ska ha för ugn, så jag vet inte riktigt var det landar. Jag har ganska nyss startat hela "verkstadsprocessen" så jag håller på och tar reda på vad jag behöver.