Keramik iFokus

Keramik

Etikett: resor
Läst 4159 ggr
Ulla
0

Kortsemester till Bornholm

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom vi hört att det kryllar av keramiker på Bornholm så bestämde jag och ett par kompisar oss för att åka dit förra hösten på keramikresa. Under de tre dagar vi var där hann vi titta på mycket keramik och besöka ett flertal keramiker.

Vi bodde på Byskrivergården i Allinge.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
0

I Svanekegården tittade vi på en internationell utställning med med brukskeramik. Oerhört vackra bruksföremål och definitivt inte tråkiga.

_
_

Ulla
0

I Hasle finns Grönbecksgård. Där är många keramiker/ konsthanverkare från Bornholm representerade.

_
_

Ulla
0

Hjorth Keramik och Museum i Rönne fick ett besök.

_
_

lotta2
0

Åh, jag måste åka dit igen. Det är ca 10 år sen jag var där och jag har ångrat sen dess att jag inte köpte en tekanna jag såg då. Det var den finaste tekanna jag sett, men då var jag pank och hade inte råd. Den var drejad och lite avlång och lutade där den stod på värmeljushållaren så att den påminde om en fågel. Svårt att förklara men oh, vad jag ville ha den. Möjligt är det att jag om jag nu såg den kanske jag  inte skulle uppskatta den som jag gjorde då, men för mej är den så förknippad med Bornholn. Kommer också ihåg en gigantisk fot (med boja?) en konstnär/keramiker hade utanför sin atelje (tror det var i Gudhjem) .Undrar om den finns kvar, tro. Känner att det är dags för en liten resa snart.

Ulla
1

En keramiker tipsade oss att det fanns bra lera i Risegård. Han själv hämtade sin lera där.

Glada i hågen åkte vi dit med hink och spade för att ta med ett litet prov på leran hem.

Finn Lynggård har ett recept på Stegodsglasyr som innehåller risegårdlera.

Rödlersglasur No.9, 1280 grader

40g natronfeldspat
32g kridt
26g kvarts
20g kaolin
 5g calciumborat
40g rödler eller risegårdsler 

I både reducerende og oxyderende bränding giver dette en levende brungrön glasur. Farven fremmes hvis man tilsätter 5g nikkeloxyd til ovennävnte mängde og risegårdsler må foreträkkes fremfor alm. rödler.

_
_

Ulla
0

Till sist var vi i alla fall mätta på keramik och åkte till Hammershus, en gammal borgruin från 1200-talet.

_
_

Ulla
0

Vi hann också med en långpromenad bland fåren på heden

_
_

Ulla
0

Ja, lotta. Det var en jättetrevlig tur. Jag gör gärna om den, helst när det är litet varmare så att man kan bada i havet också. Det hör till.

_
_

LenaR
0

Vilken kul resa! Ja,man behöver verkligen inte resa långt för att lära sig en hel del, danskarna verkar ha betydligt större intresse för keramik än vi i Svea rike, och det är klart att det syns på utbudet av keramik också. Hoppas på en Danmarksresa inom överskådlig framtid!!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Ulla
0

Några kompisar till mig gjorde en liknande resa till Frankrike för ett par år sedan. De hade också haft en väldigt trevlig och givande resa. Nu pratar en av dom franska och det kanske behövs? Men visst vore det kul att ge sig iväg någonstans.

_
_

zzaga
0

Ulla

Blanade du någon glasyr av leran ifrån Bornholm?

Är det någon som vet om det är samma lera man kan hitta här på skånes östkust? Jag hörde någonstans att det gick en "ler order" från skåne över till Bornholm… ?

Isf borde jag kanske också testa det där reseptet med leran som jag har hämtat här nere ifrån :D

/S

Ulla
0

Jag blandade inte efter Lynggårds recept, däremot använde jag leran i en askglasyr. (Jag har mycket kvar att göra märker jag.)

_
_

zzaga
0

Hur blev askglasyren då?  *nyfiken*

Det hade varit roligt att jämföra om resultatet ifrån Borholm och Skåne gav samma effekt:D

Ulla
0

Delade meningar. Jag tyckte den var jättefin på en mugg av röd lera, men andra i verkstan tyckte den såg "snorig" ut. Ska se om jag kan ta ett foto av muggen.

_
_

zzaga
0

He he:)

Spännande:)

Ulla
0

Här är en bild på glasyren. Det är Lr som drejat muggen. Hon skänkte den så att vi kunde testa glasyren på den röda leran.

Jag ska försöka komma ihåg att ta hem receptet. Det finns i verkstaden, men nu ska jag åka iväg en vecka, så jag kommer inte dit på ett tag.

_
_

lotta2
0

Snorig, inte förstår jag det. Den gillade jag i alla fall. Underbar färg.

zzaga
0

Håller med Lotta2 , jag tycker inte heller att den ser snorig ut, jättefin ju:D