kolla fotot-vad är galet?
Jag tycker mig se vita toppar även där ingen engobe finns…. Och det liknar inte glasyrbubblor….snarare begynnande blåsbildning i leran, så som det kan se ut t.ex. efter en väldigt lång bränning, eller om leran på annat sätt fått mer värme än den "tål"…. Vilken lera är det…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Jag har doppat hela skålen i transparent blank efter engobering. Det är stengodslera CS 950. Det vita är vasst och ligger liksom utanpå i den transparanta glasyren.
Se skönhet i det icke perfekta. /LoisLane
Om det fanns klumpar pga att du inte silat glasyren så räcker väl det som förklaring?
jag upplevde inga klumpar rolnor!

Ser ganska typiskt ut att du inte silat ordentligt. Har du fått samma resultat på fler saker som du doppat i den transparenta glasyren?
Ganska säker på att det är osmälta partiklar från glasyrmassan, så prova att sila om och testa igen! Ett annat alternativ är om du råkat spilla chamotte i glasyren eftersom det är vasst!
Askungen - Förlåt sent svar. Tack för ditt svar. Ja det blev bara så på saker med samma glasyr. Ingen spilld chamotte. Ska prova att sila och testa igen! 🙂
Nyfiken: har du testat igen? Vet du varför det gick som det gjorde?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Hej
Jag har testat igen. Jag silade och då samlades samma particklar som fastnat på koppen i silen. Efter att jag silat inga problem. Så sila sila sila . Har inte kunskap om vad det var för något, men bort skulle det.

Dåligt upplösta glasyrpartiklar.
De Lapsus Resurgam