Annons:
Etiketterformaartikel
Läst 25655 ggr
LenaR
2006-03-11 00:44

Dreja på plattor

Det finns många sätt att dreja på plattor, många sorters plattor man kan använda, många sätt att fästa dem. Här visas ett enkelt sätt att fästa plattor. Enda kravet på plattorna är att de är gjorda i ett sugande material - trä, gips, skröjad keramik... Bara att prova!

Det finns många fördelar med att dreja sina saker på en löstagbar platta. Framför allt slipper man riskera att deformera leran när man lyfter av sin kruka - lätt hänt när man drejar större saker eller underliga former… Använder man plattor i ett sugande material behöver man heller inte skära leran överhuvudtaget - lämnar man krukan på plattan får man en helt plan botten. Här följer en beskrivning av hur man kan fästa plattor på drejskivan på ett enkelt sätt.

Man börjar med att dreja ut en lerskiva och sätta diken i den. Var noga med att den yttersta lerringen blir den högsta! Det måste också vara centrerat, annars får man aldrig plattorna plana.

För att plattan inte ska suga fast för hårt drar jag ett kryss över ringarna.

Sedan lägger jag dit en platta ungefär på mitten…

…bankar till den så den fastnar…

…och tar en svamp och pressar mot skivan för att den ska bli fuktig och för att kolla att den är plan. (Det syns inte på bilden, men skivan snurrar ganska snabbt.) Om spånskivan är helt torr när man smäller dit sin klös fäster leran inte!

Plattan måste inte vara centrerad, bara helt plan, så den inte 'slår' på höjden. När man tagit loss den och ska fästa nästa platta fuktar man upp lerringarna igen, annars fastnar inte plattorna. Då och då får man centrera om lerringarna.

Sen är det bara att dreja som vanligt. Ha så kul!

Vid pennan Lena, bakom kameran Ulla.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

  • Redigerat 2020-09-26 22:34 av Ulla
Annons:
Lotta F
2006-10-03 02:06
#1

Här kommer ett tips om man vill dreja tunna skålar på max 4 hg lera, utan att de blir deformerade!

Tag en OGLASERAD kakelplatta ( finns hos keramikfirmor) Fukta drejskivan lite. Lägg den torra kakelplattan i centrum av drejskivan. Lägg en fingertjock lerkorv runt kakelplattan, som en ram, tryck fast leran så att kakelplattan sitter. Fukta plattan med en svamp lite grann. Snurra drejskivan, gör en cirkel med en blyertspenna på plattan. Däri trycker du fast en lerklump (när skivan står still) Blöt händerna, tryck fast och börja dreja! Det krävs lite övning för att inte händerna ska störas av hörnen på kakelplattan, men när man väl lärt sig är det verkligen värt mödan! Nu är skålen färdig, och du tar en smidig kniv och skär ca 2 cmin under skålen närmast kakelplattan (drejskivan snurrar)( Detta blir en luftspalt som gör att skålen torkar lagom för lätt kunna lossas när den blivit läderhård, utan att du behövt deformera kanten i vått tillstånd!) Lossa plattan i ena hörnet med en kniv, lyft upp och låt stå tills skålen blivit läderhård, tag av den, beskicka osv. Nu tar du en ny kakelplatta och lägger ner i lerramen och fortsätter att dreja…

Lycka till!

pyromanen
2012-09-14 20:15
#2

putt

cherie
2012-09-17 15:08
#3

Jag änvänder en våt wettex disktrasa att fästa mina spånskivor med på drejskivan..trycker till fuktar och drejar..lätt att byta platta och bara hälla på lite mer vatten innan jag fäster en ny torr spånplatta på..enkelt smidigt okladdigt och kanonbra tycker jag,,vid torkningen täcker jag skålen med tidning eller plast på ovansidan så att botten torkar loss från plattan utan att ovansidan blir för torr innan beskickning av bottenkanten!

LottaLindblad
2012-09-17 21:13
#4

3 - Lägger du wettextrasan direkt på drejskivan och det fungerar? Låter fantastiskt enkelt och bra!

[perlennart]1
2012-09-19 09:24
#5

#3 Kreativ lösning, låter väldigt intressant om det håller till större saker också. Kanske du skulle fixa till stora runda sådana och sälja dom.

sucilia
2013-03-18 21:53
#6

Jag gör som cherie, fast jag andvänder disktrasa och gips eller metallplattor. Perlennart det fungerar att göra större saker, drejat större cylindrar på gips plattor som är 30 cm.  Sedan så torkar de loss från plattan.!..

Annons:
laurelin
2013-07-24 23:34
#7

Jag har drejat på gipsskivor som sätts fast med lera (som i artikeln ovan) sen jag lärde mig att dreja, men har nu testat wettex och spånplatta… så himla smidigt! Har inte testat att göra riktigt stora föremål, men ser ingen anledning till att det inte skulle kunna fungera. Nu drejar jag nästan aldrig direkt på drejskivan, och älskar att kunna göra riktigt tunna skålar etc utan att vara nervös över bortlyftandet. Enda nackdelen är att det tar lite plats i väntan på att det ska släppa (min verkstad är inte särskilt stor) men det är det värt. Älskar't!!

lotus
2013-07-27 15:18
#8

drejar på gipsplatta som sätts på vätad drejskiva. Det är en viss teknik för att få plattan att suga fast ,men när man väl kommer på knepet är det helt super!

[davidskeramik]
2013-08-10 21:24
#9

Och själv älskar jag min drejskiva med hål så att man kan skruva fast plattor i den! 😜

LeWE
2013-08-13 19:20
#10

Jag beskickar det mesta på vettexduk, väldigt bra man förstör inte kanterna ;)

Kissinger
2013-08-13 21:00
#11

#10, men hur centrerar du då grejen som väl lär suga fast direkt du sätter ner den på en fuktig vettexduk?

LeWE
2013-08-17 16:32
#12

Nej, den fastnar inte direkt, det går att flytta den :) Jag har en spegel jag kollar i, det funkar för mig 🙂

Kissinger
2013-08-17 21:09
#13

Hädanefter ska wettexduk bliva min melodi. 😓

Annons:
[rolnor]
2013-08-17 23:59
#14

Finns ju en tips-sida i Ceramics Monthly, om inte idén med wettexduk redan är sprid så kan man nog skicka in detta som förslag?

LenaR
2013-10-31 00:38
#15

Jag har en fråga till er som använder wettextrasor till att fästa spånplattor - vad gör jag för fel? 😕

Jag gjorde inte mer än ett par-tre försök, men det som hände var att spånskivan åkte kring på wettexduken. För fuktig trasa? Eller för torr? Fel att använda spånskiva? Annat?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Ulla
2017-04-30 22:23
#18

putt

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: