Lite nyfiken på raku.
Nyfiken att testa Raku på lite krukor i sommar och tänkte ja skulle bygga en mindre ugn. Någon som gjort det, Vill helst ha en lätt och gärna med möjlighet att packas ihop när den inte används. Tänkte ja skulle köra med gasoltub och brännare isf. Några frågor. Vilken temp kör man upp Raku i ca? Vilken hastighet kör ni upp i den tempen? går de åt mycket gasol för en bränning? Bara kört gasol till grillen..
Jag var en gång med om att konvertera en kundvagn till rakuugn…..🙂
Fungerade alldeles utmärkt, och det var en riktig lyx att på köpet få både hjul och handtag… Och, "bottenvåningen" blev en bra förvaringsplats för sättplattor och andra tillbehör….
😃
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Det verkar som om man kan göra en rakuugn av vad som helst. Bara fantasin sätter gränser.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jo man kan ta vanliga tegelstenar och stapla dom eller bygga av lecablock fungerar också så man kan bygga en hyggligt fungerande rakuugn för nästan inga pengar.
Vilken temp kör man? hur länge brukar ni ta på er att komma upp i den tempen? Hur myclet gas brukar de åt för en bränning? Tänker hur värt de är.. om man kan köra en liten ugn bara för 2-4 krukor.
Hm kundvagnar finns det ju gott om utanför butikerna🙂Dom ggr jag har bränt Raku med ett riktigt proffs så har han haft en halvtunna med en speciell anordning så han svänger runt locket när han öppnar den och skorstenshålet sitter i locket och han ser ner igenom det när glasyren är färdig utsmält ingen pyrometer alltså utan ögonen som ser när det är dags att ta ut sakerna…
Han bränner fyra fem grejor i taget och fyller på i ugnen efterhand det plockas ut.. sakerna är förvärmda i en ugn innan dom sätts ner i den varma ugnen…
att bygga och tekniken bakom har jag koll på. man ka ju bränna i de mesta. men mest nyfiken på de frågpr ja ställt… bränningstid… kan man kräma på med gasen kanske 200grader/timma lr går de mer? Vad kör folk? upp till 900? Kommer ev bygga en liten ugn lr behållare. men allt handlar om man kan göra de smidigt utan att skapa värsta projektet runt det.
Om sakerna är skröjbrända, och även litet förvärmda efter glaseringen, kan du i stort sett dra på för fullt (om du har en "vanlig rörmokarbrännare") på en gång.
Om ugnens in- och utloppskanaler är lagom stora i förhållande till varandra, kommer temperaturen snart att stiga till de 8-900 graderna som behövs (kan variera en del beroende på vilken basfritta du använder).
Du behöver ingen pyrometer….titta på glasyren: När den börja "bubbla" betyder det "snart klart". Därefter flyter glasyren ut och blir slät, och när du ser detta hända kan du ta hand om sakerna, och ev. låta dem gå i reduktionstunnan, eller hur du nu har tänkt avsluta det hela….
Detta är litet förenklat uttryckt, utan "finlir"….men i grova drag är det så här det går till.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Jag har en raku-ugn byggd på allra enklaste sätt i stort sett fyrkantig. Det tar ca 1 timme att komma upp i ca 900-1000 grader. Kommer du upp i 1000 grader är du ju hemma. Men jag eldar med ved. Ladda med ved så mycket det går och tänd på. Sedan är du sparsam med ved träden du lägger på. För varje gång man lägger på ny ved sänks tempen lite. Därför tar man det försiktigt. Det är när glöden är vitglödgande i färgen som man vet att 1000 grader är nådd. Sedan ställer du in de skröjbrända pjäserna i ca 15-20 min tills glasyren smält………Det går att skröjja i ugnen också men då får man elda som en elektrisk ugn……..höja värmen sakta med ca 100 grader i timmen. Ett finlir som är vanskligt men kul. Pjäserna spricker ju lätt om det går för fort. Nu blev jag sugen på att rakubränna……
Se skönhet i det icke perfekta. /LoisLane
bild? bara nyfiken. Ja kommer ev köra gasol då man redan hsr en sån tub och detta bara skulle va en kul sak man skulle göra ibland på sommaren.
Jag har en elugn så kan absolut skröja de innan. Sugen på lite klassiskt vit svart krakelerande Raku.
Vill du ha svarta krackelingar så får du väl efterreducera i halm eller vad man vill använda, sen blir det en del skrubbande efteråt för att få fram krackeleringarna. Finns ju nakenraku också, är det det du menar kanske?
En bra brännare och temperaturmätare sparat tid och gasol. Du ser direkt när gasoltrycket behöver korrigeras eller om det behövs mer/mindre syre. En bränning med bra brännare tar 20 -30 min i en 50-70l fiberugn brukar bränna strax över 1000°C.
att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg KeramikKurser.se
Har inte gjort det än men har tänkt bygga en av en gammaldags soptunna som jag skall fodra… En sådan i sträckplåt med både "dörr" och lock. Har tänkt att det borde vara lätt att öppna och ta ut "alstren" även om man har flera plan….