Keramik iFokus

Keramik

Etikett: övrigt
Läst 2433 ggr
pyromanen
0

fila lite på bränt gods?

Irriterad över samlingen av nästan perfekta brödformar (har 4 fötter och är för stora för enbart 3 fötter) som slagit sig lite lite så de vippar.  Kan man slipa av lite lite på den fot som är för lång och med vilket verktyg då?

[ReijmyreStengods]
0

Jag kör med en liten slipmaskin "multidreml" eller vad den nu heter, det funkar jattebra på både skröjat och saltat gods. Om du slipar på skröjat gods, se till at blås rent skärven helst med tryckluft.

helenahenstedt
1

Glöm inte mask! Var rädda om er!

pyromanen
0

Tackar Reijmyre!  ska leta i sambons verksta efter en sån!  Och såklar akta sig! tack Helena för påminnelsen.  Ibland är man mer lik en insekta  med andningsskydd, hörselskydd och brillor..  Då jag sågade stenar till ugnen var det så, + långärmad och långbent och så insvept i ett dammmoln.  Prata om att få vara ifred en stund :)

sagabus
0

jag har försökt fila bort fastnade 3-fötter men det är lögn att få bort dem!

[melker_h]
0

Använd vinkelslip (billigare än Dremel-verktygen) med skiva för att slipa sten. Se till att hålla på utomhus och använd handskar, bullerskydd och mask.

Glad /M

pyromanen
0

#5, He he!  Har just varit ute och slipat med vinkelslip!  sambon hade inget dremmelverktyg men ett bra urval av vinkelslipar :) funkar.  Lite svårt att se var man jobbar, lite stort och trubbigt, men det kanske är vanan det handlar om.

[ReijmyreStengods]
0

Just därför ville jag inte rekommendera vinkelslip, det är väldigt lätt att få ett hugg och kan både fingrarna och krukan gå åt pipan. Dremeln är inte så hemskt dyr och det finns massor med bra slipstift för olika behov…

pyromanen
0

Ja.. nu har jag varit ute och slipat igen …..  själv fick jag inga huck, men det åkte av en lite för stor flisa på en av "pottorna".  Sambon föreslår att det kan vara bättre med högre varvtal än med vinkelslipen. Letade upp ett slipverktyg "multiverktyg" i en katalog för 300 kr som har upp till 35000 varv/minut.  måste vara kinesiskt billighetsmojs förstås, men är det någon som känner till den srtens verktyg och vet om det duger för sånt här?

[ReijmyreStengods]
0

Din sambo har helt rätt, bättre med högre varvtal. Billighetsmojset funkar säkert, men håller naturligtvis inte lika bra i längden som kvalitetsgrejor.

Vavrakeramik
0

Jag har köpt en liten multimaskin på Claes Olsson för några hundringar. Den är perfekt att slipa av små glasyrrester som fastnat samt säkert även till trefotsmärken odyl. Liten o smidig som en penna.

Bruzapetra
0

Jag har också sån från CO eller om det var Biltema. Kostar runt 3-400. Funkar bra än så länge. Köpte ett litet set med små diamantslip till också. Munstycket är löst på en sladd som går att koppla på så det blir som en penna som Vävra säger.

Bregotta
0

# 10 och 11 - en sån har jag också, funkar kanonbra till mycket + bra pris. Rekommenderas!