Keramik iFokus

Keramik

Etikett: keramikugnar
Läst 571 ggr
Frank_U
0

keramikugnen når inte upp i temp

Hej jag köpte precis en liten (min första) keramikugn ( hobbyceram HC4) begagnad, fick den väldigt förmånligt, men den når inte upp till önskad temp, den maxar på ca 1100, men har en top temp på 1260. Det står bara ERROR i displayen och enligt det jag hittar i manualen så betyder error bara att den inte nått upp i önskad temp, inte var felet ligger. någon som vet var felet kan ligga? och går det att fixa?

Bo§e
0

Om ugnen är någon av de små 1-fas-modellerna,  beror problemet troligen på slitna element.    Om det är 2,2 kW-modellen, är det tveksamt om den klarar stengodsbränningar över huvud taget  (trots "optimistisk" marknadföring…).    

Berätta vilken modell det är.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Frank_U
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo liten 1-fas, "Hexagon" tror jag modellen heter.  Men jo efter mycket googlande och svar från hobbyceram som också gissade det var elementen som var slitna, så kanske mysteriet börjar klarna. Men för en gröngöling som jag, är detta en kostsamt/svårt ingrepp?

Bo§e
0

Jag vet inte om Hobbyceram har någon svensk representant…?…och i så fall bör du förstås kontakta dem angående element.     Ett elementbyte i en sådan här liten ugn behöver inte bli särskilt kostsamt,  men tyvärr brukar elementen inte hålla så länge i dessa "lågeffektugnar" om man bränner stengods.

Men, jag skickade dig ett PM……

"Don't Panic" (Douglas Adams)