Etikettermaterialråvarorleror
Läst 683 ggr
MayaLisan
2020-03-01, 15:16

Blanda leror med samma bränntemp

Hur funkar det att blanda olika leror när man slammar om dem?

Fattar ju att man isf måste blanda ordentligt… men om man nu gör det. Har tre olika stengodsleror på g och det vore spännande att testa hur det skulle bli… 

Kanske lite som blandrashundar ;) blir de bästa egenskaperna, eller de sämsta…

Bosse Cebex Gbg
2020-03-01, 15:24

Oftast blir resultatet helt ok, och ibland t.o.m riktigt spännade   (kan framhäva och "samarbeta" med vissa glasyrer på ett "nytt" sätt).    Ta det bara litet försiktigt med topptemperaturen till att börja med,  särskilt om någon av lerorna är järnhaltig……

MayaLisan
2020-03-01, 15:30

Tack Bosse!  

De jag har är K129N,  1100 och Fylelera. Vet inte hur det står till med järnhalten …

Bosse Cebex Gbg
2020-03-01, 15:41

Ja,  fyleleran innehåller järn,  och då skall du inte bränna den högre än vad fyleleran tål,  i alla fall till att börja med…

MayaLisan
2020-03-01, 15:54

Tack Bosse för dina snabba och kunniga svar 🙂

Majamarlene
2020-05-22, 11:05

Hej! Om man råkat blanda lergodslera och stengodslera vid återvinningen av lermassor, kan jag bränna den på lergodstemperatur då eller kan jag inte använda den?

Susanne Sundström
2020-05-23, 08:51

Hej, Jag tror visst att du kan använda leran, men du borde (ska inte om du frågar mig)  inte bränna högre än lergodstemperatur. Trista svaret är också att som alltid, testa lite först och se hur leran reagerar på bränntemperaturen.  Lägst bränntemperatur på inblandade leror är ett riktvärde, enligt mig.

/Susanne

//Susanne Sundström
NenneAhl
2020-05-23, 17:45

Man tager vad man haver! Blandar lerrester av olika leror både ler o stengods med glasyrrester brukar också blanda i siktad sand (vanlig hushållssikt) och bränner i stengods temperatur. Säkrast att provbränna lite först. Det får inte vara för mycket av glasyr o lergodslera. Bra metod för att bli av med glasyrrester o annat spill. Knådar man ihop två stengods leror med olika nyans så kan man få fina strimmiga resultat.

Upp till toppen