Äntligen nöjd med ljusröd...
Nu har jag äntligen fått något som liknar julrött ur ugnen. Cebex ljusröda blev efter många om och men sådär fin som jag har sett att den kan bli.
Måste säga att jag irriterar mig på att de inte skickade med instruktioner till glasyren. Tänk så mycket jobb det skulle ha besparat mig att veta att man kan använda ställmedel eller bentonit. Jag försökte till och med röra upp glasyren med en sån där "visp" som man fäster i borrmaskinen. Det resulterade i att borrmaskinen brann upp…
När jag väl hade rört upp glasyren tillsatte jag bentonit och nu är det lätt som en plätt att röra upp glasyren.
Vill ni se resultatet så kan ni gå in på min "julifierade" hemsida:
www.hembrantkeramik.se " rel="noopener noreferrer" target="_blank">Hembränt keramik
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
Vad fin den blev. Väldigt jämn. Har haft lite problem med att den blivit flammig ibland. Har du några knep?

Tyvärr, inga knep. Jag provar mig fram fortfarande…

Kanonfin glasyr (underbara tomteluvor
)hur högt brännde du?

1200 grader
Så söta små tomtar! Och vilka fina bilder du har i galleriet, Ulle!
/Sofia

Skam den som ger sig, Ulle. Blev ju jättefint resultat. Har du någon uppfattning om den rann något på 1200 gr. Kanske svårt att se på tomtarna som har en fals som stoppar.( Fick ett annorlunda typsnitt nu när jag skrev).
c:a 1180 grader fungerar bra hos mig. Då rinner den inte.

#6 Jodå, jag har en uppfattning. Det rann jättemycket. Skulle tro ca 1-1,5 cm rinning. Jag ska prova lägre temp nästa gång. Precis som du skriver, Vibeke. Då kanske man vågar sig på att glasera utvändigt på något som inte har brätte.

Grattis Ulle att du också "fick till det" efter lite frustration. Skrattade då jag läste om din borrmaskin så är det när man tror sig komma på något smart. Dessutom vispar man in massa bubblor i glasyren så det var nog lika bra att din masin brann innan. Fast sist jag satte en hel ugn med Cebex ljusröda blev den för mörk igen fast jag har samma glasyr och samma lera och samma temperatur men.. lite mer gods. Typiskt! det blev säljbart men inte som jag tänkt mig så jag börjar faktiskt tröttna lite på den glasyren tur att det är slut med julproduktionen för i år har säkert glömt det hela tills nästa år så då har vi väl en ny länk om detta.