Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1488 ggr
Allinagain
8/8/20, 10:49 AM

Sprutglasering

Jo jag vet har avhandlats i några trådar. Är ändå på jakt efter konkreta tips. Vad funkar bra? Modeller sprutpistol? Modeller kompressor? Kapacitet, storlek munstycke , ? Kan jag köpa på jula, biltema, clasohlsson och få Nånting som funkar ??? Tack igen😊

  • Redigerat 9/26/20, 3:38 PM av Ulla
Annons:
Bo§e
8/8/20, 10:56 AM
#1

Modeller sprutpistol?       En "vanlig", med överliggande färgkopp.
Modeller kompressor?     Skall kunna avge åtminstone 120-130 liter/minut, netto.
Kapacitet, storlek munstycke , ?     1,5 mm munstycke för all  "vanlig" glasering.                    Lämpligt arbetstryck:        Ställ in regulatorn så att visaren pendlar ungefär mellan 1,8 - 2,2 Bar,  dvs  kring "2" under sprutning.

Så här långt behövs inga "exklusiva" grejor……utsuget däremot ställer högre krav…..  

En skyddsmask (halvmask, näsa/mun) med stoftfilter är också ett måste, förstås….

Allinagain
8/8/20, 12:03 PM
#2

Tack för svaret.. Bekräftade på ett föredömligt sätt vad jag snappat upp tidigare.. Inser oxå det där med utsug.. Såg en video på Youtube hsin Chuen lin.. Kartong Plast Papper Tejp Köksfläktsfilter Och utomhus Såg ut att funka.. Mest för att testa tekniken.

Bo§e
8/8/20, 12:23 PM
#3

#2:   Tittade på klippet, och det verkade väl ok,  dvs som utomhuslösning.

Bara en liten anmärkning:   Det såg en aning mörkt ut i lådan,  och när man sprutglaserar behöver man se väldigt bra vad man gör.  Ställ dit en arbetslampa också….

( Jag brukade ha 2 arbetslampor. Den ena riktad snett uppifrån och den andra snett nedifrån, och båda kändes lika viktiga )

Allinagain
8/8/20, 2:26 PM
#4

Det har du rätt i.. Tack för tipset!

NenneAhl
8/17/20, 4:15 PM
#5

Jag använder sprutpistol utan färgkopp. Glasyren matas in vi en tunn slang underifrån. Detta gör pistolen lätt och smidig att jobba med, går att vrida och vända åt vilket håll som helst. Vid rengöring kopplas slangen till vattenkran och spolas ren. Glasyren matas från en vanlig petflaska med ett lätt övertryck. Sprutskåpet är byggt av träreglar och billig osb-skiva klädd på insidan med vanlig golvplastmatta. Botten på skåpet lutar svagt framåt och i ena hörnet på framkanten har jag gjort ett avloppshål av handfatskoppling. I taket sitter en plastskiva på vilken jag lagt två lysrörsarmaturer. Ett spirorör går in från sidan vid bakväggen och följer bakväggen till andra sidan av skåpet. Det finns flera öppningar i spiroröret där luften sugs in. Framför spiroröret sitter en plastskiva från taket vid bakre väggen som lutar framåt i nedre kant framför spiroröret. På denna skivan rinner vatten som pumpas runt av en pump från en gammal tvättmaskin. Ungefär i mitten av bottenskivan har jag gjort ett hål med en rörbit som sticker igenom botten (så inte vattnet rinner ut där) genom detta rör kommer en böjlig axel till en typ kavalett. Axeln drivs av elmotor som styrs av en vridpotentiometer för fartreglage. Denna anordning gör att det räcker att ha en hand i boxen, vilket i sin tur gör så att jag kan ha en liten öppning när jag sprutar. Det i kombination med en rejäl fläkt utomhus gör att det inte läcker ut damm i lokalen (det ör viktigt att ha fläkten utomhus, har man den inne så blir det tryck i rören och damm kan läcka ut i lokalen). När jag lyt bort de nyglaserade föremålet trampar jag på en knapp vid golvet, då startar kavaletten igen samtidigt som en vattenstråle startar och spolar rent kavaletten. Hur länge det ska spola justeras med ett tidsrelä ( bara några sekunder medans jag lyter bort och plockar fram nästa). Vattnet rinner från spruboxen till en spann som står i en större balja, vidare via en slang till ytterligare en spann och slutligen vi en slangstump net i en stor balja. Därifrån hinkar jag ut så gott som klart vatten. Eftersom detta är det ända stället med vatten i min lilla verkstad så tvättat jag händer där med tömmer ut lerslamman från drejningen etc. så det bildas en avlagring av både glasyr och lera o diverse skräp i kärlen. Denna slamman torkar jag in o blandar med spilleran från drejningen och blandar med sand. Av den blandningen drejar jag grövre saker ( rörbitar som jag byggt staketstolpar, av blomkrukor, tegel osv). Det blev mycket om mitt sprutskåpsbygge. Summa sumarum, lägg pengarna på bra fläkt, bra sprutpistol och lite teknikprylar och bygg skåpet själv. (Har precis bytt diskmaskin och tittar på min gamla, tänker att den skulle man kunna ha som grund till ett litet sprutskåp ;-) ) Försökte bifoga bilder men det gick inte

NenneAhl
8/17/20, 4:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5

Annons:
NenneAhl
8/17/20, 4:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#5

NenneAhl
8/17/20, 4:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#5

Allinagain
8/19/20, 11:48 AM
#9

Wow Du är ett tekniskt geni ju!! Imponerande😊 Och tack för ditt inlägg.

NenneAhl
8/19/20, 9:55 PM
#10

Det var för många år sedan som jag hittade på detta. Då hade jag en väldig fart på drejandet och ville göra sprutglaseringen så enkel och snabb som möjligt. Då hade jag glasyren i stor behållare kanske sådär 50 liter med en omrörare på och kopplad till en membranpump som matade glasyren till sprutpistolen. Ingen liten färgkopp på några deciliter utan 50 litet rakt in i sprutpistolen. Sedan hade jag fler sprutpistoler med olika färgkroppar. Med en matt och en blank glasyr i kombination med olika färgkroppar kan man enkelt variera sin glasyr. Exempel: jag sprutar först på ett väldigt tunt och ljust skikt blå färgkropp sedan matt vit glasyr på det och jag har en ljusblå matt glasyr. Jag sprutat något mer av färgkroppen och jag har en mellanblå glasyr, jag sprutar mycket blå färgkropp och får en mörkblå glasyr fast jag bara har en och samma glasyr. Det är också lätt att göra schatteringar från ljust till mörkt. Eller maskera av ett område som då blir matt vitt mot en blå bakgrund. Eller använda flera olika färgkroppar på samma föremål. Det går också bra att spruta på aska, oxider, glasyrämnen etc. så med endast en basglasyr kan man variera den i en stor mängd glasyrer. Sprutglasering ger en många möjligheter i jämförelse med att doppa. Kan absolut rekommendera att använda sprutpistol med slangmatning och inte med färgkopp. OBS. Sprutas färgkroppen på före glasyren så behöver den blandas med ett flussmedel annars finns risk att glasyren inte fäster på godset.

ler
8/19/20, 10:03 PM
#11

På en del fabriker har man sprutpistolen hängande i en vajer, och så är det motvikt på vajern så att den som betjänar pistolen inte behöver lyfta något. Det kan kanske tyckas löjligt men skall man stå en hel dag och spruta så är det nog fint med den hjälpen.

NenneAhl
8/19/20, 10:41 PM
#12

#11 antar att man där också har sprutpistol med slangmatning och pump eller större tryckkärl? En sprutpistol med färgkopp full med glasyr blir ganska tung och otymplig att jobba med.

ler
8/19/20, 10:45 PM
#13

Finn nog flera system tror jag, det är en teknik som är gammal med motvikt.

Annons:
NenneAhl
8/19/20, 11:15 PM
#14

#13 jo det finns ju många verktyg i olika sammanhang man har hängande på det viset på stationära arbetsplatser spikpistol , bultdragare och allt vad de nu kan vara. Men det var sprutpistolen jag undrade om i fabriker om man använder med sprutkopp eller slangmatning ?

ler
8/19/20, 11:18 PM
#15

Jo jag förstår frågan och jag tror det finns både med överliggande kopp och automatiskt matning.

NenneAhl
8/19/20, 11:53 PM
#16

Låter för mig otroligt orationellt att jobba med kopp inom fabriks tillverkning!?

ler
8/19/20, 11:54 PM
#17
Allinagain
8/20/20, 2:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Spinner vidare i temat. Varit på biltema och jula och rekat Vill ha synpunkter på resp utrustning. Skulle det funka ? Först ut BILTEMA

Allinagain
8/20/20, 2:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Och biltema kompressor

Allinagain
8/20/20, 2:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Och slang

Annons:
Allinagain
8/20/20, 2:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

JULA kommer här:

Allinagain
8/20/20, 2:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Hmmm Helt plötsligt kunde inte bilden läggas ut..

Allinagain
8/20/20, 2:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Och sen sista delen tryckluftsslang jula

Bo§e
8/20/20, 2:19 PM
#24

Större kompressortank = längre tysta perioder.  Mindre kompressortank = följaktligen kortare tystare perioder…….   🙂

Men allt du visar här skulle funka.

Allinagain
8/20/20, 2:53 PM
#25

Med tanke på volymen på jula Stanley 95 db Så kanske det är en fördel med 4 gånger större tank på biltema… Sprutpistol då? Julas 300 spänn dyrare Kallas lvpm Bättre eller likvärdigt?

Bo§e
8/20/20, 4:10 PM
#26

Större tank  =  mindre påfrestande, oavsett  angiven decibel…..

För att komma igång klarar du dig fint med den billigare sprutpistolen …och ännu bättre om det finns reservmunstycken och nålar att köpa till den…   Kolla att munstycket är 1,5 mm.

Bo§e
8/20/20, 4:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

När du sprutglaserar föremål på en roterande kavalett.  brukar det fungera bäst om man ställer in pistolen på platt, stående strålbild.      Och välj ca 2 Bar arbetstryck.   Onödigt högt tryck gör att för mycket glasyr hinner torka i luften och "blåsa förbi" föremålet…..i det här avseendet skiljer sig tekniken från billackering och annat…här gäller något annorlunda spelregler…..

Blanda gärna glasyren aningen tjockare än du är van vid,  för att undvika onödigt "våta" föremål, och det blir lättare att ha kontroll på tjockleken……

(Ber om ursäkt för min superkluddiga skiss…..😮)

Annons:
Allinagain
8/20/20, 5:28 PM
#28

Hehe Skissen sa allt.. Båda sprutpistolerna 1,4 För litet?

Bo§e
8/20/20, 5:31 PM
#29

1,4 är ok….🙂

NenneAhl
8/20/20, 11:20 PM
#30

#24 Om tanken är liten på kompressorn så blir den också snabbt full och stänger av, men den kommer också att start snabbar igen. Är tanken stor kommer den att gå länge innan den blir full och vara tyst längre. Den totala gångtiden blir dock densamma för båda förutsatt att båda kompressorerna har samma kapacitet, lika mängd avgiven fri luftmängd. Min första kompressor va en typ sådan mindre. Jag hade den förs under sprutskåpet men det blev jag ganska kvickt tokig av. Så jag borrade ett hål ner till källaren och ställde den där. Sedan dess har jag inte haft kompressorn i samma rum som jag jobbar i. Min nuvarande kompressor är en typ 50 år gammal Atlas Copco som tydligen inte bara vill sluta å gå. Den står under tak utomhus o funkar för det mesta bra. Kan krångla lite ibland på vinter när det är minus ute. Kan du ha kompressorn stationärt i något annat utrymme så är det de bästa. Om du behöver flytta den varje gång den ska användas så är det nog klokt att ta den bärbara från jula. Jag tror jag har testat en sådan sprutpistol från biltema ska undersöka det i morgon så återkommer om det.

Bo§e
8/21/20, 11:25 AM
#31

Jag såg en gång en kompressor, vars desperate ägare hade hängt upp den i gummiremmar, i takstolarna på vinden…..

Ulla
8/21/20, 11:29 AM
#32

Som ljuddämpare?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
8/21/20, 11:35 AM
#33

Ja,  "så långt bort som möjligt", samt att försöka  minska  vibrationerna i huset….

Allinagain
8/21/20, 12:55 PM
#34

Som vanligt story tack för kloka värdefulla synpunkter 😊😊

Annons:
NenneAhl
8/21/20, 5:23 PM
#35

#18 jo det är en sådan från biltema jag har. Det va ett tag sedan jag använde den. Har inget annat minne en att den funka ok. Så börja med en sådan. Jag är ju ingen vän av pistoler med kopp så tog bort den och körde slangmatning uppifrån Fick sedan köpt tillbaks alla mina gamla sprutpistoler och där matas glasyren in underifrån vilket är bättre. Ha inte för grov slang sista biten till sprutpistolen blir också tungt och klumpigt. Det är bra att ha tryckreglaget vid sprutskåpet särskilt om kompressorn står långt bort.

NenneAhl
8/21/20, 5:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Två regulatorer under sprutskåpet en till pistolen och en till tryckkärl

NenneAhl
8/21/20, 5:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Mina slangar är väldigt tunna, den främre kommer glasyren genom och den bakre luften.

Susanne Sundström
8/22/20, 10:03 AM
#38

Hej!

Jag använder Julas sprutmunstycke, det gröna som kostar 549 kr enligt ovan. Dessutom har jag flera mindre varianter i samma serie. Jag har också en kompressor från Jula med större kapacitet som därmed går mer sällan. Vidare kör jag med bartryck mellan 1,6 till 1,8. Lite beroende på glasyr. Varje glasyr silar jag noga innan jag kör dom. Vissa glasyrer fungerar sämre än andra och det är endast testande som visar där hur du kan jobba vidare. Jag tunnar ut glasyrer ibland också och kan spruta flera lager istället, som alltid testa, och testa och testa igen. Jag har inte använt något annat sprutmunstycke och kanske de finns mycket bättre men för mig fungerar nu detta och jag är kompis med mina grejer och sätt att arbeta. Hoppas att det här kan vara till någon liten hjälp.

//Susanne Sundström

liswis
8/23/20, 5:00 PM
#39

Så många bra råd. Vad är det för länk till Hien shun Lin. Hittar inte på hans sighter

liswis
8/23/20, 5:03 PM
#40

Skall vara hsin Chuen lin på Youtube men hittar det inte

Allinagain
8/23/20, 6:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Hsin-Chuen Lin ska det vara.. Han är värd att kolla in. Massor med pedagogiska och sevärda filmer.

Annons:
Upp till toppen
Annons: