GIFFIN GRIP
Hej, är det nån som vet vad är skillnaden på dom here, det är ganska stor pris skillnaden, men ser ut ganska lika.
GIFFIN GRIP, COMPLETE SET
VS
ORIGINAL GIFFIN GRIP
Är det nån som har en eller annan och kan dela med erfarenhet, användning etc?
Tack :)
Nej men jag tycker du skall lära dig hur man bara fuktar drejskivan och sätter fast föremålen på det sättet, så är det inget som trycker eller är i vägen.
Instämmer till fullo med Ler.
Dessutom är GG ingen "genväg" till lärande. För att få optimal nytta av den, krävs faktiskt en del grundkunskap i beskickningscentrering.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Jg har varit påväg köpa GG men blivit avrådd, jag tycker det är svårt beskicka vaser t.ex. då kan man ju inte fukta på det sättet, man får använda en chuck av lera, en del bök. Jag önskar att jag testat GG och bildat mej en egen uppfattning, den kanske är bra?
#3: Det medföljer flera olika "pinnar" och stöd som möjliggör att sätta upp de flesta kärlformer för beskickning, så i det avseendet är den vältänkt, tycker jag, men det där sista "knacket" för att få sakerna perfekt centrerade måste man klara av själv….så långt sträcker sig inte GG:s förmåga….
Det var det jag menade med att GG trots allt kräver vissa förkunskaper för att göra "full" nytta….den kan inte göra hela centreringsjobbet, och därför är den inte någon "quick fix" för nybörjaren….
- Redigerat 2020-09-22 10:59 av Bo§e
Man kan också säga att det ju går att göra sakerna färdiga på skivan när man drejar, inget man klarar som nybörjare men när man övat sig nog så är beskickning inte nödvändigt. Så sparar man enormt mycket tid. Då jag hade verkstad i Berlin så var det ingen av dom anställda krukmakarna som bestickande. Och det gjorde jag så klart heller inte. Kan dock finnas tillfällen då det kan ge mening, men det hör till undantagen.
Dom större runda klot jag drejat skulle jag aldrig kunna göra utan att beskicka bort extraleran nertill, dom kan inte bära sin vikt om man inte sparar lera tycker jag. Men jag är absolut nybörjare när det gäller drejning.
Självklart skall man försöka beskicka så litet som möjligt, det ligger ju i drejningens natur att sträva efter så "färdiga" saker som möjligt, på en gång…..dvs så långt det går….
Det är ju inte "förbjudet" att beskicka….ibland kräver formen att man behåller en del bärighet, och ibland vill man ju senare ta bort material som man inte kommer åt medan föremålet drejas…..
Men, strävan efter så färdiga saker som möjligt direkt på drejskivan får man förstås inte släppa efter på….det borde ligga i botten av all drejträning….
Sedan har vi en annan sak: Om man lämnar kvar tjocka partier som skall beskickas bort senare, blir ju de partierna inte bearbetade på samma sätt som den delen av föremålet som verkligen "drejas"……och det innebär att man får större sprickrisk på de ställena, som ju inte blivit tillräckligt "knådade" av drejande händer….
Det är också något att tänka på, och som också borde uppmuntra till att beskicka så litet som möjligt….
Men, som sagt…..det är ju inte "förbjudet" att beskicka…! Det handlar snarare om sättet att tänka…… Det finns praktiska, tekniska, estetiska och ekonomiska skäl att sträva efter så litet beskickning som möjligt…
- Redigerat 2020-09-23 17:29 av Bo§e