Vit glasyr på röd stengodslera
Det är inget fel på glasyren. Den är inte riktigt täckande utan blir sån på färgade leror. Som du ser är den vit där den ligger tjockare. Om du har en färgad engobe under så kommer engobens färg att skina genom. Jag gillar den effekten.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Min erfarenhet är antingen att glasyren är för tunn eller att den stått nära elementen o helt enkelt brännts upp.. men jag gillar när det blir lite ojämnt :)
#1: #1: Tack för ditt svar.
Jag är ändå lite undrande. I Cebexkatalogen står det:
"Denna vita glasyr är otroligt lätt att arbeta med.
Den är användarvänlig, riktigt bra universalglasyr.
Glasyren behöver inte glaseras tjockt för att
täcka skärven". På mörka leror täcker den uppebarligen inte… jag har inte glaserat speciellt tunt och flyttalet stämmer med det rekommenderade.
Har du något förslag en mer täckande vit? Jag vill gärna ha den mörka leran.
#3: Jag gillar just den glasyren. Blandar nästan alla andra glasyrer själv så jag kan inte tipsa om någon som är mera täckande vit. Har en kompis som är väldigt förtjust i en vit glasyr från Lermakeriet som hon använder på en grafitgrå lera. Den är betydligt mera täckande. Vet dock inte hur den ser ut på den röda leran.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#4: Tack! Jag får testa.
#3: Hej igen…
Jag använder Vittäckande , Blank 231350-2 på 1277 lera och det blir vitt o grannt.
Alla glänsande glasyrer reagerar mer eller mindre på skärven. Det är betydligt säkrare med en matt/sidenmatt, kristalliserande glasyr, till exempel en magnesium matt. Sådana vita glasyrer behöver varken tenn eller zirkonsilikat.
- Redigerat 2020-10-04 21:45 av ler
CS 770 efterträdde Massemühle Wagners "344" och "345" när den tillverkningen lades ner.
Den har ovanligt hög järnhalt för att vara en stengodslera (hittar tyvärr inte procenttalet…), och man kan säga att det är chamotten som gör det möjligt att över huvud taget bränna den i så höga temperaturer. Det höga järninnehållet reagerar med alla glasyrer, och det blir förstås mest tydligt om man försöker täcka leran med en vit glasyr.
Däremot kan man få mycket vackra genomslagseffekter när man väl hittar rätt glasyrtjocklek i förhållande till vald bränntemperatur. (Litet av en balansgång)
Om man sänker temperaturen, minskar järnets aggressiva verkan på glasyren, och resultatet blir då "vitare". Tänk på att 955-glasyren kan brännas ända ner till 1180°C eller däromkring, så det finns ett stort spann att jobba inom.
Att välja en lera med lägre järnhalt är förstås också ett alternativ…..CS770 är en aning extrem i det här avseendet…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2020-10-05 08:54 av Bo§e
#6: Tack, värt att prova!
#7: Fint!
#8: Tack för tipset!
#9: Tack! Jag har lite att ta tag i ;)