Raku bränning?
Jag undrar hur viktigt det är att man kan reglera lufttillförseln i Reduktionsbränning? Förstår ju vikten av att reglera gasolflödet.
Jämför olika gasolbrännare, på så gott som alla även de billiga står det att de har en gassparfunktion. Prisskillnaden är mycket stor.
Har fått för mig att själva reduktionen ( i en Raku tunna) sker när man kväver elden och sedan kyler ner det, i så fall förstår jag inte varför man ska reglera lufttillförseln med gasolbrännaren.
Hoppas någon kan ge mig svar!
Jämför även olika pyrometrar, det finns billiga med en sladd och spetsmätare som mäter upptill 1300 grader de måste väl fungera lika bra i varje fall om man bara har nät och isolering, tänker börja med att köpa den enkla Raku byggsatsen.
M v h Eva Sigge
#0: När man bränner Raku brukar man reducera i reduktionskärlet efter bränningen, som du skriver. Det är då man får de rakueffekter man brukar vilja ha.
Ibland kan man få en reducering redan i ugnen. Den är oftast oönskad och beror på att man har underskott av syre i ugnen. Oftast tror jag det beror på att man eldar för häftigt. Så första tipset är att dra av litet på gasen.
Min ugn har en tendens att ge reduktion. Det har jag löst så primitivt att jag lägger en liten bit av en sättplatta under locket på ena sidan. Då får jag en liten glipa där, och det hjälper för att få bättre luftflöde.
Större skorstenshål eller en dyrare brännare kanske skulle ha löst det problemet på ett mer elegant sätt.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
- Redigerat 2021-01-16 18:41 av Ulla
När det gäller pyrometrar så vet jag inte så mycket. Mätningstemperaturen på de billiga du nämner räcker i alla fall gott och väl till rakubränningar.
_
_
#3: Lycka till!
Jag byggde min första rakutunna efter en beskrivning som fanns i deras bok "Raku".
_
_