Misslyckat eller lyckat?
Ibland blir resultatet inte alls det man väntat sig. Ett tips från mig: Kasta inte bort den "misslyckade" saken direkt. När du väl har glömt vad det var du ville ha så kanske du upptäcker andra förtjänster hos föremålet.
Den här burken brände jag när jag testade min frityroljeugn. Tanken var att den skulle bli oxblodsfärgad, men istället blev den mesigt rosagrön. Rosa är inte precis min älsklingsfärg på keramik så jag blev ganska besviken. Nu börjar jag faktiskt tycka att den är helt okej.
Har du något att visa där det blev fel men kanske ändå rätt bra?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
- Redigerat 2020-12-09 22:22 av Ulla
Man blir glad av den. Den ser ut som en karamell. Vad hade du tänkt dig för färg på kannan? (Gillar dina tekannor.)
_
_
Jag minns inte riktigt, tror jag ville ha en mer klargrön färg, inte denna lite pistagegröna. Jag gjorde glasyrprover och glaserade mina verk med, ganska idiotiskt inte testa först på nån prov-bit, hi, hi. Ibland blev det bra. Kul att du gillar mina tekannor, jag gjorde en del små med oxblod som jag var nöjd med men jag har inga bilder kvar på dom. Det här var innan digitalkameran så det blev inte alls lika många bilder tagna. Fick du ordning på din olje-ugn? Bränner du ännu i den?
Brännaren är väldigt känslig att justera men annars funkar den jättebra. Jag och Lena byggde ugnen tillsammans och efter att hon gick bort har jag inte haft någon att bränna med. Nu har jag bestämt med mina verkstadskompisar att vi ska elda i den till våren. Tycker det är roligare när man kör ihop med någon.
_
_
Den här vasen har jag inte lyckats bli sams med än. Tanken var att jag skulle dubbelglasera den. För att inte smutsa ner glasyr nr 2 så lät jag vasen gå med i en andra skröj efter att ha doppat den i den första glasyren. Men det gick inte riktigt som jag hade räknat med. Det mesta av glasyren föll av när jag plockade ut vasen ur ugnen. I stället för att lägga på en glasyr till stoppade jag in vasen i ugnen som den var, och så här blev resultatet.
En sak gillar jag i alla fall. Den vita leran hade färgats så härligt guldbrun där glasyren trillat av.
_
_
#5 Det svarta på din vas ser ut som länder på en karta, man kanske kunde göra en jordglob av lera? Jag har drejat klot, inte det enklaste tycker jag som är självlärd i drejandet, en riktig utmaning om dom ska vara lite större. Här är ett som jag har kvar, misslyckad kristallglasyr, blev inga kristaller.
- Redigerat 2020-12-09 22:28 av [rolnor]
Här är en burk bränd i en vedeldad rakuugn. Den måste ha stått illa till för ena sidan är brännskadad.😄
Man ser att glasyren har krupit och blivit grå/svart-färgad. Något slags carbon trap? Eller finns det en annan förklaring? Jag sparade i alla fall burken för den blev så annorlunda.
_
_
- Redigerat 2020-12-11 00:03 av Ulla
#7:blev ju läcker 👌
#5: Den vasen är som ett mästerverk tycker jag. Funderade just, men hur har hon gjort? Glasyr i skröjen altså, och sedan bränd. Det som är vackert är färgerna tillsammans och att de svarta partierna skapar en struktur, som lagt sig perfekt! Jag trodde det var världskarta på kontinenterna först :-)
#0: Men vad är en frityroljeugn?? Spännande!
Tycker jag skymtar lite grönt rent ringen, så koppar som skulle reduceras?
Gillar att den har ett ovanligt och "pastell"-igt uttryck.
#9: Ja, leran har stor inverkan på många av glasyrerna. Nu passar ju sakerna fint till jul istället.
Vad fick det stackars barnbarnet som blev utan sin present? 🎁
_
_
#10: Kul att du tycker det. Det finns säkert en bra förklaring till att glasyren trillade av. Jag borde nog ha råglaserat första glasyren istället. Då kanske den skulle ha suttit bättre.
_
_
- Redigerat 2020-12-11 14:51 av Ulla
#11: En frityroljeugn eldas med matolja. Jag har fått gammal frityrolja från fotbollsklubbens café i Akalla By. Den silar jag och använder. Det var Stefan Andersson som hade konstruerat ugnen, och han hade ett tag en kurs i hur man bygger och använder den.
När man bränner keramik med ugnen så sprider sig en lätt doft av pommes frites runt den.🍟 Efter ett tag blir man väldigt sugen på en hamburgare med pommes.😀
_
_
#15: så vacker 👌
#15: Spännande glasyr. Den ser ut som mossa i skogen efter att de första snöflingorna har fallit.
_
_
Tack!
Vet inte om det syns men det är ljusblå "moln" mot svart bakgrund. Tror att "molnen" är nån typ av chün-effekt. Glasyren täppte igen hålen mellan pipen och tekannan så jag tog en skruvmejsen och hammare och slog upp ett hål genom pipen så att det gick att hälla, väldigt tacksam att hela kannan inte gick sönder. Jag gav bort kannan till min ex-flickväns föräldrar som gett henne och mej möjlighet att inreda en verkstad i deras lada på Adelsö, tyckte det var passande.
Jättefina!
Känns lite 50-tal?
Fin färg, är det koppar eller krom?
Tack! Snarare 70-tal, skulle jag säga. Det var då jag satte bo. Det var färger som avokadogrönt, brunt, orange och gult. 😮😬
_
_
#20: Väldigt fina tycker jag.
Det är den enkla formen som gör att den livliga ytan kommer till sin rätt.
🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#24: Ja, den blev kul…..som en planet, med hav och kontinenter..,
🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#23: Tack! Jag hade väntat mig att glasyrerna inte skulle flyta ihop så mycket, men tyckte det blev riktigt bra som det blev.
_
_
#24: Men visst var det väl så du hade planerat att det skulle bli. Det passar för bra på den burken för att vara en slump.😁
_
_
- Redigerat 2021-03-13 20:50 av Ulla
#21: Ser att jag missat din fråga. Glasyren innehåller koppar-, kobolt- och järnoxid.
_
_
Jo, nu ser jag att det är 70-tal. Jag var barn på 70-talet, tror vi hade en lampa med ungefär den färgen. Det var en rolig/gräslig estetik då, idag har vi inte alls lika hårt driven färgskala eller klädmode, ganska tråkigt. 80-talet var också kul med vitt/svart eller chockrosa/turkost. 80-talet var väl sista årtiondet med sådant extremt mode?