Keramik iFokus

Keramik

Läst 380 ggr
@Kattis@
0

Gammal Drejskiva

Hej alla kunniga här inne!
Är ny i keramikens värd. Har köpte en begagnad drejskiva för en och en halv månad sen som har stått något år. Sist så var den så svag så den stannade när jag klämde till runt klösen, är det något fel eller kan den vara så svag?
Den är köpt på Cerama model : CR3 200W
GOD JUL TILL ER

ler
3

200 watt är en normal styrka. Så det måste vara något fel på din drejskiva.

Bo§e
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

CR3 är en taiwanesisk drejskiva, "inspirerad" av Shimpo RK2. De såldes under flera namn (bl.a. CR3) och har "helt ok" kvalitet.

Om den inte "drar" som den skall när du trampar på pedalen, beror det sannolikt på att drivringen (en gummiring) är sliten.

Lägg maskinen på sidan så hittar du den.

Går att justera
Om ringen bara är hel, kan man justera anliggningen mellan ringen och metallkonan genom att lossa de 4 bultarna i botten av chassiet, som håller fast hela "motorpaketet", och försiktigt skjuta hela paketet så att drivringen ligger an "lagom hårt" mot konan, och därmed eliminera att det slirar.
I samband med att man gör detta, kan man "fräscha upp" ringen genom att hålla en liten slipkloss med medelgrovt sandpapper mot den när den roterar, så att ytan blir litet uppruggad och matt (akta fingrarna…!)

Om drivringen är av, eller har stora skador måste man förstås byta den. Mig veterligt finns dessa ringar fortfarande att köpa hos flera svenska leverantörer.
Om du måste beställa ny drivring, kom ihåg att den här maskinen kan ha flera namn, t.ex. "C2000", "SSB2", "Ring-Cone" eller "CR3", och en annan viktig sak är att det finns en "tidigare" och "senare" version av drivring. Se bifogad bild, och kontrollera hur det ser ut på din maskin.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2020-12-19 18:27 av Bo§e
@Kattis@
0

#2: Tusen tack för snabbt och utförligt svar, det ska jag ut och titta på i morgon.

@Kattis@
2

#2: Jippi nu har jag en turbo,nu är det fixat. Vilken skilnad den har tydligen bara gått i snigelfart också , den stannade när jag gasade på för mycket .
Fick sjuta fram så mycket det gick, ringen såg hel ut en så länge. För att få reda på om det är en ny eller gammal modell så måste jag ta av ringen för att se misstänker jag nu, knäppte bara ett kort medans jag höllpå.

Bo§e
0

Kul att det gick bra…!🙂

Ja, för att identifiera vilken ringtyp det är, måste du lyfta litet på den för att se insidan.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

@Kattis@
0

#5: Tack! Då vet jag om den börjar krångla igen, då blir det byte av ring 🙂