Drejskiva Conapp - pedalen fungerar inte.
Vi köpte i ett "paket" en begagnad ugn samt två drejskivor. Den ena drejskivan - modell med spak på sidan - fungerar helt OK men den andra som heter Conapp är det ett problem med:
Man kan nämligen inte reglera hastigheten med pedalen alls. Det sitter en vit grunka med en sladd till som tydligen har med saken att göra men det borde finnas någon sorts mekanisk förbindelse till själva pedalen. Typ pinne eller tråd eller något. Finns det någon som vet något om reservdelar till denna modell eller om man kan improvisera något på egen hand.
Lägg gärna ut en bild på maskinen, och detaljerna som du funderar över…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#1: Den första bilden visar typskylt och modellbeteckning för drejskivan.
Den andra visar hur det ser ut vid pedalen: Man ser att det är ett spår som det suttit något i som mekaniskt har påverkat något i den vita "plutten" eftersom det går en kabel till den egentliga drejskivan från den. Jag vet inte om det har varit en pinne eller en tråd av något slag. Gissar att när detta något har skjutits in så har skivan snurrat saktare.
Jag har letat intensivt om mer information om denna drejskiva. Fick ta fram skoltyskan och läste på tillverkarens hemsida att de tydligen slutat tillverka dessa.
Conapp har jag inte någon erfarenhet av, men visst ser det ut att saknas något på pedalen….kanske något slags "pinne" eller wire, som i sin tur reglerar ett vrid- eller skjutmotstånd….????
Har bestämt för mig att Conapp såldes av Cerama en gång i tiden…?
De kanske kan hjälpa till här…?…ring och hör efter…!
Finns här någon som har en fungerande maskin, och som kan lägga ut några bilder på pedalen i komplett skick…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2020-12-28 17:53 av Bo§e