föremål går sönder i glasyrbränning
Hej igen,
en annan undran jag har är hur det kan komma sig att vissa föremål spricker och går sönder helt i samma glasyrugn, samma lera, samma glasyr och även samma plats i ugnen. Jag brände stora och små koppar, fat och frukostskålar och det var 4 (av 8)av de sistnämnda som sprack i tre delar.
Hur ska jag kunna förstå detta? Behöver nog lära mig så mycket mer om glasyrer…
Behöver väl inte vara glasyrens fel? Kanske fanns det sprickor redan innan, det finns så många möjligheter så att det är svårt att säga vad det beror på
#2: Hej Bosse,
tack för ditt svar. Jag har lite svårt att avgöra men det känns som att det är vassa kanter. Jag såg inga sprickor efter skröjen så därför tycker jag att det är märkligt att vissa skålar spricker och andra, av samma storlek med samma glasyr, går sönder.
Innebär kylsprickor att man öppnar ugnen för tidigt eller kan dessa uppstå under ugnens temperaturnedgång?
Tack så länge!
Ja, enligt vad man kan se på bilderna, ser det "vasst" ut….dvs kylsprickor.
Också typiskt att spänningarna koncentreras till övergången mellan botten och sidor….
Ja, kylsprickor kan uppstå om ugnen öppnas för tidigt, men det kan förstås också bero på att man "snabbkyler" på annat sätt.
Gamla ugnar, som inte är så täta, och om de kanske varit med om en "härdsmälta" eller två så att teglet börjat sintra. kan svalna snabbare än de borde….
Har också märkt att mindre, toppmatade ugnar, med liten tegelvolym och som inte har så tjocka väggar, kan svalna så snabbt, att avkylningen kan bli kritisk för vissa föremål. Då har man nytta av en styrning där man kan lägga in en långsammare avkylningskurva som mer liknar de "stora" ugnarna…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-01-11 13:45 av Bo§e
#4: Hej Bosse, tack för ditt svar.
Vad innebär en härdsmälta på en keramikugn? Jag har en stor toppmatad Naberterm (heten den väl?) bytt element för ett år sedan.Det har lossnat en liten trekant i locket som jag försöker sätta tillbaka men det håller inte tyvärr. Kan det vara en av orsakerna till snabb avkylning? Hur ser jag om teglet har sintrat? Jag köpte ugnen när den var 5 år gammal och har haft den i ca 7 år…
Hej igen,
Att en bit av en sten saknas, tror jag inte har så stor betydelse i det här fallet.
Med "härdsmälta" menar jag när en ugn av någon anledning skenar okontrollerat och värmen ökar tills elementen brinner av. Då kan temperaturen stiga till skadliga nivåer.
En sådan händelse kan då leda till att teglet börjar "sintra" en aning, vilket brukar synas genom att stenarna får en litet mörkare färgton, och ytan ser litet blank ut, och genom att stenarna krymper litet, känns murverket ofta en aning "löst".
Det leder till en kraftig försämring av isolationsförmågan, och det märks genom att temperaturen får det svårare att gå upp, men också att ugnen svalnar fortare.
Nu tror jag inte att din ugn råkat ut för något sådant, eftersom de moderna digitala styrningarna har säkerhetsfunktioner som förhindrar sådana händelser. Dessutom har Nabertherm-ugnarna dubbla kontaktorer, varav en säkerhetskontaktor, vilket innebär att ugnen stoppas även om en bränd kontaktor försöker få bränningen att skena.
Men äldre ugnar med analog styrning och enkel kontaktor, kunde skena okontrollerat om något gick snett, och därför dyker det ibland upp ugnar på beg.marknaden som har skadat tegel, med usel isolationsförmåga, vilket innebär långsam uppgång och snabb nedgång.
Om din automatik har möjlighet till styrning av avkylningen, prova att lägga in en långsam nedgång till 150°C, och bränn några "kritiska" saker.
Jag misstänker att det skulle kunna avhjälpa ditt problem.
Ett annat sätt att försöka få avkylningen att gå litet långsammare (så långsam som möjligt), är att undvika glest satta ugnar…..mycket gods och mycket sättmaterial bromsar avkylningen, åtminstone i någon mån….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-01-11 19:27 av Bo§e
#6: Tack snälla för att du dela med dig av din kunskap! Ska kolla om jag kan styra avkylningsprocessen. Jag brukar inte sätta ugnen glest utan försöker använda mig av alla plattor och utnyttja varje cm som går utifrån godset.