Gerstley Borate, Ulexit, Colemanite på Cebex?
Hej, nån som vet varför Cebex har slutat släja Gerstley Borate, Ulexit, Colemanite och i princip nånting som innehåller Bor, typ frittor? Svaret jag fick var att Kemikalieinspektionen förbjudit dem att sälja ovan, utan nån vidare specifikation på varför.
Eftersom det är Bor i alla materialen så kan man anta att det är det som är problemet. Det enda jag vet om Bor är att Bor-salter är giftigt för insekter och att man inte borde hälla det i vasken typ. I övrigt är det ofarligt för människor i de mängderna vi typiskt jobbar med. Har försökt kolla med Kemikalieinspektionen men deras hemsida är inte helt enkel att begripa tyvärr.
Det här är ju lite problematiskt, behöver Bor till olika glasyrer, speciellt kägla 6.
/Björn
Dom mineralen är ju knappast lösliga i vatten så det verkar underligt om dom skulle klassas som så giftiga? En del av dom tror jag det är brist på i gruvorna?
#1: Gerstley Borate är ju slut i bråttet, men det finns ju alternativ e.g. Gillespie Borate. Nej jag tror inte det är det det handlar om, de får inte sälja det av nån anledning.
Det är en blandning av olika faktorer i EU lagstiftningen som just nu är i riktigt blåsväder. Snart är det mesta farligt och förbjudet, den europeiska fritta organisation kämpar på. Men borhaltiga frittor kan man köpa utan problem, borax däremot kräver tillstånd och det är en max gräns för innehåll i färdig produkt på 8,5 % om jag inte minns fel.
Är det risken att förgifta den som använder glaserade föremål eller för att vi ska hälla ut fritta/mineral i naturen/avloppet? Jag tror man kan få i sej rätt stora mängder utan att bli förgiftad, åtminstone jämfört med flertalet metallsalter.
Borax är reproduktions hämmande och skadar foster. Jag vet inte helt vad som är problemet i naturen men det är ett oönskat ämne i naturen.
Jo, jag vet att det är giftigt men är det inte vid högre nivåer?
Det finns ju en väldig massa borhaltiga glasyrer som då inte går att använda till kärl för matvaror, det kommer beröra många keramiker.
- Redigerat 2021-01-15 09:37 av [rolnor]
Nej när det ingår i ett silikat så är det inte giftigt, bor är både fluss och glasbildande. Det är typ borax och andra vattenlösliga borater som är problemet.
- Redigerat 2021-01-15 10:36 av ler
Man kan ju undra då om kalciumborat i olika former, kan den reagera med magsyran och det då bildas borsyra som har viss vattenlöslighet? Borax används ju mer sällan glasyr eftersom det är lösligt.
#8: Att vara utan Borax känns som ett mindre problem, kan inte minnas att jag någonsin saknat det. Det är framför allt Gerstley Boare / Gillespie Borate som blir jobbigt för min del.
#3: Ler, du skrev att det var nån slags EU-lagstiftning som spökade, har du mer info? Försökt hitta igen information om vad läget är och vad man kan förvänta sig i framtiden, men det har vart knapert.
Jo, oxblod blir svårt utan kalciumborat.
Det är inte så lätt som privatperson att få veta vad som är på gång. Men jag skall prova att komma ihåg att berätta så snart jag vet mera.
Jag tycker att oxblod är lättare utan bor
En oxblodsglasyr är egentligen inte så komplicerat att få fram, men om den skall bli riktigt genomfärgad så får den inte börja sintra för tidigt för då får man bara en ytlig reduktion. Och bor gör ju att den börjar smälta vid låg temperatur.
Jag brukar reducera från 900°C, då har jag inga problem. Viktigt då att det inte sotar, då kan detbli grå slöjor. Jag är mycket nöjd med denna, absolut min bästa oxblod. Jag tror aldrig jag sett ett oxblodsrecept utan bor, vad ska man använda istället tycker du ler? Som fluss? Såhär ser den ut;
- Redigerat 2021-01-15 21:07 av [rolnor]
Jag tycker att om det är stengods så en enkel glasyr med fältspat och en stor mängd krita och Barium, zink och verkligen bra till allt rött är en liten del strontium. Så 1% tennoxid som förhindrar kopparoxiden att återoxidera. Mängden koppar behöver eller skall inte vara för stor, då får man bara problem med klarheten i det röda, Max 2%
Angående Gerstley Borate så beställde jag det från usa utan problem , lite tråkig leveranstid men fram kom det .
Antar att infon borde finnas här att hitta?