Keramik iFokus

Keramik

Läst 589 ggr
Paraplyateljen
0

Åldrande på drejskiva

Hej
Jag undrar huruvida slitaget på en använd bättre drejskiva ser ut. Modell brent B
Är det någon idé att köpa en begagnad sådan. Har ni någon uppfattning ni proffs?
Tack för svar!
SiOui

Bo§e
3

Det är inte så mycket på en Brent-skiva som kan åldras.

Elektroniken är den vanligast förekommande orsaken till reparation, men originalreservdelar finns, och det finns också fortfarande en och annan kunnig reparatör som kan reparera…..

Kullagren: De brukar oftast hålla väldigt länge, men även här finns nya lagerenheter som reservdel, om det värsta skulle hända….vilket dock är väldigt sällsynt.

Sedan är det inte mycket mer som kan gå sönder….

🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Bo§e
3

Jag glömde att nämna drivremmen, som dock håller väldigt länge…. Den är litet speciell, men finns som originalreservdel. Model B, C, och CXC har precis samma rem….

🙂

Paraplyateljen
0

#2: tusen tack Bosse för svar och ihärdigt generöst delande av dina kunskaper!!

Bo§e
2

Ett tips som gäller alla Brentskivor som "bytt adress":

Beroende på varierande spänning i olika elnät, kan en ny eller begagnad Brentskiva ibland vägra stå still vid första startförsöket på en ny adress.

Om inte tallriken står helt stilla utan roterar långsamt trots att pedalen är i "stoppläge", åtgärdar du det så här:

Öppna pedalens undersida.
Där hittar du en BLÅ och en RÖD plastskruv.

Med strömbrytaren i läge "on", och pedalen i stopposition, skall nu den blå skruven försiktigt vridas, tills tallriken står helt stilla.

Om tallriken fortsätter att röra sig trots att den blå skruvens ändläge nåtts, vrid den röda skruven försiktigt tills tallriken inte rör sig.

Eftersom den röda justerskruven även påverkar topphastigheten, skall den endast röras om det
blir absolut nödvändigt.

Det här vållar ibland huvudbry för många nyblivna Brentägare, men är lätt att ordna…🙂

• Redigerat 2021-02-07 16:12 av Bo§e
nyburgaren
0

Gjorde detta när jag drejade inför massa åskådare på fabriken i höganäs blöta händer av lerslicker tog upp pedalen och skulle börja skruva med en blöt skruvmejsel,,, Tror säkert jag fick 220volt i handen,, och ett försök att inte visa nåt utåt så utförde jag avslutningen,,,,,,,

Ulla
0

Ouch! Bra att du varnar.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
0

#5: 😨 Ja, jag glömde skriva "Var försiktig", men nu behöver jag ju inte göra det… :-)