Keramik iFokus

Keramik

Läst 343 ggr
Drejverkstaden
4

Nordisk kobolt till glasyrer

Undrar om någon vet hur jag får tag i kobolt som är framtagen i norden (och därmed mer miljövänlig och hållbar än den från Kongo). Vet att finsk har funnits länge, men också att det börjat framställas mer och mer även i Sverige och Norge.

bjorn.lindberg
4

Ingen aning, men jag är superintresserad av om det går att lösa. Jag använder inte kobolt alls, men det hade vart trevligt att ha ett alternativ till kobolt från Kongo, vill inte sponsra slavarbete och miljöförstöring. Hade finsk kobolt varit ett alternativ annars?

Kavelstina
1

Jätteintressant . Har tyvärr inget svar att bidra med. Följer den här tråden och hoppas att någon av oss kan leta fram ett svar:-)

Drejverkstaden
1

#1: Exakt. Just därför jag också är ute efter ett annat alternativ. Vet att det funnits finsk kobolt under en längre tid på marknaden (flera elever jag känner som fått lära sig det i keramikutbildningen) och fick också höra häromdagen att det bryts mycket i Norge och även i Sverige numera.

Bo§e
1

Här kan man läsa om hur läget är just nu:
https://www.sgu.se/mineralnaring/kritiska-ravaror/kobolt/

Det verkar som om Finland och Frankrike är de enda ställen där kobolt bryts i Europa…..än så länge…..

Men sedan har vi "utvinning", t.ex. genom återbruk m.m.
Då kan man säkert lägga till fler ställen till listan.
Men vem anrikar, paketerar och säljer…?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Superlegeringar, batterier och vitaminer – kobolt är viktigt på många olika sätt. På grund av hög efterfrågan och osäker tillgång ligger kobolt på EUs lista över kritiska råvaror.
  • Redigerat 2021-03-31 20:23 av Bo§e
Drejverkstaden
0

#4: Toppen. Tack Bosse!!

Ulla
0

Men det finns gott om kobolt och andra framtidsmetaller betydligt närmare – nämligen i den svenska berggrunden. Sverige och Finland tillhör länderna som bedöms ha störst potential i världen för brytning av de här metallerna.

Det här stod att läsa i SvD för några år sedan. Det verkar inte finnas någon brytning i Sverige ännu. Undrar om det är något på gång?

https://www.svd.se/expert-sverige-ar-ett-mecka-for-batterimetaller

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Sverige har potential att bli världsledande i utvinning av batterimetaller. Det finns gott om sådana metaller i Sverige. Men regeringens planerade förbud mot uranbrytning är ett hot mot utvinningen av batterimetaller, varnar gruvbolag.
Drejverkstaden
4

Har nu äntligen hittat finsk Koboltoxid!!! Hos Lars Tärn www.tarn.se

Såklart man får betala lite mer, men tycker verkligen alla borde betala det lilla extra för att med gott samvete kunna använda det på bästa etiska och miljömässiga sätt.

Glad påsk på er!

bjorn.lindberg
0

Lysande!

ler
1

Det finns kobolt från EU att köpa på flera ställen, inte bara i Finland men också Frankrike producerar det.