Svarta prickar på glasyren?
Hej! Jag är en tjej som inte vet ett knyst om keramik och glasyr. Köpte en Gustavsbergs mugg tillverkad någon gång på 70 talet (tror jag) som jag tänkte ge till min kille. Efter lite forskning förstod jag att skadad glasyr på äldre föremål kan vara skadligt att använda pågrund av blyn de använde. Undrar därför om det inte är så bra att använda muggen när de har dessa svarta prickar i sig (som inte går bort från diskning) blir glad för vilket svar som helst!
Hej,
Jag kan förstås inte avgöra vilken typ av glasyr man använt på den här muggen, men prickarna i botten ser inte ut att ha uppstått genom användning.
De ser snarare ut som som ett produktionsfel.
Troligen har muggen sålts som 2:a sortering en gång i tiden.
Om muggen är gjuten, kan gjutmassan varit förorenad, t.ex. av metallpartiklar från en sliten omrörare eller liknande.
Om föroreningarna funnits i glasyren (vilket jag inte tror, men det är ju möjligt), beror de säkert på samma sak.
Det ser ut som metallpartiklar (järn) från någon maskin som "gnisslat" och gett dem ifrån sig….
Om glasyren innehåller bly, kan främmande metaller trigga en ökad utfällning av bly i sura drycker,
Men om glasyren är blyfri, betyder de här föroreningarna ingenting, och muggen är helt ofarlig att använda.
Nyckelfrågan är: Vilken glasyr har använts…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-04-24 19:53 av Bo§e