Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: övrigtugn
Läst 538 ggr
stinajan
0

Ny elugn i oisolerat uthus?????

Hej!
Är det dumt att ställa en ny elugn i ett oisolerat uthus? Det är det enda stället där jag kan ha den. Automatiken kan jag ju förvara inne när den inte används.
Mvh,
Stina

Bo§e
2

Hej,

Det kommer att gå hur bra som helst…!
I alla fall så länge taket inte läcker….😉

Bra idé att ta in automatiken mellan bränningarna…..elektronik gillar inte fuktväxlingar och kondens….

//////////////////////

Om det är riktigt kallt, kan det hända att automatiken missuppfattar minusvärdet (minusgrader), och signalerar "felvänt termoelement", när strömmen i givaren "går åt fel håll"…..
Men det är enkelt avhjälpt genom att värma ugnens insida med en hårtork en liten stund, så går den att starta….
Alla automatiker reagerar dock inte på det här sättet, men kan vara värt att nämna….

För övrigt bryr sig ugnen inte om kyla alls…..

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-06-05 18:46 av Bo§e
stinajan
0

#1: tack för snabbt svar. Står precis i begrepp att trycka på beställ-knappen. Har hört förut att det ska gå bra, men behövde ännu en bekräftelse. En mångårig dröm om ugn går i uppfyllelse.
Jag vet att du vet vad du pratar/skriver om.
Tack!
/Stina
PS Taket är tätt!

Bo§e
3

En sak till:
Ugnar avger ganska mycket värme.
Trots att uthuset är oisolerat, kan temperaturen kring ugnen stiga till oönskade nivåer. Särskilt om utrymmet är litet.
Håll koll på detta i början, och anpassa ventilationen till de faktiska förhållandena.

En "max-min-termometer" kostar inte så mycket, men ger nyttig kunskap om hur varmt ugnsrummet blir när det är som varmast.
Temperaturer över 40-45°C i ugnsrummet skall undvikas, eftersom det kan påverka ugnens temperaturmätning, och försämra bränningarnas stabilitet och korrekthet….

Här är ett exempel på en min-max-termometer:
https://www.bauhaus.se/min-max-termometer
Skulle tro att det finns ännu billigare varianter, om man letar….

Billiga byggvaror 60 dagars öppet köp!
  • Redigerat 2021-06-05 19:22 av Bo§e
stinajan
0

#3: Det ska jag tänka på. Rummet är 3 x 2 meter, och den ena långsidan har 3 skjut-dörrar i glas och så finns ett litet fönster. Så jag har stora möjligheter till vädring.

ler
2

Mellan 5 och 40 grader i omgivande temperatur fungerar styrtavlan utan felvisning, är det under eller över den temperaturen så får man fel på angiven temp.

stinajan
0

#5: Tack bra att veta. Då får jag sätta en fläkt med termostat där inne om jag ska bränna när det är kallt…. eller låta ugnen stå på 100 grader ett tag och torka ur och då också höja temp i rummet och sen starta om den…?…

Bo§e
1

#5 och #6: Jag instämmer med (den ungefärliga) 5-gradersgränsen som nämns, men frågan är egentligen "akademisk", eftersom en liten felvisning just i början av bränningen inte har särskilt stor betydelse…..snart nog har ju rumstemperaturen ändå stigit över de 5 graderna, långt innan något börjat hända med leran….

Det är rumstemperaturen i slutet av bränningen som verkligen kan påverka ett brännresultat.

Så, om ugnen går att starta i ett kallt rum, är det bara att starta.

Och visar displayen felkoden för "felvänt termoelement" ….värm litet med hårtorken, tills ugnen är "startbar"…..och starta…

• Redigerat 2021-06-06 11:58 av Bo§e
stinajan
0

#7: Kanon!

Denna kommentar har tagits bort.
ler
0

#7 jo så är det ju. Men som jag hade ugnen ute så blev det aldrig varmare än temperatur en var ute och då kan det bli några grader fel men det var aldrig problem med det. Men bra att veta det ändå.