Ta betalt för bränning
Hur tar ni betalt för att bränna andras keramik?
Har fått frågan av en tjej som startat egen verkstad men utan ugn och vill bränna i vår.
Tacksam för synpunkter 🙂
Jag skulle nog inte bränna för andra om jag inte var 100% säker på vad det är för lera och glasyr, så att du inte får en katastrof i ugnen. Betalning, hur mycket kostar en bränning i ström, hur mycket skall du använda av tid? Hur mycket kostar en timme av din arbetstid tycker du själv, slitage på ugnen, även om den är liten så skall man nog lägga till en liten slant till det också.
#1: Ja, jag måste också poängtera hur viktigt det är att aldrig sätta in oidentifierat material i ugnen..!
Det räcker med ett enda föremål av "fel" lera, så kan skadorna bli väldigt omfattande och dyra…
Detta måste få vara regel Nr 1A, och som aldrig får slarvas med…
Den här frågan måste vara avklarad innan någons föremål sätts in i ugnen…!
Slitaget är svårt att kalkylera exakt, men om du räknar fram vad elen kostar för en bränning, kan du lägga till samma summa en gång till, så brukar kalkylen med el och slitage hålla.
Det är en bra tumregel, i brist på exakta beräkningar.
Om du sedan använder din tid för att sätta och tömma ugnen, får du förstås även lägga till denna kostnad.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-06-08 13:38 av Bo§e

#1#2: Vi har brännt andras saker i våra ugnar förut, men varit petnoga med vad slags lera det handlar om. I de flesta fall har de köpt lera av oss och då har glasyr och bränning räknats in i priset. Men nu har vi inte diskuterat detta ännu, om hon köper lera själv eller inte. Tack för input 🙂