Att göra egen knådskiva
Hej! Jag testade göra min egen knådskiva, ca 7 cm tjock. Över en månad har gått och den verkar inte ha torkat. Testat ha blöt lera över men den verkar inte torka någon lera särskilt mycket. Inget alls. Plattan är heller inte särskilt vit så som den ska/brukar vara på gipsplattor. Vad kan detta bero på? Kan jag ha råkat haft för lite gips och för mycket vatten när jag gjorde gipsblandningen? Kan man ”fixa” detta på något sätt?
Mvh
Christina K
Om du använt någon av de vanliga gipssorterna, borde den till slut torka.
Men "första torkningen" av nygjuten gips kan ta ganska lång tid, eftersom gipsen från början innehåller allt vatten som du tillsatte.
För att minska torktiden så gott det går, bör skivan ställas upprätt, så att luft kommer åt den runt om, och den bör då stå på ett ställe med god luftväxling.
Men även under gynnsamma omständigheter kan torktiden på en tjock knådplatta bli några veckor eller mer.
Man kan påskynda torkningen med en värmefläkt, men man får då se till att gipsen inte hettas upp för mycket. Helst under 40-45°C, för att gipsen inte skall försvagas.
Det är luftväxlingen som gör mer nytta än själva värmen, så ett "ljummet fläktblås" är det optimala.
Att gipsen inte är riktigt vit, beror helt enkelt på att den fortfarande innehåller mycket vatten.
Den kommer att ljusna varefter den torkar (dvs om det inte är en infärgad hårdgips som du råkat få tag på….)
Kanske din knådplatta kan placeras på ett lämpligare sätt, och i en lämpligare miljö, för att minimera torktiden….?
(Men att det tar tid är normalt)…det här är ingen snabb process)
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-06-22 14:23 av Bo§e
#1: jasså! Tusen tack för svaret! Första gången jag gjuter något så tjockt därav förvirringen. Anade att den inte fått ur all vatten men trodde inte det skulle ta sådan tid, kan nog bero på miljön jag haft den i. Skall testa dina råd, tackar för svar återigen!
För mycket vatten orsakar motsatsen till det du skriver, desto mera vatten desto mer porös blir slutresultatet