Keramik iFokus

Keramik

Läst 531 ggr
sici ekvall
0

Räkna ut kostnad för bränning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej igen!
Nu undrar jag hur man räknar ut kostnaden för en bränning.
Skickar med en bild på vilken ugn jag har.
Sici

ler
1

Om du bränner i full fart i 8 timmar och ugnen har 6kW så blir det 6x8=48 kWh
Och om en kWH kostar 60 öre så blir det
48x0,6=28,8 kronor

Suolo
1

Utöver det ler skriver behöver du ta med kostnad för elöverföringen via elnätet och det dyraste slitage på elementen! Jag vet att de som bränner ofta i te mcc behöver Byta element ca 1 ggr per år.

ler
2

Jag bränner ca. en gång om dagen till 1050, 1250 och 1220. Det är någorlunda lika fördelning på dom olika temperaturerna. Jag fick ugnen 22/1 2018 och jag ser inte att elementen är förstörda eller att ugnen går särdeles mycket långsammare. Så har jag haft det med mina ugnar i flera årtionden, byter nästan aldrig element. Jag undrar mig över att det alltid är ett tema när man pratar om ugnar och bränningar? Det är ju en kostnad som är liten i förhållande till annat. Har man en cykel så måste man ju också byta däck någon gång ibland! Och så är det med det mesta.

ler
0

Nu vet jag inte vad te mcc är så det kan ju vara det? Och så undrar jag vad du menar med kostnad för elöverföring?

[rolnor]
0

Frågan är om dom som byter 1gg/år bränner till säg 1300°C? Det sliter ju oerhört mycket mer vid så hög temp.

ler
0

Det är ju en möjlighet att det är så men då kan man ju rekommendera att gå ner i temperatur, sällan att 1300 grader blir bättre om man nu inte bränner porslin.

Bo§e
2

Om ugnen är ny, eller någorlunda modern,
kan det hända att styrningen har en loggande funktion, där du kan avläsa den exakta driftstiden för varje bränning.
Det borde i så fall stå angivet någonstans i bruksanvisningen.
Kolla.
I så fall blir det enkelt att multiplicera driftstiden med ugnens 6 kW, och du får en exakt siffra på åtgångna kilowattimmar (kWh)

////////////////////////////////////

Elementförbrukningen är givetvis en viktig faktor i den totala driftskostnaden.
Här kan man spekulera och gissa hur mycket som helst, utan att komma fram till en exakt siffra men om du kalkylerar att elementslitaget kostar lika mycket som elen, får du en siffra som i alla fall håller någorlunda i kalkyleringen, så att det inte går back i slutändan….

Driftskostnaden är m.a.o. elkostnaden x 2.

Ovetenskapligt, javisst, men ett hållbart sätt att räkna, om man inte vill underkalkylera, eller "glädjekalkylera"…..

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-07-27 13:46 av Bo§e
ler
0

Ja på min styrning kan man se hur mycket ström dom olika bränningarna har dragit. Men om man skall göra en beräkning på ekonomin så får man ju även beräkna att momsen dras av och avskrivning på kostnad för elementen. Men har man så snäv marginal borde man nog se över vart felet i ekonomin finns! Och skall man beräkna omkostnader så finns det hur många som helst områden som lönar sig bättre att optimera. Elementen kan man ju ändå inte spara bort om man nu skall bränna i en elugn. Kolla vad leran kostar och glasyrer och hyran och och.

Suolo
0

#4: Jag menade den rörliga kostnaden nätägaren tar ut för förbrukad ström.

ler
0

Och Vad kostar det då?

sici ekvall
0

Tack ska ni för alla svar och synpunkter.
Det är guld värt!
Jag hade inbillat mig att elkostnaderna var mycket högre. Jag bränner ju inte alls så ofta, kanske högst ett par ggr i månaden om ens det. Och som högst 1260
En sak som jag inte fattar är vad "full fart" betyder i det här sammanhanget. Jag brukar gå efter ett schema där man har lite långsammare uppvärmning upp till ca 500 och sedan lite snabbare upp till den temperatur man ska bränna till.
Och det är väl inte full fart….

ler
0

Nej det är inte full fart, men sluträkningen blir inte mycket högre med din bränning. Om du glasyrbränner kan du utan problem göra om programmet så att den kör med full effekt hela vägen, men då skall det inte vara mycket tjocka skulpturer och sådant, men normalt bruksgods och liknande saker tål detta helt fint.

Bagossa
1

Jag har en ugn på 5kW och körde ett skröjprogram på 9h. Om ugnen är på hela tiden drar den 5*9=45kWh (full fart). Effekten den drog var 25kWh uppmätt. Så i runda slängar är den på halva tiden. Vad jag vet kan ingen ugn variera effekten ut i elementen, utan regleringen sker genom att bara låta elementen vara på en begränsad tid inom en tidslucka som styrningen är tilldelad. Det är med andra ord en lång serie av full fart och total stopp för att nå temperaturen. En microdator räknar ut hur många av dessa start och stopp som krävs för ditt program. När ugnen närmar sig topptemp måste elementen vara på ungefär hela tiden och det sliter på dem genom att de oxiderar. Då minskar kanthaltrådens diameter med tiden och med det ökar motståndet. Ökat motstånd minskar effekten vilket får microdatorn till att öka perioderna när elementen får vara på och ökar slitaget ytterligare. Dvs en negativ spiral för elementen.

Bo§e
2

Ja, en bränning består ju av ett stort antal "on-off-on off", följt av ett långt "on" (fullfartsdelen), och avslutningsvis ett antal "on-off" igen (utjämningen).

Den sammanlagda "on"-tiden utgör då den exakta elförbrukningen.

Om styrningen inte har en inbyggd drifttidsräknare, kan man installera en sådan i sin elcentral.

https://www.fruugo.se/bauser-6666-operating-time-meter-for-din-rail-660-series/p-5534806-12564131

Sedan är det bara att multiplicera den uppmätta tiden med ugnens effekt, så får man fram antalet förbrukade kWh.

Kan vara särskilt intressant om man t.ex. hyr ut brännkapacitet, eller om flera delar på en ugn……

Och, som nämns i #13, kan man också följa elementens slitage (driifttiden ökar)…..

Vissa styrningar har även en funktion där man i grundinställningen knappar in ugnen effekt, så räknar den fram antalet kWh direkt, från den mätta tiden.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Butik Bauser 666.6/008-022-0-1-001 Drifttidsmätare för DIN-skena 660-serien. En av många artiklar som finns tillgängliga från vår Verktyg för elströmsmätning avdelning här på Fruugo!
  • Redigerat 2021-07-28 13:41 av Bo§e
sici ekvall
0

#11: Tack igen för alla svar och kommentarer. Ska kolla noggrannare i bruksanvisningen till min ugn. Ska också testa att köra ”full fart” med glasyrbränning. Men huvudsaken för mig är i alla fall att bränningarna inte är svindyra eftersom det bara är en hobby.