Keramik iFokus

Keramik

Läst 322 ggr
MMA21
0

Rohde eller Nabertherm?

Vilket märke av ugn ska man välja? Rohde eller Nabertherm? Modellerna jag kikat på är Rohde Ecotop 50/Rohde TE 80S/Nabertherm TOP 80/R. För- och nackdelar med dessa? Kommer endast använda stengodslera.

Bo§e
1

Både Rohde och Nabertherm tillverkar ugnar av hög kvalitet, men det finns andra faktorer man bör titta på.

Rohde Ecotop 50 har bara 3,6 kW effekt, vilket inte är något särskilt bra effekt/volymförhållande, för den som bränner stengods.
Av de ugnar du nämner kommer denna ugn att vara "slöast" och förbruka mest element.

Rohde TE80S har 6 kW effekt till sina 80 liter, vilket är bättre.
Dessutom är den mer kraftfullt byggd än Ecotop-serien.
Elementförbrukningen kommer att vara lägre med denna ugn, och långtidsekonomin bättre.

Naber Top 80R har hela 7 kW effekt till sina 80 liter, och tittar man på totalekonomin och tåligheten att klara stengodsbränningar under lång tid, är denna ugn "vinnaren" av de tre.
Elementen kommer att hålla längst i den här ugnen, och den är "piggast", i den här jämförelsen.

Jag medger att skillnaden inte är så stor mellan TE80S och Top80R, men när man nu skall göra en jämförelse, faller den ut till Top80R:s fördel…..
Den extra kilowatten är värd mycket, både i det dagliga arbetet och i långa loppet (ekonomin).

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-12-07 09:35 av Bo§e
MMA21
0

Tack snälla för svaret Bosse Cebex Gbg. Hjälpte massor! 👍🏻

Tillvara
0

#1: mycket värdefullt beskrivning!

kinnekulle
0

Även om jag inte står i ungsköpartankar ä tar jag med mig informationen. Tack Bosse. Så fantastiska tips