Keramik iFokus

Keramik

Läst 454 ggr
Kimbundu
0

Bränna stora kavlade fat

Hej på er
Finns det några bra tips om man inte vill att det stora flata fatet (ca 30cm i diameter) inte skall slå sig i bränningen?

Tack på förhand för era vänliga svar!

[rolnor]
0

Är det glaserat?

Kimbundu
0

#1: Nej, min erfarenhet är att stora fat blir skeva, så redan innan jag skröjar vill jag gärna ha tips inför båda bränningarna.

bjorn.lindberg
1

Hsinchuen Lin gjorde en video om sushi tallrikar som kanske kan vara nyttig https://www.youtube.com/watch?v=L3YsATFRPWU

To see or buy my finished work and pottery tools, please visit my ETSY shop:http://www.etsy.com/shop/hsinchuen To watch more of my throwing videos, please vi...
[rolnor]
0

Jag har bränt gjutna stengodstalrikar 27cm i diam. utan speciella åtgärder, det gick bra.
Är dom helt platta?

Kärret
0

#3: jättebra film!

Kimbundu
0

#4: de är helt platta! Men då är det kanske bara handhavande fel och hålla tummarna vid nästa ugn.

Ulla
0

Om fatet är drejat är det nog inte något problem. Kavlade fat tycker jag är svåra. Såg på filmen ovan att han tryckte på leran med en stor träskiva efter att han kavlat den, för att få bort spänningar.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Kimbundu
0

#7: Jag har brutit fingrarna så jag kan inte dreja just nu, men försöker att hitta andra vägar för att skapa med leran. Jag har tjocka gipsskivor som ligger ovanpå dem nu.

• Redigerat 2022-01-06 10:42 av Kimbundu
Ålands folkhögskola
0

#7: Jag har inte sett det med att trycka för att få bort spänningar förut. Finns det någon förklaring? Vad händer om man inte gör så där?
Bra video förresten, kanske vi kunde ha en spalt med högt rekommenderade YouTube klipp. Bara det bästa!

Bo§e
0

Det effektivaste sättet att få bort, eller åtminstone minimera spänningar, är att kavla i olika riktningar, för att undvika att lerpartiklarna drivs åt ett enda håll.

Att trycka känns inte som någon "patentlösning", men kanske är bra som komplement…?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

bjorn.lindberg
1

#10: Ja det är oklart hur bra det fungerar, antar att det är samma ide, jämna ut eventuella spänningar? Just när det gäller stora platta saker, tallrikar osv, så känns det lite som man tar alla husmorsknep i boken plus lite till för att vara på den säkra sidan. Funderar på om man kan vibrera ut spänningarna med en ombyggd ultraljudstvätt :)

ler
0

Man skall också vända på lerplattan. Det bästa redskapet till att kavla ler plattan är en sådan som bagarna har till att rulla ut deg, den har roterande vals på båda sidorna och leran slår sig inte om man nu torkar på rätt sätt.

Ålands folkhögskola
0

#10: Jag märkte att han kavlade väldigt mycket åt samma håll, vände inte leran så mycket som jag skulle göra. Kanske därför jag har aldrig haft behov att få spänningar i leran att släppa…

Bo§e
0

#13: Jag lade också märke till det.
Men leror kan ju ha ganska varierande karaktär…

"Don't Panic" (Douglas Adams)