Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: utrustningkeramikugnarugn
Läst 331 ggr
Lehne
0

Vilken ugn ska jag köpa?

Hej! Jag och en vän till mig vill hyra en verkstad ihop för att bland annat skulptera och dreja. Vi har bägge erfarenhet av att arbeta med lera, men ingen av oss har förrut ägt en egen ugn.

Vi tänker att då vi inte kommer att massproducera någonting, kan köpa en lite mindre och begagnad ugn. Men det är en djungel om vad man ska välja.
Har någon av er tips på, märke? vad man ska kolla efter på en begagnad ugn? vad det borde kosta?

Tack, tack, tack på förhand/ förvirrad ugnletare

Bo§e
1

En ugn av något välkänt europeiskt märke, och som har en stabil representation i Sverige, kommer att ge er mest tid för det skapande som ni tänkt er….

🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

[rolnor]
0

En med digital styrning är väl bra så den inte är för gammal, skulpturer vill man ofta bränna lite försiktigt också, lättare då med en modern styrning. Fundera på hur varmt ni vill bränna, maxtemp på ugnen. En liten ugn klarar väl 3*16A säkring så det är väl ingen stor fråga. Sen elementen, är dom mycket slitna, har dom t.ex börjat sticka ut ur spåren i teglet så kan ett byte bli nödvändigt och det måste tas med i prisbedömningen. Det kan vara svårt se om dom är slitna om man inte är van bedömma. Vill ni reducera vid bränning så blir det gas eller gas/el.

Hittade denna, troligen prisvärd: https://www.blocket.se/annons/kronoberg/keramikugn_skutt_endast_nagra_ar_gammal/99258232

• Redigerat 2022-01-18 15:01 av [rolnor]