Orton small cones
Hjälp!!
Har köpt en keramikugn modell äldre och söker nu efter Orton small cones, de ser ut som små stift jämfört med käglorna (se bilderna) och styr när ugnen ska stängas av.
Är det någon som känner till om det säljs i Sverige (lyckas inte hitta några) alternativt om någon har ett litet lager de är villiga att sälja?? Kanske finns någon som tidigare haft en manuell elugn och vill sälja.
Finns att köpa från bl a USA men frakten blir ju lika dyr som själva produkten.
Har inte sett Orton "småkäglor" hos någon svensk leverantör på länge.
Men det finns också något som kallas Orton "minibars", och som används till en sådan kägelautomatik som du har.
Här säljs de i 50-pack: https://www.potterycrafts.co.uk/Products/orton-minibar
En annan lösning är att använda toppen av en "normalstor" Ortonkägla (som ju finns hos alla leverantörer).
Bara att bryta av toppbiten, så har du en "small cone".
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-01-29 15:21 av Bo§e
Kan köpas för ca. 10 kr styck från Tyskland.
Det är ju lite dyrt tycker jag, undrar om det inte lönar sig bättre att köpa en billig styrtavla
Jag har ett antal hemma. Skicka mig pm med e-post så kan jag skicka en lista av det jag har hemma. Markt3AAAAATTTTTtilles.net
Jag har ett antal hemma, kan skicka dig en lista och foton. Skicka mig ett pm med din e-post adress eller telefonnummer.
Mark
Du har ett PM
Kollade på ebay, dom från USA är inte så dyra men visst, frakt därifrån är dyrt.
Tycker att man läser här och var om att de klibbar fast och inte fungerar som det är tänkt och att man inte skall lita på dom. Dock har jag ingen egen erfarenhet av den konstruktionen.
Ja, det vore ju katastrof. Annars känns principen "idiotsäker".
#7: Ja, även om man inte skall måla f-n på väggen, så har det har hänt en del incidenter.
Man får hålla "pinnarna" så rena som möjligt, och då och då behandla dem med litet plattengobe.
Och, se till att den mekaniska funktionen går lätt och inte kan kärva….
Skulle nog inte sova så gott med en sådan bränning gående på natten…
Bäst att se till att bränningen kan ske medan man är vaken och kan ha en viss koll på avslutningen.
- Redigerat 2022-01-30 17:37 av Bo§e

#0: hej hej..jag har ganska många hemma..om du vill ha så hör av dig.
De är helt nya och ligger i kartong
Det finns en del mät tekniska problem med en sådan kägel styrd enhet, i princip skulle det ju vara säkert men går man in i detaljerna så finns det en del inbyggda svagheter. En modern enkel styrning är betydligt säkrare.
Blir väl dyr affär bygga om ugnen med modern styrning tyvärr, reläer, termoelement, digitalt instrument…
#12: Visst vore det dyrt i normala fall. Men i chansen man är händig med elektronik och dator och villig kabla upp starkström så kan man bygga en Raspberry pi zero W baserad kontrollenhet liksom jag har gjort. Då slipper man köpa en dyr kontrollenhet i alla fall. Funkar mycket bra.
- Redigerat 2022-01-31 07:48 av [cbhank]
#9:
På min ugn finns det en huvudtimer som man ställer in 15-30 minuter längre än vad programmet beräknas ta. Om något skulle hända och stiftet inte löser ut den vanliga brytaren… så bryts strömmen till ugnen av timern istället.
Har bara provkört två gånger än så länge, under uppsikt och dagtid.
#14: Ok, det låter betryggande.
Och efter några bränningar vet man ju ungefär hur lång tid olika bränningar tar, så att man vet vad man skall ställa timern på….
Och hur beräknas tiden, låter inte särdeles säkert i mina öron.
#16: Man måste först ta reda på hur lång tid t.ex. en stengodsbränning tar med just den ugnen.
Sedan får man sätta timern på litet längre tid, bara som en säkerhetsåtgärd, om kägelmekanismen skulle haka upp sig….
Men det blir ju en gissning och därmed lite meningslös, också om den inte skulle vara färdig till den tiden som man förmodat så bryts ugnen och det blev inte den temperatur som man ville ha. Nej skall man köra med så primitiva grejor då bör man nog vara där.
Bränntiden beror väl också på hur mycket gods man bränner?