Natronfältspat NGS
Hej jag söker Natronfältspat NGS
Tänker ifall någon har en påse eller så ståendes..min ena vita glasyr blir inte riktigt likadan utan den..så köper gärna;-). Eller om någpn har tips på liknande
Man kanske kan mixa ihop 2 fältspater så det liknar NGS… Men då måste du ha analysen av NGS fältspat.. Finns i Brodabs glasyrhandlednings häfte. Som gjordes tillsammans med Hofverberg. Ser ofta recept med kombinerad fältspat ett snabbt sätt att efterlikna den tidigare fältspaten om man inte vill räkna om hela receptet. Lite kul kvällsgöra att leka runt med siffrorna och om man får rätt på det.. Lycka till önskar jag
Hittade analysen, från Bosse, i en gammal tråd:
https://files.ifokus.se/u2/c47e15e375631af6f4d583539509f574/default/
https://keramik.ifokus.se/discussion/1105733/vilken-faltspat-till-stengodsglasyr#18
man får utgå från en nefelinsyenit och sedan tillsätta pegmatite för att få rätt Al2O3 och SiO2 suttit och lekt me datorn nu

Oj vilken hjälpsamhet..men hur går jag vidare nu?
Jag hade provat Nefelinsyenit istället för NGS och kompenserat kvarts bortfallet som jag får då. Underlättar om man har ett dator program till hjälp. Har ej kollat in Glazy.org om man kan räkna där.
Undrar hur den vita glasyren inte blir som den ska! har det med utsmältning eller färg?

#6: det är färgen…med ngs blir den vita mera täckande utan att vara tjock om man jämför med NGP
Kan ju ha med CaO halten att göra
#7: Har du lust att dela med dig av receptet? Kan ju vara att man kan lösa det på nåt annat sätt än att göra ett NGS substitut?
Jag jobbar med en gulbrännande lera och när jag gjorde min första vita glasyr så fick jag lätt ränder för den vita inte täckte som den skulle. Man snålade in på det som var dyrt tennoxid som exempel och fick kassera mycket färdigt bränt..
Nu när jag har haft möjlighet att kolla in i Skrombergas glasyrsamlingar över vita glasyrer. Tycker där finns erfarenhet efter att levererat 1 miljon vita plattor till Sydneys Opera hus.
Dom bröt lera lokalt med högre järnhalt. dom snålade inte med med Tennoxid och Zirkonsilikat i deras recepten.
Ett recept kan bestå av 15 procent Zirkonsilikat eller upp till 19 procent kombinerat tillsammans med liten del tenn och större delen zirkonsilikat, Det va inte i de mängderna jag använde i början…