Keramik iFokus

Keramik

Läst 160 ggr
[cbhank]
0

Renovering av Chematex 120 liters

Hej ugn-experterna!

Jag håller på att linda nya element till min stående rektangulär Chematex 120 liters ugnen och har en fråga:

Jag använder endast 2,0 mm kanthaltråd med fem element per fas. Det maxar ut ugnens effekt till ca 15A per fas som mina brytare klarar bra (16A).

Jag kan få mycket bra värme effekt balansering med att ”nästan” fylla båda sidor, men då får jag endast en element under bottenplattan.

ELLER så kan jag behålla dubbla element under bottenplattan men då blir det lite mindre effekt på den 25% av nederst sidorna.

Vilket val skall jag välja? Jag ser att vissa ugnar har inga element på botten (liksom mina två runda Rhode 60 liters ugnar). Tack på förhand!

Bo§e
1

Svårt att ge ett tvärsäkert svar, men själv skulle jag nog satsa på ditt första förslag.
Men bygg upp ett första etage med plattor, kanske 5 cm över botten (så att du får en luftspalt), och betrakta sedan den etagen som den nya "botten"….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

[cbhank]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Just nu ser det ut såhär och vi har varit nöjd med resultaten.

Du kan se mina nya element som börjar på vänstersidan från rad 6 och uppåt.

nyburgaren
1

Jag gjorde mistaget att inte ha bottenelement i en ugn jag byggde om kan rekommendera att ha fyra bottenelement och placera sidoelementen en bit upp! Här får man roba sig fram lite

[cbhank]
0

Tricksen är, jag ska ha 5 stycken element. Hur att placera dem :O

Eller så kan jag göra några element lite längre, lite tätare, då kanske det funkar med fyra stycken?

Förresten, varje element är dubbel- Just nu finns det två stycken under.

Eller så kan jag fixa två element under, sedan ha fyra på sidorna men dom fyra kommer det bli lite kortare så effekt resultatet blir samma. Det är säkert bästa lösningen.

• Redigerat 2022-02-19 19:11 av [cbhank]
ler
1

Varför inte behålla elementen i botten och så linda sidoelementen lite glesare så kan du fylla ut alla spår?

[cbhank]
0

#5: Ja! Jag tror det var precis det jag tänkte på i efterhand som jag redigerade förre inlägget med nyss!

[cbhank]
0

Tack allihopa, ni fick mig att räkna ut på rätta ”spåret” nu!