Grillhandske? Öppna ugnen, när?
Svetshandskar på biltema funkar bra annars. Jag brukar inte öppna när ugnen är varm, men under 100 C borde inte vara några större problem, inte för godset i vart fall. Kan vara att elementen inte gillar det, Bosse vet nästan helt säkert om elementen är i fara. Sista omvandlingen är nånting nånting med kristobalit och händer vid 220 C om jag minns rätt. Men om termometern visar 150 kan det ju va att nån tjock grej fortfarande är över 220 C inuti.
Åh tack snälla för värdefulla tips ☺️🙏🏽
Keramik-Christine
Elementen tar inte skada av att man öppnar på den temperaturen och heller inte vid högre temperatur
Kan godsen spricka om man öppna4 ”för tidigt”? 😬
Keramik-Christine
Ja men då är det så varmt att man ändå inte har lust att öppna, som Björn skriver är sista kritiska punkten 220 grader men det händer väldigt lite med utvidgning på just den temperaturen, det verkligen kritiska punkten är 572 grader och där skall man inte öppna. Bäst att vänta till mellan 100-200
Det går så himla sakta på slutet så det är svårt att hålla sig från att öppna. För det mesta lyckas jag i alla fall hålla mig till ca 150 grader. Tänker att man ju utan vidare öppnar en hushållsugn vid den temperaturen.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Tack snälla för värdefulla svar ☺️🙏🏽
Keramik-Christine
#3: Bra att veta, vi har debatterat det lite. I instruktioner för olika ugnar brukar det stå att man inte skall öppna över 50 C. Frågan var om det är för elementens fortlevnad eller för att tillverkaren inte vill att man skall bränna sig (och sen stämma dem, om man bor i ett land där man inte behöver ta personlig ansvar).
#8 det är nog så som du skriver att fabrikerna garanterar sig så mycket som möjligt för att undvika klaga
På frontmatade ugnar blir lacken ovanför dörren så småningom bortbränd (och rostar), om man vanemässigt öppnar "för tidigt"…..
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#11: Intressant, hur var är ugnen när du öppnar den?
#13: Nice hus, vad gör du för nån keramik där? Mest prover?
Jag gör bara glasyrer, engober och prov på leror till industrin. Kan ibland bli lite glasfärger också. Huset är byggt på ett fundament som tidigare var ett växthus, och jag hade labbet i bostadshuset, men så behövde jag det rummet till annat så växthuset fick rivas och bli till arbetsrum, saknar växthuset så får se om jag orkar bygga nytt.